DPA Professionals werken op afstand
Blog

Werken op afstand: 5 tips voor (efficiënt) thuiswerken

Door de coronacrisis in 2020 is het aantal medewerkers dat vanuit huis werkt explosief toegenomen. Zowel organisaties als professionals zien voordelen in toegenomen flexibiliteit en productiviteit. Natuurlijk zijn er ook nadelen. Je loopt bijvoorbeeld risico op controle verlies en afleiding. Met deze tips voor thuiswerken zorg je dat werken op afstand comfortabel en efficiënt blijft.

Tip 1: Gebruik de juiste tools

Bij efficiënt thuiswerken staan communicatie, samenwerking en productiviteit centraal. Zorg dat jij en je collega’s de juiste tools gebruiken voor verschillende soorten communicatie.

  • E-mail
    Gebruik e-mail voor algemene, informatieve communicatie.
  • Tools voor videobellen
    Maak gebruik van Skype, Microsoft Teams, Google Hangout of een andere tool voor videobellen bij meetings waarbij veel interactie nodig is.
  • Chatsystemen
    Zet chatsystemen in voor korte vragen, updates en de wat informelere (groeps)gesprekken.
  • Tools voor planning en documenten                                               
    Zorg dat je efficiënt en productief met je team samenwerkt met tools als Microsoft Planner, Sharepoint, Trello, Asana en Google Docs. Zo werk je aan dezelfde documenten en zie je waar iedereen aan werkt. 

Tip 2: Maak duidelijke doelstellingen en afspraken

Werkgevers willen duidelijkheid over de taakverdeling en behaalde doelen. Zorg dat je dit, ondanks het op afstand werken, inzichtelijk maakt. Stel periodieke doelen en maak een gedeelde planning. Maak onderling duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer. Zo krijg je als werknemer én werkgever vertrouwen en controle over de voortgang.

Tip 3: Zorg voor regelmatige contactmomenten en vergaderingen

Bij regelmatig vanuit huis werken, kan een gevoel van isolatie ontstaan. Het ontbreekt je misschien aan richting, je voelt je onzeker of je mist het contact met collega’s. Voorkom dit door regelmatig contact te houden. Plan vaste virtuele vergaderingen en updates in en probeer bijvoorbeeld elke dag even te videobellen tijdens de dagstart.

Tip 4: Beperk de hoeveelheid afleiding

Valt je oog op een rondzwervende sok, dan sta je voor je het weet een was te draaien. Struikelt je kind over een stuk speelgoed, dan ben je een halfuur later ineens legokastelen aan het bouwen. En is je partner in dezelfde kamer aan het Netflixen, dan zing je tijdens het mailen mee met de theme song van Friends. Herkenbaar? Als je thuiswerkt heb je nu eenmaal te maken met meer afleiding. Hoe zorg je ervoor dat je ook thuis geconcentreerd en productief bent in je werk? Beperk de hoeveelheid afleiding en richt een vaste, rustige en opgeruimde werkplek in met behulp van deze tips. Maak daarnaast duidelijke afspraken met jezelf en je huisgenoten.

Tip 5: Breng structuur aan

Structuur is belangrijk en thuis is dit vanzelfsprekend een grotere uitdaging dan op kantoor. Maak een dagplanning, schrijf taken op in je (online) agenda en vergeet daarbij niet de nodige pauzes in te plannen. Zo creëer je routine, wat je mentale rust en productiviteit ten goede komt. Spreek met jezelf af dat je na een bepaalde tijd écht klaar bent met werken. Open je mail en chat dan ook niet meer. Zorg tot slot voor comfort: een goed bureau, verstelbaar computerscherm en een ergonomische bureaustoel. Lees meer over het inrichten van een goede thuiswerkplek.

Klaar voor een nieuwe stap in je carrière?

Meer over werken bij DPA?

Neem contact op met onze recruiters

Stel je vraag aan een recruiter van DPA
IT Talentmanager Kirsten Haandrikman

Kirsten

Talentmanager Bel of WhatsApp: +31 657823251
DPA-Professionals-privacy-informatiebeveiliging-contact-directeur-Paul-Schraven

Paul

Directeur privacy & informatiebeveiliging Bel of WhatsApp: +31652302240
DPA-professionals-business-manager-sociaal-domein-Brigitte-Karelse

Brigitte

Business manager sociaal domein Bel Brigitte +31653627888