‘Eigenlijk moet de inhoud van het model vanuit de organisatie zelf komen’, vindt Martin. ‘Maar uitvinders, milieuspecialisten en doeners zijn niet per se inhoudsdeskundigen op het gebied van beleid maken. Daarom hebben we behoorlijk wat beleidsvoorstellen gedaan, met speciale focus op integriteit. Dit hield de vaart erin. Het ging gepaard met veel goede discussies om scherp te krijgen waar het precies over ging. Om regels en normen behapbaar en hanteerbaar te maken, moet je vooral geen grote vergezichten gebruiken. Kleine, afgemeten stappen zijn veel handiger om iedereen hierin mee te nemen.’
Praktische voorbeelden
‘De truc is om medewerkers te interesseren in het waarom achter een regel en hen uit te dagen om hier zelf een antwoord op te vinden’, vult Sjoerd aan. Hij vertelt dat het House of Policies van The Ocean Cleanup inhoudelijk niet eens zoveel verschilt van dat van een grote financiële organisatie die hij eerder adviseerde. ‘Maar het is in een andere taal geschreven. We hebben veel tijd in het begrippenkader gestoken. Soms ging het over basale zaken zoals de term document. Hierover lag miscommunicatie op de loer doordat mensen dachten dat beleid een stuk tekst is: de communicatievorm in plaats van de set normen en regels. Het duurde even voordat dit kwartje viel. Wat enorm helpt, is om veel praktische voorbeelden te gebruiken.’
Maatschappelijk DNA
Beiden onderschrijven de toegevoegde waarde van samenwerking met DPA. Martin: ‘Wij werken regelmatig met DPA samen bij opdrachtgevers voor het oplossen van vraagstukken die van strategisch belang zijn. Steeds meer bedrijven zien de noodzaak van het goed inregelen van compliance en het onderhouden van hun maatschappelijke DNA. Ook zien opdrachtgevers dat ze via DPA over interim professionals kunnen beschikken die dit met de juiste specialistische kennis en ervaring te realiseren. En voor deze professionals geldt dat zij zich kunnen blijven ontwikkelen door echt aan de basis van ingrijpende veranderingen te staan.’
Waarden hooghouden
Bovenal vond hij het prettig samenwerken met het ‘lean and mean’ projectteam van The Ocean Cleanup. ‘Samen zijn we er goed in geslaagd om het project handen en voeten te geven. Het was fantastisch om deel uit te mogen maken van deze inspirerende omgeving. De implementatiepartners van The Ocean Cleanup zijn keihard nodig om de grote stip op de horizon te bereiken. Met het House of Policies wordt voortgebouwd aan een cultuur waarin als vanzelfsprekend rekening wordt gehouden met de vereisten van deze stakeholders. Door dit mooie project kan The Ocean Cleanup naast duurzame waarde creëren ook de met de samenwerkingspartners gedeelde waarden hooghouden!’