DPA-Professionals-Supply-chain-logistics-is-jouw-supply-chain-bbq-proof
Kennis

Is jouw supply chain bbq-proof?

Het voorjaar is gestart en de diehard grilmeesters nodigen hun vrienden en familie alweer uit voor een bezoek aan hun goed geoutilleerde buitenkeuken. Bij mij in de buurt zie ik de eerste enthousiastelingen hun BBQ uit de schuur halen en afstoffen. Nog even en dan word je in de supermarkt weer gebombardeerd met aanbiedingen van bbq-producten zoals spiesjes, steaks en sauzen. Hoe is het toch mogelijk dat er in korte tijd zoveel vers geproduceerd voedsel in de schappen ligt?

Als de eerste zonnestralen door het wolkendek breken en je zonder jas naar buiten kunt, wordt achter de schermen bij foodretailers extra hard gewerkt. Er is namelijk geen betere check op de versketen dan bij een (onverwachte) temperatuurstijging. Drukke periodes zoals Pasen en Kerst kunnen relatief gemakkelijk worden voorbereid. Die piekmomenten zijn min of meer te voorspellen, terwijl een onverwacht warm weekend de temperatuur binnen de versketen enorm laat oplopen.

Communicatie is het belangrijkst

Dit heeft alles te maken met forecasting en demandplanning. Goede planners kijken net als de consument naar de weersverwachtingen en lichten de producenten tijdig in. Communicatie is hier het allerbelangrijkst. Toch gaat het niet altijd even soepel. Het weer is voor slechts vijf dagen redelijk betrouwbaar te voorspellen en dan heb je voor sommige producten ook te maken met een lange leadtime tussen het ordermoment en de uitlevering. Deze uitdaging is op te vangen door producten vooraf te produceren. Maar dan lever je in op je versuitstraling…

Nee verkoopt niet

Soms is de consumptie in onverwachte piekperioden zo hoog dat er niet aan de vraag voldaan kan worden. Dit wordt gezien als hoofdzonde. Binnen de retail draait het altijd om het voldoen aan de vraag van de consument. Lege schappen en nee-moeten-zeggen zorgen er immers voor dat de consument zijn bbq-boodschappen ergens anders gaat halen. Producten met een lange houdbaarheid zijn in deze een mindere uitdaging dan de vers geproduceerde artikelen omdat het voorraadrisico minder hoog is. Er kan dus van te voren worden opgeschaald.

Maximale inzet om out-of-stock te voorkomen

Een strakke supply chain staat of valt met de juiste voorraad op de juiste plek. Dat betekent voor foodretailers dat ze fijnmazig moeten plannen en hun uiterste best moeten doen om de kortetermijnvraag door seizoensinvloeden en piekmomenten in te schatten. Hoe dan ook wordt een maximale inzet van de leveranciers verwacht. Dit betekent inzet van extra personeel en logistiek terwijl de marges vrijwel altijd onder druk staan. Er staat veel op het spel om de versketen bbq-proof te krijgen. Ga je op het laatste moment saté, visspiesjes of hamburgers halen? Bedenk goed dat hier flink wat mensen voor op gloeiende kolen hebben gezeten!

Niels Geuchies

Supply chain professional

Over de auteur

Niels Geuchies is interim supply chain professional bij DPA. Zoals je misschien al kunt raden, heeft hij daarnaast een foodblog over barbecueën: www.bbqproof.nl. Dit doet hij samen met zijn vriend Bastiaan die tevens vormgever/marketeer is. Neem vooral een kijkje op hun site: dan raak je vanzelf enthousiast over alles wat met bbq’en maken heeft!

Meer weten over een professional inhuren?

Neem contact op met Onno van
Supply Chain & Logistics