9 tips om je te onderscheiden als interim jurist

Blog 16 juni 2016 5 min. lezen
Werken als WMO consulent

Ik heb een vliegende start als Interim Junior Legal Counsel bij DPA Legal gemaakt. De detacheringsbranche heeft mijn voorkeur, omdat ik als junior verschillende bedrijven en rechtsgebieden in de praktijk wil ervaren. Tijdens het eerste project  ben ik al snel achter gekomen wat je moet doen om je te onderscheiden als interim jurist.

Bedrijven maken steeds meer ruimte voor flexwerkers. De markt voor interim professionals – waaronder interim juristen – trekt dan ook aan. Als interim jurist heb je vaak een korte periode om te laten zien dat je van toegevoegde waarde bent, in tegenstelling tot de werknemers die vast in dienst zijn bij de klant. Zij hebben meer tijd en ruimte om hun toegevoegde waarde te laten zien en op die manier door te groeien. Mijn eerste opdracht als interim jurist was bij een internationale bank op het gebied van derivaten. Binnen twee maanden kreeg ik als junior counsel een coördinerende rol. Ook is aan mij de leiding van een aantal sub-projecten en het opleiden van andere junior counsels toevertrouwd. Ik heb mij als interim jurist onderscheiden en mijn toegevoegde waarde binnen een korte tijd laten zien. In deze blog deel ik 9 tips om jezelf te onderscheiden als interim jurist bij een klant.

1. Stel vast waar je goed in bent

Om jezelf te onderscheiden, is het belangrijk om eerst vast te stellen waar je goed in bent. Als je een helder beeld hebt van waar je goed en waar je minder goed in bent, weet je voor welke taken je een toegevoegde waarde zou kunnen hebben. Ik ben naast het verrichten van juridische werkzaamheden ook goed in het coördineren en het begeleiden van processen. Dit is tevens opgemerkt door mijn teamleider bij het project op de bank. Met deze skill heb ik een bijdrage kunnen leveren bij de klant door een aantal sub-projecten op te zetten en te coördineren.

"Weet waar je goed in bent en profileer jezelf daarop. Laat aan de klant zien op welke gebieden hij jou kan inzetten."

2. Flexibele en praktische instelling

Ik heb gemerkt dat in het bedrijfsleven het beeld is ontstaan dat juristen star en erg van de details zijn. Dit is naar mijn mening ten dele juist. Juristen zijn analytisch en inderdaad van de details. Dit zijn tevens onze sterke eigenschappen. Onze valkuil is wel dat we kunnen doorslaan bij details en daardoor het overzicht verliezen. Voorkomen moet worden dat we niet flexibel en onpraktisch overkomen. Onderscheid daarom goed de hoofd- en bijzaken. Bijdragen aan de efficiency van het werkproces wordt zeer gewaardeerd. Vraag jezelf af wat de klant wil bereiken en hoe je een bijdrage kunt leveren om dit doel juridisch correct, maar ook praktisch goed te bewerkstelligen.  

3. Wees proactief

Initiatief nemen wordt erg gewaardeerd en het laat je betrokkenheid bij het project zien. Anticipeer op mogelijke problemen die zich kunnen voordoen en kom met suggesties om deze op te lossen. Dit kan toegepast worden op zowel inhoudelijke als procesmatige problemen. Bijvoorbeeld: Het werkproces kan volgens jou efficiënter worden ingericht, waardoor uren bespaard kunnen worden. Wees dan niet bang om het probleem te bespreken met je teamleider. Ook al wordt jouw suggestie wellicht niet uitgevoerd, je laat wel zien dat je meedenkt met de klant.  

4. Vergader actief mee

In vergaderingen zijn er collega’s die actief mee vergaderen en collega’s die zich meer op de achtergrond houden. Onderscheid jezelf door de vergaderingen goed voor te bereiden en actief mee te vergaderen. Je laat op deze manier zien dat je weet waar je het over hebt. Gebruik deze vergaderingen tevens om jouw ideeën te delen of de kritische vragen te stellen. Bij vergaderingen kun je je proactieve en efficiënte houding ook laten zien door bijvoorbeeld aan te bieden om de agenda van de vergadering op te stellen (indien zij deze nog niet hebben).  

"Vraag jezelf af wat de klant wil bereiken en hoe je een bijdrage kunt leveren om dit doel juridisch correct, maar ook praktisch goed te bewerkstelligen."

5. Creëer de juiste verwachtingen

De juiste verwachtingen creëren hangt samen met punt 1. Weet waar je goed in bent en profileer jezelf daarop. Laat aan de klant zien op welke gebieden hij jou kan inzetten. Schat verder je werkvermogen realistisch in, zodat jij je afspraken en deadlines kunt nakomen. Indien je te veel hooi op je vork neemt of bepaalde werkzaamheden toezegt waar je niet goed in bent, kom je onbetrouwbaar over als deadlines en afspraken niet worden nagekomen.  

6. Go the extra mile!

Zoals al eerder genoemd, hebben interim juristen een kortere periode dan vaste werknemers om hun toegevoegde waarde te laten zien. Ga daarom een stap verder dan anderen. Wees bereid om over te werken als je aanvoelt dat het nodig is en niet alleen als het op verzoek is van de klant. Meld je aan voor sub-projecten binnen de afdeling en bied actief je hulp aan bij collega’s.  

7. Neem de leiding

Neem de leiding als de kans zich voordoet. Mocht deze kans zich (nog) niet voordoen, blijf dan wel actief bijdragen aan het project. Stel kritische vragen, kom met ideeën en suggesties voor oplossingen. Dit wordt gewaardeerd als je het op een respectvolle manier naar voren brengt. Op deze manier blijf je zichtbaar voor de klant en laat je een positieve indruk achter.  

"Anticipeer op mogelijke problemen die zich kunnen voordoen en kom met suggesties om deze op te lossen."

8. Steek energie in het opbouwen van een relatie met de klant  

Relaties bouwen doe je door vertrouwen te creëren. Vertrouwen wordt gecreëerd door elkaar beter te leren kennen. Drink een kop koffie met je teamleider en collega’s die bij jouw opdracht betrokken zijn. Vooral als je net begint bij een opdracht, doe je je voordeel hier mee. Bouw niet alleen relaties met teamleiders, maar ook met collega’s van projecten. Dit maakt het werken prettiger en zo wordt jouw netwerk op een natuurlijke manier opgebouwd.  

9. Praat nooit negatief over de klant

Deze laatste tip spreekt voor zich. Praat nooit negatief over de klant, ook niet na afloop van een project. Je komt daardoor niet professioneel over en gooit mogelijk je eigen glazen in voor toekomstige opdrachten.  

Wil je meer weten over werken als interim legal counsel? Lees dan in het blog over werkzaamheden van Stijn Elfrink als interim junior legal counsel of de overstap van Sanne Kennepohl van advocaat naar interim legal counsel. Heb je zelf tips voor interim legal counsels? Deel ze met ons!