DPA Professionals Academy voorkom werkstress tips thuiswerken energiebalans young professionals
Blog

Thuiswerken en werkstress bij young professionals: 5 tips voor een betere energiebalans

Al in 2018 verklaarde het CBS dat jongere werknemers in de beroepsbevolking het meeste last hebben van burn-out gerelateerde klachten. Het volledig thuiswerken door de coronacrisis kan deze klachten versterken. “Young professionals hebben moeite met het vinden van een goede werk-privébalans en het managen van hun energie”, vertelt Geertje Peneder, medeoprichter van coaching & trainingspraktijk The Young Workforce. ‘In een tijd waarin je normale werkroutine wegvalt, is het ongelofelijk belangrijk dat je eigen rituelen creëert, je bewust bent van stress en blijft praten.”

Thuiswerken en de ervaringen van jongeren

Om young professionals te helpen bij het vinden van een goede werk-privébalans, verzorgt Geertje de training Energiemanagement binnen DPA Academy. Deze is nu volledig aangepast op de thuiswerksituatie. “Door thuiswerken kijk je anders naar je energie en deel je je dag anders in om je energie hoog te houden. Young professionals wonen vaak klein en werken alleen vanuit een zolderkamertje of studentenwoning. Dat kan heel eenzaam en vermoeiend zijn. Daarnaast missen jongeren nu de kleine afstemmingsmomentjes, die vaak heel belangrijk voor ze zijn. “Denk aan even je manager aantikken om iets te overleggen. Daardoor blijf je langer hangen in een vraagstuk en ervaar je meer stress. Dat zijn enorme uitdagingen die je kunnen belemmeren om je werk efficiënt in te delen en om daarnaast ook nog te ontspannen.”

Voorkom werkstress door thuiswerken: 5 tips

Hoe zorg je voor een goede energiebalans tijdens het thuiswerken? Geertje deelt graag haar 5 belangrijkste tips met je.

Tip 1: Creëer je eigen rituelen en zoek een buddy

Nu je normale werkroutine wegvalt, is het belangrijk dat je eigen rituelen creëert en zorgt dat je onderscheid maakt tussen werk- en privétijd. “Plan pauzes in en zorg dat je een soort buddycollega hebt die je regelmatig kan bellen om af te stemmen. Ga iedere dag even naar buiten om een wandeling te maken en misschien eens per maand met een collega. Klap niet direct de laptop open als je ’s ochtends wakker wordt, maar neem de tijd om te douchen en ontbijten.” Dit lijkt simpel, maar het zijn dingen die erin kunnen sluipen als je in je eentje aan je bureau zit. “Het is zo makkelijk om binnen te blijven hangen en weg te zakken. Je moet echt jezelf aansturen. Als je stress of eenzaamheid ervaart, accepteer dan de situatie. Erken stress en weet, hoe moeilijk deze tijd ook kan zijn, dat het uiteindelijk weer voorbijgaat. Wees tegelijkertijd streng voor jezelf en houd grip. Wees bewust van wat je nodig hebt en ga daar op in.”

Tip 2: Blijf praten

Verder is het noodzaak om in contact te blijven met je manager en seniors. “Over je werkinhoud, maar ook over persoonlijke omstandigheden. Stem goed en regelmatig met hen af, want je werkdruk kan ineens veranderen. Op kantoor praat je makkelijk door de dingen heen, terwijl je thuis in paniek kan raken.” Interim professionals hebben daarin een tweede uitdaging. Zij werken thuis voor een klant én vanuit een detacheringsbureau. “Door deze ingewikkeldere verbinding moeten interim professionals meer energie steken in het onderhouden van contact. Let er dus op dat je blijft praten. Heeft je manager een te grote span of control? Vraag dan of je een senior kan krijgen als contactpersoon. Zoek de coaching op. Het begint bij jezelf.”

Tip 3: Wees bewust van stress

Stress is niet alleen maar slecht. Je hebt het nodig om je wakker en alert te maken. “Maar wees je ervan bewust wanneer je stress hebt en waar dat door komt. Dan kun je het gaan managen. Merk je bijvoorbeeld dat je geïrriteerd bent, hoog in je ademhaling zit of slaap- en eetproblemen hebt? Ga dan bij jezelf te rade waar dit aan ligt en hoe je ermee om kunt gaan. Zoek kleine activiteiten in de dag die bij jou passen en waardoor je weer oplaadt. Bel een vriendin, maak een smoothie, lak je nagels, maak muziek of dans in de kamer op je favoriete nummer. Daarmee voorkom je langdurige stress, zodat je niet in een burn-out terechtkomt.”

Tip 4: Herken energievreters en -gevers

Young professionals die veel werkstress ervaren, moeten weer zelf de regie gaan pakken. “Waar lek je energie en hoe voel je je dan? En waar krijg je wel energie van? Je energie goed verdelen is een proces waarbij je steeds aan de knoppen moet blijven draaien. Honderd procent balans bestaat niet en iedereen ervaart stress anders. De een gaat piekeren en de ander krijgt last van zijn rug. En om op te laden wil de een even bellen met een aantal mensen, terwijl de ander graag alleen een inspirerende podcast wil luisteren.”

Tip 5: Let op elkaar

In deze tijd is het extra belangrijk om persoonlijk contact met elkaar te onderhouden en op elkaar te letten. Teams doen er goed aan hier gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor te nemen. Maak bespreekbaar dat de energiebalans in deze tijd wat van ons vraagt en zoek samen naar manieren om ook op afstand de verbinding met elkaar te houden. Bij DPA vinden we de balans tussen werk en privé belangrijk, daarom volgen onze professionals trainingen zoals Energiemanagement bij DPA Academy.

Meer weten over DPA Academy?

Neem contact op met Annelijn

DPA Professionals Annelijn Kaspers DPA Acadamy

Annelijn

Coördinator learning & development Bel Annelijn +31651296937