De impact van corona op een klantmanager werk & inkomen

#corona #klantmanager #DPAfromhome

Blog 30 april 2020 3 min. lezen
DPA-Professionals-sociaal-domein-Savita-Bindadin-thuiswerkfoto.png

Savita Bindadin is via DPA werkzaam als klantmanager werk & inkomen bij Gemeente Leiden. Welke impact heeft de coronacrisis en het bijbehorende thuiswerken op haar functie? En hoe zorgt zij ervoor dat ze in deze situatie zo goed mogelijk haar werkzaamheden blijft uitvoeren? Savita vertelt.

Als klantmanager regelt Savita alles omtrent de Participatiewet en de bijstandsuitkering. Ze beoordeelt aanvragen voor een bijstandsuitkering en handelt ze af. “Vervolgens houd ik alle ontwikkelingen bij die belangrijk zijn gedurende de uitkeringsperiode. Ook fraudesignalen en overige aanvragen zoals de bijzondere bijstand die binnenkomen, neem ik in behandeling.”

Extra werkzaamheden door corona

De coronamaatregelen brengen meer werk mee bij de gemeente. “In mijn geval komt dit door de vele zelfstandigen die nu noodgedwongen thuiszitten. Zij hebben wellicht recht op een versnelde uitkering en bellen daarom massaal met de gemeente." Het team Zelfstandigen ervaart hoge werkdruk. "Aan mij als klantmanager de taak om een deel van de zelfstandigen te woord te staan. Ik bekijk door middel van een checklist of iemand in aanmerking komt voor een verkorte aanvraag. Deze extra taak vraagt de nodige flexibiliteit van mij en mijn collega’s.”

Voor- en nadelen van thuiswerken

Nu Savita volledig thuiswerkt, ervaart ze zowel voor- als nadelen. “Het is lastig de balans te bewaren tussen werk en privé. Het reizen valt weg, dus na het afsluiten van mijn laptop sta ik meteen in de woonkamer. Waarom ik dat als nadeel zie? Omdat ik het terugreizen naar huis ervaar als een moment om bij te komen van de dag. Een groot voordeel van het thuiswerken, is dat ik volledige focus op mijn werk ervaar.”

Balans vinden

In het begin nam Savita niet snel pauze, omdat ze de druk voelde om continu bereikbaar te zijn. Na verloop van tijd durfde ze minder streng te zijn voor zichzelf. “Nu maak ik af en toe een wandeling en eet rustig een broodje in de ochtend. Dit is nodig, want ik merk na elke werkdag weer hoe belangrijk het is om genoeg te bewegen en een goede zithouding aan te nemen. Op kantoor zit je ook niet acht uur aaneengesloten stil. Dan heb je afleiding van collega’s, van even koffie halen en een praatje maken.”

Productiviteit

Savita ziet een positief verschil in productiviteit. “Rapporteren gaat sneller door de focus die ik ervaar. Alleen als ik een vraag heb aan een collega, merk ik wat vertraging. Dit komt omdat ik nu niet even snel naar iemand toe kan lopen. We hebben meestal contact per mail, telefoon en Skype. Via de laatstgenoemde communicatietool kunnen we via status zien wie aan het werk is. Zo laten we elkaar weten wanneer we bereikbaar zijn.”

Meer lezen?

Benieuwd hoe professionals in andere vakgebieden impact ervaren van de coronamaatregelen? De volgende artikelen verschenen al eerder in deze serie.

Benieuwd welke mogelijkheden DPA je biedt? Lees meer over werken als interim professional binnen het sociaal domein.

Neem contact op met Linda

Business manager sociaal domein Stuur een bericht