Bij augmented reality ofwel AR worden virtuele elementen met een speciale bril of je telefoon in de huidige wereld geprojecteerd. Een bekend voorbeeld is het spel Pokémon GO. Hierbij gebruiken de spelers de camera van hun telefoon om virtuele Pokemons te zoeken en te vangen. Ook in een magazijn kun je informatie visueel communiceren met een AR-bril. Zo worden handelingen van een magazijnwerknemer overgenomen en heeft hij of zij beide handen vrij. Dit zorgt naast flinke tijdsbesparing ook voor een snellere doorstroming.
AR en order picking
Hoe AR werkt? Dit is best simpel uit te leggen. Een in de glazen van de AR-bril geïntegreerd scherm geeft magazijnmedewerkers de benodigde informatie. Het systeem toont data direct in hun gezichtsveld en navigeert hen door het werkproces. Volgens Davarzani & Norrman kan je AR op verschillende niveaus in magazijnen toepassen: bij ontvangst, opslag, orderpicking en shipping. Van deze vier niveaus is orderpicken het meest bestudeerd. Niet zo vreemd, want hier gaat meer dan 50% van de magazijnkosten heen.
Verbeteringen die in orderpicking met AR gerealiseerd kunnen worden zijn bijvoorbeeld:
- Tonen van ‘to-be’ picked materialen
- Virtuele weergaves van de efficiëntste pickroute
- Tonen van de status van de pickingprestaties van werknemers
- Informeren over nieuwe gealloceerde orderpicktaken
Voordelen van AR voor het order picking proces
Volgens een studie van Giannikas et al is er veel te winnen door AR in orderpickprocessen toe te passen. Zo kunnen de picking error rate, de picking snelheid en de scholing van oderpickers verbeterd worden. Deze studie laat zien dat er minder fouten gemaakt worden door afbeeldingen te tonen op het moment van picken. De picksnelheid was ook verbeterd door het toepassen van picking routes. Verder konden onervaren pickers sneller aan het werk omdat hun ‘learning curve’ minder steil werd.
Wie volgt?
Het is een kwestie van tijd voordat meer bedrijven in de logistieke sector AR gaan toepassen. De adoptie komt met name van pioniers zoals Amazon waar magazijnmedewerkers eindelijk tijd krijgen voor ‘noodstops’. Ook logistieke bedrijven zoals DHL en TNT Innight maken al enige tijd gebruik van de efficiëntievoordelen die AR biedt. Dit levert mooie voorbeeldcases op die het pad ongetwijfeld vrijmaken voor meer logistieke innovatie.
Contact
Verdiep je je net als Slaven graag in uitdagingen en innovaties in de supply chain? Neem contact op met Onno van Capelleveen via 06 53 47 55 23 of [email protected]