DPA Professionals supply chain logistics tips feestdagendrukte retailers supplychaintips blog
Kennis

Zo overwinnen retailers de supply chain uitdagingen rondom de feestdagen

De feestdagen staan weer voor de deur. Dé tijd van het jaar waarin klanten extravagant shoppen voor winterkleding, feestelijke cadeaus en kerstartikelen. Webwinkels en bezorgers zetten zich schrap om alle producten tijdig aan de klant te leveren. Volgens pakketbezorgdiensten DHL en PostNL zorgt de coronacrisis er dit jaar echter voor dat de hoeveelheid online bestellingen tijdens de feestdagenperiode alle records verbreekt. Met behulp van deze belangrijke supply chain tips zorgen retailers er ook dit jaar voor dat alle cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen.

Uitdagingen voor winkels tijdens feestdagendrukte

Al jaren zien we dat de groei van online bestellingen de toename van aankopen in fysieke winkels overtreft. Door de coronacrisis neemt deze groei dit jaar nog harder toe. Post NL verwacht een tsunami aan pakketjes rond de feestdagen en kondigde al eerder aan niet alle pakketten dezelfde dag nog te kunnen verwerken. Hoe zal deze verschuiving tijdens het drukste winkelseizoen van het jaar de complexiteit van de toeleveringsketens in de detailhandel beïnvloeden? En belangrijker nog, hoe kunnen retailers zich aanpassen?

Onvoldoende capaciteit

De eerste uitdaging in de detailhandel is onvoldoende capaciteit voor uitgaande distributie naar klanten. Veel detailhandelaren hebben aparte toeleveringsketens voor winkelafhandeling en e-commerce. Aangezien de vraag het evenwicht verschuift van de eerste naar de laatste, moet de toeleveringsketen zich aanpassen. Naarmate er meer volume door de e-commerce gaat, ontstaan er knelpunten ​​binnen de pakketverwerking en bezorging. Verzending naar klanten duurt langer en het schatten van aankomstdata wordt moeilijker. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt webwinkels eerlijk te communiceren over verwachte levertijden en productvoorraden.

Snelle verandering in consumentenvoorkeur

De snel veranderende voorkeur van consumenten vormt een tweede uitdaging voor retailers. Een veranderende vraag kan grote schade aanrichten aan vooraf geplande beslissingen over de productmix. In maart waren de gouden producten toiletpapier en desinfecterende handgels. Nu is het moeilijk om fietsen en puzzels te kopen. Op boodschappenlijstjes voor kerstcadeaus van dit jaar zal er een voortdurende focus zijn op thuisentertainment en opties voor solo-fysieke activiteiten. Veel detailhandelaren hebben deze eisen nog niet ingehaald en hebben zeker niet ingespeeld op de behoefte aan deze productmix bij het plannen en inkopen van goederen voor de feestdagen van 2020. Retailers behouden daardoor een tekort aan populaire producten en een overschot aan producten waarvan eerder werd voorspeld dat ze dit jaar de "grote hit" zouden zijn.

Andere arbeidsvereisten

Ook krijgen winkeliers te maken met andere arbeidsvereisten doordat ze meebewegen met de veranderende vraag. Retailers introduceren nieuwe leveringsmethoden zoals online kopen, ophalen in de winkel, thuisbezorging en verzending via e-commerce. Deze verschillende processen vereisen echter ook specifiek opgeleid personeel. De komende tijd zijn minder verkoopmedewerkers in de winkel nodig en meer achterkamer-, bezorgondersteuning-, en distributiecentermedewerkers. Deze verschuiving merkt PostNL ook op, daarom hebben zij besloten om deze feestdagen nee te verkopen aan zakelijke klanten die op het laatste moment nog meer pakketten willen aanleveren om te versturen.

Retailuitdagingen tijdens corona: 3 tips voor de supply chain

Wat kunnen retailers doen om deze uitdagingen voor de supply chain aan te gaan? Door consumentengedrag real-time te volgen, de voorraad te optimaliseren en een digitale tweeling te creëren.

Tip 1: Weg met historische data

Dit jaar is het extra belangrijk het gedrag van de consument in real-time te volgen om beslissingsmodellen te voeden. Historische informatie is niet nuttig bij het voorspellen van toekomstige vraagpatronen in een jaar dat geenszins lijkt op het voorgaande. Maak in plaats daarvan gebruik van nieuwe gegevens om de veranderende consumentenaankopen te begrijpen. Zo kun je snel schakelen. Stel bijvoorbeeld nieuwe leveranciers veilig, bepaal het juiste transportmodel en pas arbeidsplannen aan om aan de vraag te voldoen.

Tip 2: Optimaliseer de voorraad

Een tweede tip is om de voorraad in het netwerk te optimaliseren. Zorg ervoor dat de juiste voorraad op de juiste knooppunten staat om klanten van dienst te zijn. Detailhandelaren kunnen ook overwegen om van sommige gesloten winkellocaties ‘donkere winkels’ te maken. Deze winkels fungeren als lokale hubs voor snelle leveringen of handige ophaallocaties voor klanten.

Tip 3: Creëer en onderhoud een digitale tweeling

De laatste en belangrijkste tip is om een 'digitale tweeling' van de toeleveringsketen te creëren en te onderhouden. Dit stelt detailhandelaren in staat om concurrerende scenario's te testen en beter te begrijpen wat gebeurt als sommige trends ook na de pandemie aanhouden. Het opzetten van een beslissingsgegevensmodel en geavanceerde optimalisatie-algoritmen helpt de supply chain veranderingen te identificeren en te detecteren. Dit is niet langer een onderscheidende factor, maar iets wat retailers moeten doen om in bedrijf te blijven.

Hoewel het directe doel van retailers is om de feestdagen door te komen en weer in het 'normale' te belanden, moet het langetermijndoel een veerkrachtige toeleveringsketen zijn. Retailers moeten in staat zijn zich aan te passen aan mogelijk permanente verschuivingen in consumentengedrag. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. De winkelomgeving verandert ten slotte continu.

Supply chain ondersteuning nodig?

Heb je hulp nodig om tijdens de feestdagen de supply chain op orde te houden? En zoek je (tijdelijk) versterking van een supply chain & logistics professional voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op, we denken graag mee over de beste oplossing voor jouw supplychainuitdaging.

Meer informatie
DPA Professional Supply Chain Mitch Lemmerlijn
Mitch Lemmerlijn

Interim supply chain professional

Over de auteur

Deze blog is geschreven door Mitch Lemmerlijn, interim supply chain professional bij DPA. Hij werkte onder andere voor SABIC als senior analist demand planning. Denken in processen met een focus op LEAN en efficiëntie is zijn passie, evenals het transformeren van supply chain data naar tactische en strategische inzichten.

Ondersteuning nodig?

Neem contact op met Onno