Nieuwe privacyregels (AVG/GDPR): "a blessing in disguise"

Blog 18 mei 2018 2 min. lezen
Blog_Privacy.png

De AVG/GDPR is een zegen voor consumenten en een uitgelezen kans voor verbetering. Waarom dat zo is? Lees het in de blog van Wouter Hylarides, Digital Strategy Manager bij DPA.

De laatste weken word ik overspoeld met GDPR/AVG-mailtjes van organisaties die ik niet (meer) ken of waar ik zelfs nog nooit van gehoord heb. Privacy en de GDPR ofwel AVG zijn ‘hot’ en dat is een valide reden om mensen te spammen. In de aanloop naar 25 mei heeft iedereen er opeens verstand van en wordt mijn profiel blijkbaar steeds interessanter.

Verklaarbaar

Een mogelijke boete van vier procent van de jaarlijkse omzet is voldoende reden om je bestand weer eens te mailen...

Natuurlijk is het heel verklaarbaar. Organisaties hebben jarenlang informatie over klanten verzameld. De privacywetgeving werd niet gehandhaafd en consumenten deden er niet moeilijk over. Willens en wetens accepteerden zij 18 pagina’s tellende privacyvoorwaarden door deze snel weg te klikken. Dankzij het datamisbruik door Cambridge Analytica stond het onderwerp weer even vol in de spotlights. En onder de strengere Europese privacyregels lopen bedrijven en instellingen vanaf 25 mei kans op een boete die kan oplopen tot vier procent van de jaaromzet. Dit maakt het de moeite waard om je bestand weer eens te mailen.

AVG = een zegen voor consumenten, merken (en marketeers)

Het doel van de AVG is datasoevereiniteit. Burgers krijgen nog meer zeggenschap over hun data en wat daarmee gebeurt. De AVG dwingt organisaties om na te denken over welke informatie echt relevant is. Het is mij een raadsel waarom de sportclub van mijn dochter mijn beroep en leeftijd wil weten, dit staat toch helemaal los van haar sportkwaliteiten? In de basis heb ik geen probleem met het delen van mijn persoonlijke gegevens, mits de betreffende organisatie transparant is in haar bedoelingen. Ook ik lees graag ‘gratis’ online nieuws in ruil voor een cookie.

Tips voor naleving van de AVG:

  • Zorg voor een toegankelijke en leesbare privacyverklaring
  • Wees eerlijk over je motieven: wie krijgen welke gegevens en voor welke doelen?
  • Verzamel geen gegevens voor ondoorzichtige of dubieuze doeleinden
  • Hou goed bij wie toestemming gegeven heeft en waarvoor
  • Maak uitschrijvingsprocedures simpel
  • Focus op meerwaarde voor de klant in de vorm van goede en veilige omgang met persoonlijke gegevens

AVG = uitgelezen kans tot verbetering

De vraag is of de AVG iets gaat veranderen. Leidt mijn hernieuwde toestemming tot een betere klantrelatie? ‘You’ve got to own your audience’ impliceert niet alleen dat je een database in bezit hebt, maar ook dat je een optimale product-market-fit wilt creëren. Dit lukt alleen door je klanten echt te leren kennen en begrijpen. Nu is daar de kans voor.

Neem contact op met Sebastian

Business unit manager Stuur een bericht