De impact van corona op een Microsoft consultant

#Microsoftconsultant #DPAfromhome #corona

Blog 11 mei 2020 3 min. lezen
DPA-Professionals-IT-Microsoft-consultant-thuiswerken-corona-impact

Sander Veldhuis is werkzaam als Microsoft consultant bij Fontys Hogescholen via DPA. Door de coronacrisis werkt hij vanuit huis. Benieuwd welke impact dit heeft op zijn werkzaamheden? Sander neemt je mee in de (nieuwe) dagelijkse gang van zaken.

Slechts één week na de eerste coronabesmetting in Brabant besloot de opdrachtgever op advies van zijn crisisteam om iedereen thuis te laten werken. “Daardoor moesten we een aantal zaken opschalen. De prioriteit ligt nu bij het migreren van de gehele omgeving naar Microsoft Azure Cloud.”

Migratie naar Azure Cloud

De vernieuwingen die Sander en zijn team bij de opdrachtgever maken, zijn enorm. “We zijn bezig met de migratie van het tradionele on-premises naar Microsoft Azure Cloud. We lopen daarbij steeds tegen zaken aan. Dan is het even zoeken om tot de juiste oplossing te komen. Daardoor is en blijft mijn opdracht uitdagend.”

Virtual room vs. kantoorruimte

Sander begint iedere ochtend om half 8 met een Microsoft Teams meeting. “Eigenlijk doen we hierbij hetzelfde als op de werkvloer. We komen binnen in de room en gaan dan eerst gezamelijk koffieleuten en bijpraten. Daarna gaan we aan de slag. De ene helft richt zich op de dagelijkse en wekelijkse check. De andere helft kijkt naar de changes die voor die dag op de stapel liggen.”

Microsoft Teams

Sander maakt gedurende de dag gebruik van Microsoft Teams om werkgerelateerde onderwerpen te bespreken. “Bijvoorbeeld kleine dingen die we in de chat afhandelen. Maar ook complexere zaken waarvoor we met videobellen in de weer gaan. Via dit medium nemen we ook wel eens elkaars device over.”

Virtuele standup

Om half 10 is er een virtuele standup. “Iedereen doet hieraan mee vanuit DSM (Datacenter en Server Management). In deze meeting bespreken we lopende en afgeronde zaken. Zo houden we elkaar continu op de hoogte van wat er speelt. Na deze call gaan we individueel aan de slag. Zijn er werkzaamheden waarbij ik andere collega’s nodig heb? Dan neem ik contact op via Microsoft Teams, Skype for Business of het traditionele bellen en appen.”

Ondersteuning nodig?

Ondanks de coronacrisis gaat het werk binnen IT gewoon door. Heb je ondersteuning nodig van een Microsoft consultant of andere IT-specialist? Bekijk de mogelijkheden binnen DPA op onze IT-specialisatiepagina of neem contact op met Gabor via [email protected].