DPA-Professionals-copyright-instagram-reposten
Kennis

Zo repost je legaal content op Instagram

Social media is vrij toegankelijk voor iedereen. Je profiel en de berichten die je plaatst, kun je op ‘openbaar’ zetten. Dat betekent echter niet dat de foto vrij te gebruiken is. Voor elk social medium is het belangrijk dat je onderzoek doet naar waar de content vandaan komt voordat je iets gaat reposten. Wil je voorkomen dat je auteursrechten schendt? Let dan op de volgende zaken.

De bron taggen afdoende?

In veel gevallen is de bron getagd in de post of tekst, maar dit hoeft niet. Het kan namelijk ook content van de profieleigenaar zelf zijn, of van een foto-/videograaf. Weet je niet wie de bron is, dan maak je inbreuk op het auteursrecht van de content creator. En laat copyright nou niet zo makkelijk zijn als veel mensen denken. Wanneer jij gebruikmaakt van een ‘third party app’ zoals Repost App, dan ben je al bezig met de schending van auteursrechten. Dit geldt ook als je de eigenaar tagt in je repost, maar hier geen toestemming voor hebt gevraagd. Het gewoonweg taggen van de bron brengt geen verandering in de auteursrechten. Voor influencers dient Instagram niet alleen als portfolio, maar is het ook een platform waarmee zij hun geld verdienen. Niet zo gek dus dat auteursrechten belangrijk voor hen zijn.

"Het gewoonweg taggen van de bron brengt geen verandering in de auteursrechten"

Voorwaarden accepteren

Maar hoe zit het dan met de voorwaarden die je hebt geaccepteerd op Instagram bijvoorbeeld? Dat is een vraag die ik vaak te horen krijg. Je hebt bij het aanmaken van jouw socialmedia-account bepaalde voorwaarden geaccepteerd. Maar... heb je het wel goed doorgelezen?  Hierin sta je als content creator een boel rechten af aan Instagram en aan je volgers, maar je blijft eigenaar van de content die jij gemaakt hebt. Alles wat mogelijk is binnen de social app die jij gebruikt, zijn de rechten die jij hebt afgestaan. Zo is het op Instagram mogelijk om een post te delen in je verhaal, maar is het niet mogelijk om een post te embedden. Op Twitter en Facebook kan dit wel weer. Dus wanneer jij een artikel schrijft, kan je gemakkelijk deze optie gebruiken om een post te reposten op jouw website.

Zwart op wit

In het geval van Instagram ben je verplicht om toestemming te vragen aan de creator van het stuk content dat jij wil gaan reposten. Dit moet je ook zwart op wit hebben staan! Op papier of in een e-mail bijvoorbeeld. Op deze manier kan je legaal content van anderen delen op jouw Instagram (of elk ander kanaal waar je toestemming voor hebt gevraagd).

Meer weten?

Heb je hulp nodig bij het beheer van jouw socialmedia-accounts of heb je andere marketingvraagstukken? Bij DPA denken we graag met je mee. Bekijk onze opdrachtgeverspagina of neem contact op met Samentha en vraag naar de mogelijkheden.

Meer weten over onze marketeers?

Neem contact op met Onno