"We konden niemand vinden die geschikt was. De enige beschikbare mensen waren starters, mensen die net van school kwamen, en dat was niet wat we zochten. We hadden grote projecten die aangepakt moesten worden, denk aan een uitbreidingswijk met 70 woningen, een appartementenblok, of zaken die niet passen binnen het bestemmingsplan en waarvoor je dus een procedure moet voeren om af te wijken van het bestemmingsplan. We zochten dus echt iemand met ervaring."
"Na een week had hij zijn draai gevonden en liep het op rolletjes"
Veel aanvragen en niet genoeg ervaren mankracht om de aanvragen op te pakken dus. Hoe kwamen jullie dan toch tot een oplossing? Gratama: "We kregen via DPA interim professional Nathan den Besten voorgesteld. We kenden zijn naam, want Nathan had al eens eerder bij ons gewerkt, dus dat was een mooie match." Nathan is binnen twee weken gestart bij de Gemeente Amstelveen als Vergunningenmanager en kon bijna zonder inwerken aan de slag. "Doordat Nathan een aantal jaar geleden al eens bij ons had gewerkt, kende hij al veel lijntjes, de organisatie en de digitale systemen waar we mee werken. Dat was een groot voordeel. Het duurde ongeveer een week voordat hij zijn draai weer had gevonden en toen liep het als een tierelier."
Thuis in complexere zaken
Nathan heeft veel zaken opgepakt binnen de gemeente. Van aanvragen voor omgevingsvergunningen tot juridische vragen rond het omgevingsrecht. Hij behandelt met name ook de complexere aanvragen zoals die voor woonwijken, bedrijfscomplexen, bestuurlijk gevoelige aanvragen en legalisatieaanvragen. Daarnaast heeft hij een nieuwe collega ingewerkt en een groot project voor een woonwijk opgepakt, waar nog geen vergunningverlener binnen de gemeente voor was. Verder heeft hij tijdelijk taken van de coördinator (werkverdeling, vraagbaak zijn) waargenomen. Gratama: "Met hem zijn nog twee nieuwe collega’s gestart en omdat hij het systeem al kende, heb ik een van de nieuwe collega ingewerkt en hij de andere."