Wat maakt een Supply Chain professional onderscheidend?
Een supply chain professional wordt vaak gezien als ‘spin in het web’. De afdeling supply chain heeft veel contact met interne en externe krachtenvelden binnen de gehele keten en behartigt uiteenlopende belangen. ‘Een goede afdeling planning staat in contact met bijna iedere andere afdeling, en is op de hoogte van wat er in haar omgeving gebeurt. Dit omdat heel veel factoren invloed hebben op een afdeling planning’, zegt Roel van Sluis.
Twee specialisten aan het woord over interimwerk binnen supply chain
DPA Supply Chain organiseerde woensdag 11 oktober een kennisbijeenkomst. Een inspirerende sessie waarbij kennis en ervaring op gebied van interimprojecten binnen supply chain werden gedeeld. Interimprofessionals Roel van Sluis en Ronald van Bekkum namen ons mee in hun ervaringen van de afgelopen jaren. Roel werkt bijna drie jaar voor DPA Supply Chain en is bezig aan zijn zesde interimopdracht: Material Planner bij Nutricia. Ronald wordt ook door Nutricia ingehuurd, als manager supply & demand planning. Daarvoor had hij een opdracht van een jaar bij Jacobs Douwe Egberts. Ronald heeft veel ervaring binnen het supply chain vakgebied en had meerdere leidinggevende posities. Hij kwam in dienst van DPA Supply Chain na een loopbaan bij Unilever.
Hoe Roel van Sluis de overstap van vast naar interim maakte
Hij werkte jarenlang in vaste functies in de voedingsmiddelenindustrie en retail. Maar Roel van Sluis wilde de dynamiek van het interimmen ervaren. Vaak wordt een interimprofessional ingehuurd als er een capaciteitsprobleem is. Bijvoorbeeld bij een zwangerschapsverlof, burn-out, personeelsverloop of organisatiewijziging. Dat was ook het geval bij Roel.
Altijd op zoek naar verbeteringen
Roel heeft veel ervaring met supply chain, is nieuwsgierig, open en heeft het idee dat het altijd beter kan. Bij de start in een nieuwe functie en organisatie probeert hij zich zo snel mogelijk de huidige manier van werken en processen eigen te maken. Zo kan hij snel bijdragen aan de operationele processen. Daarnaast ziet hij altijd wel onderdelen die voor verbetering vatbaar zijn. Hij richt zich hier dan ook op om een blijvend toegevoegde waarde achter te laten. Verbetermogelijkheden identificeren is één ding, het doorvoeren is echter vele malen lastiger. Een supply chain professional bij DPA Supply Chain moet daarom twee belangrijke eigenschappen hebben: analytisch vermogen en sterke communicatieve vaardigheden.
Duidelijke verantwoordelijkheden, steun van het management
Roel: ‘Probeer bij de start goed je verantwoordelijkheden en die van het team helder te krijgen. Daarnaast is het heel belangrijk om de steun te hebben van de manager of managementteam voordat je probeert iets te veranderen. De volgende stap? Eventuele fouten halen uit werkzaamheden of een andere structuur proberen in te voeren binnen een afdeling of functie.'
Veranderingen forceren door te escaleren
Volgens Roel is het soms nuttig om een situatie te laten escaleren, om een verandering in gang te zetten. Bijvoorbeeld door een tijdelijke blokkade op bestellingen van raw materials. Hiermee wordt een duidelijke breuk gemaakt met de huidige manier van werken en een aanzet voor een nieuwe manier gedaan. Maar het zet natuurlijk ook kwaad bloed bij andere afdelingen. 'Voor je eigen positie is het dan ook heel belangrijk om de steun van hogerhand te hebben. Zorg naast de structurele oplossing altijd voor een oplossing op dat moment, zodat de escalatie vooral dient als signaal.’
Nuttige tips van een interim professional
Roel geeft nog enkele tips: maak alles bespreekbaar, leg de veranderingen uit aan betrokken afdelingen/mensen, laat je niet blokkeren door gewoontes en heftige discussies, durf te veranderen, pas profileren nadat processen goed staan.
Zo ontwikkelt Ronald van Bekkum het supply chain team
Waar Roel in eerste instantie is ingehuurd om de processen op het gebied van materiaalplanning draaiende te houden tot een vaste invulling voor de positie is gevonden, is Ronald gevraagd om het supply chain team verder te ontwikkelen. Hoewel de opdracht voor verbetering meer expliciet is voor Ronald dan voor Roel, vereist ook dit de combinatie van inhoudelijke kennis en communicatieve vaardigheden. Het verschil is dat de verantwoordelijkheden en support van iedereen aanwezig lijken te zijn. Ronald benadrukt wel dat het belangrijk is om kritisch te blijven op de opdracht die wordt meegegeven en aannames die worden gedaan.
Verschil tussen goede en heel goede planner
Ronald geeft nog zijn visie mee op het verschil tussen een goede en een heel goede planner. Waar een goede planner zijn werk binnen de gestelde tijd oplevert, is een heel goede planner bezig om deze werkzaamheden in minder tijd te doen en ruimte te creëren om andere dingen op te pakken, zoals het verbeteren van processen. Precies waar Roel mee bezig is.
Word ook interim Supply Chain professional bij DPA
Heb jij enkele jaren supply chain ervaring en ben je toe aan de volgende stap in je carrière? Bij DPA Supply Chain zoeken we meer mensen zoals Roel van Sluis en Ronald van Bekkum. Bevlogen professionals die zich verder willen ontwikkelen op supply chain én persoonlijk vlak. Bekijk de vacature Interim Supply Chain Professional en reageer!