DPA Professionals blog zo overwinnen retailers supply chain uitdagingen rondom feestdagen
Kennis

Zo overwinnen retailers de supply chain uitdagingen rondom de feestdagen

De feestdagen staan weer voor de deur. Dé tijd van het jaar waarin consumenten op zoek gaan naar feestelijke cadeaus en mooie kerstartikelen. Voor het tweede jaar op rij staat de retailsector door de coronamaatregelen voor enorme uitdagingen rond de levering van het aantal online bestellingen. Hoe bereiden bedrijven zich met kennis en ervaring vanuit het afgelopen jaar voor op de topdrukte? Met behulp van deze belangrijke supply chain tips zorgen retailers er ook dit jaar voor dat alle cadeautjes op tijd onder de kerstboom liggen.

Enorme stijging online bestellingen tijdens feestdagen

De drukte rond de feestdagen is al jaren een enorme uitdaging voor pakketbezorgers en webshops. Volgens Thuiswinkel.org verwachten webwinkels een omzetstijging van 70% tijdens de feestdagen ten op zichte van de reguliere verkoop. De pandemie waarmee de wereld sinds begin 2020 te maken heeft, versnelde de explosieve groei van online verkopen de afgelopen jaren. De verwachting is dat de piek van het aantal pakketten in 2021 nog hoger zal zijn dan het jaar ervoor. In 2020 dachten bedrijven deze hoeveelheid bestellingen met verschillende initiatieven op te kunnen vangen. Zo koos PostNL ervoor om de kosten voor het verzenden van een pakket tussen 20 december en 31 december met 25 cent te verhogen. Ook verhoogden vrijwel alle bezorgdiensten de capaciteit. Ondanks de inspanningen waren er eind 2020 toch veel leveringsproblemen.

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst

Wat doen bedrijven dit jaar anders in hun aanpak en voorbereidingen, nu zij kunnen handelen met de ervaringen van vorig jaar en niet meer volledig in het duister tasten? Als voorbeeld nemen we PostNL.

Maatregelen PostNL

Tijdens de piek dit jaar verwacht PostNL 2 miljoen pakketjes per dag te bezorgen. Deze verdubbeling ten opzichte van afgelopen jaar is een enorme uitdaging. In de pakketcentra van PostNL wordt dit jaar daarom 24/7 doorgewerkt. Ook opende PostNL een gerobotiseerd pakketsorteercentrum en namen ze het bezorgvolume opnieuw onder de loep. PostNL besloot tot inzet van extra vrachtwagens en pakketbussen en zorgt zelfs voor een maximale bezorgcapaciteit op zondag. Om de druk op de bezorgdiensten te verlagen, worden klanten met kortingsacties ketenbreed gestimuleerd om vroeg te bestellen. Ook vragen ze klanten zoveel mogelijk bestellingen tegelijk te doen. Met de campagne “wees voorbereid - bestel op tijd” roepen alle vervoerders en webwinkels consumenten op om tijdig te bestellen.

De vraag is of alle inspanningen zowel ketenbreed als per bedrijf toereikend zijn voor een soepel verloop van de bezorging tijdens de decemberdrukte. Het blijft natuurlijk ook onzeker hoe de situatie er rondom de feestdagen uitziet. Blijven de huidige maatregelen van kracht of worden deze toch nog verzwaard of versoepeld? Vooralsnog mogen de fysieke winkels openblijven tot 17:00 uur, dus de situatie is iets rooskleuriger dan vorig jaar.

Retailuitdagingen tijdens corona: 4 tips voor de supply chain

Wat kunnen retailers doen om deze uitdagingen voor de supply chain te overwinnen? Wij geven 4 belangrijke tips.

1. Stimuleer afhaalpunten

Stimuleer het gebruik van afhaalpunten door de consument. Zorg ervoor dat de interne logistiek in orde is, zodat pakketjes door consumenten afgehaald kunnen worden in de winkel of bij een afhaalpunt. Dit zorgt voor flexibiliteit en service in het geval van een winkelsluiting. Ook scheelt dit enorm in de totale reistijd van last-mile chauffeurs, wat ketenbreed voor kortere levertijden zorgt. Probeer afhalen door de consument dus aantrekkelijk te maken. Dit doe je door bijvoorbeeld (extra) bezorgkosten te rekenen bij aan huis bezorging en afhalen in de winkel of het afhaalpunt gratis te houden. Garandeer daarnaast een snellere bezorging met afhalen dan met bezorging aan huis.

2. Zorg voor voldoende, flexibel en duurzaam verpakkingsmateriaal

Het is zaak aandacht te besteden aan duurzaamheid van het proces. NOS op 3 heeft berekend dat er grofweg 14.000.000 liter lucht op een dag zoals Black Friday wordt verscheept. Dit komt neer op 208 zeecontainers ofwel 1200 bestelbusjes “vol” met lucht die onnodig wordt verscheept. En dat is dan enkel in Nederland! 64% van de Nederlanders vindt dat er te veel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt en 62% vindt dat dit materiaal volledig recyclebaar moet zijn. Toch blijft Nederland vooralsnog koploper in het retourneren van pakketjes. Door duurzaam en flexibel verpakkingsmateriaal te gebruiken, bespaar je op ruimte en materiaal. En dus op kosten. Zorg dus voor een ruime voorraad van materiaal met de juiste formaten en verstuur bijvoorbeeld geen kleine pakketjes in buitenproportionele omverpakkingen.

3. Gebruik enkel de data van afgelopen jaar 

Om een reëel beeld te krijgen van de verwachte drukte is alle data van voor 2020 niet bruikbaar. De COVID-19 pandemie heeft zo’n grote impact op de supply chain dat alleen de decembermaand van 2020 als leidraad kan dienen. Ten opzichte van afgelopen jaar is dit natuurlijk wel een voordeel, omdat in 2020 helemaal geen gebruik kon worden gemaakt van historische data. Maak daarom zo optimaal mogelijk gebruik van de beperkte data die beschikbaar zijn, en niet van gemiddeldes van afgelopen 5 of 10 jaar.

4. Wees eerlijk

De Autoriteit Consument & Markt roept retailers en pakketbezorgers al enkele jaren op om eerlijk te zijn over de levertijden. Beloof geen dingen waarvan je weet dat ze niet haalbaar zijn. En als er onverhoopt vertraging ontstaat, wees dan zo transparant mogelijk. Probeer met een eerlijke weergave van de verwachtingen een reëel beeld te schetsen van de levering. Een bijkomend voordeel kan zijn dat de consument wordt aangespoord om te kiezen voor afhalen bij een afhaalpunt, zoals omschreven in de eerste tip. Garandeer deze methode als snelste, duurzaamste en goedkoopste optie. Dan is dit voor consumenten extra aantrekkelijk en kun je logistieke problemen wellicht voor een deel voorkomen.

Supply chain ondersteuning nodig?

Heb je hulp nodig om tijdens de feestdagen de supply chain op orde te houden? En zoek je (tijdelijk) versterking van een supply chain & logistics professional voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met ons op, we denken graag mee over de beste oplossing voor jouw supplychainuitdaging.

Meer informatie

Over de auteurs

Deze blog is geschreven door Rick Heijnens en Joey van der Veur, interim supply chain professionals bij DPA.

Ondersteuning nodig?

Neem contact op met Onno

RikTimmer2

Rik

Business Unit Director Bel of WhatsApp: +31626564439