Google for Jobs: recruitment gamechanger?

Blog 21 september 2017 2 min. lezen

Onlangs was ik bij de update van Endouble over ‘Google for Jobs’. Dit machine learning-initiatief voor online recruitment is in dezelfde periode aangekondigd als lichtgewicht kandidaatvolgsysteem ‘Google Hire’. De oplettende lezer ziet hem waarschijnlijk al aankomen: met deze potentiële gamechanger wil de zoekgigant ook een vinger in de pap in de online-banenmarkt.

Het idee achter Google for Jobs is simpel: Google gaat alle vacatures op alle sites wereldwijd indexeren en gemakkelijk doorzoekbaar maken. Ook worden nieuwe synoniemen in de zoekresultaten meegenomen en continu bijgewerkt. Zo kun je direct via Google vacatures bekijken op basis van jouw zoektermen. Met alle data waarover Google beschikt, kan zij de zoekresultaten nog relevanter maken voor werkzoekenden. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld functietitels getoond waaraan je zelf niet gedacht zou hebben. En natuurlijk krijg je bij een vacature ook meteen de reistijd te zien. Kijk dus vooral niet gek op als je de term ‘vacaturesitekiller’ hoort vallen.

"Het achterliggende idee is simpel: Google gaat alle vacatures op alle sites wereldwijd indexeren en gemakkelijk doorzoekbaar maken."

Bedreiging of kans?

De meeste werkzoekenden starten hun search op Google en komen vervolgens in vacaturesites terecht. Die moeten veel traffic inleveren als Google for Jobs haar beloften waarmaakt. Desondanks heeft LinkedIn aangegeven Google for Jobs niet als bedreiging, maar als een 'fantastische kans' te zien. De zakelijke netwerksite heeft nadrukkelijk gekozen voor samenwerking door al haar beschikbare informatie met Google te delen, net als Monsterboard en Facebook. Het is veelzeggend dat Indeed - wereldwijd de snelstgroeiende vacaturesite - in het partnerlijstje ontbreekt. Ongetwijfeld breekt het management bij deze onderneming zich het hoofd over de vraag hoe deze vacature-aggregator werkzoekenden voldoende waarde kan blijven bieden.

Kinderziektes

Sinds eind juni kunnen Amerikaanse werkzoekenden Google for Jobs gebruiken. Het wordt de komende maanden uitgerold in andere landen. Het is niet bekend in welke, maar mogelijk hoort Nederland hier als geliefd testland voor Google bij. Een belangrijke succesvoorwaarde van de nieuwe zoekmethode is de gebruikersvriendelijkheid. Hierin moet volgens deskundigen nog wel wat verbeteren. Er zitten inderdaad nog kinderziektes in Google for Jobs: de belofte om meteen met één button te kunnen solliciteren is bijvoorbeeld nog niet waargemaakt. Ook werken features zoals de reistijd bij functies nog niet optimaal.

"Het is zeer waarschijnlijk dat Google voor werkzoekenden aan belang zal winnen, en dat werkgevers hier indirect ook veranderingen door ondervinden."

And now we wait...

Het is dus zeer waarschijnlijk dat Google voor werkzoekenden de komende jaren aan belang wint, en dat werkgevers hier indirect ook veranderingen door ondervinden. Vanzelfsprekend volgt het Online Marketing team binnen DPA deze ontwikkelingen op de voet. Binnen het recruitmentproces besteden wij relatief veel aandacht aan aspecten als zoekmachineoptimalisatie (SEO) en vacature- en conversieoptimalisatie. We wachten dus niet alleen af, maar werken nu alvast aan ‘GFJ-proof’ vacature-informatie en postings!

Neem contact op met Sebastian

Business unit manager Stuur een bericht