Big data: niets doen is geen optie meer
Door Irene Schoemakers.
Big data verovert de wereld. Een ontwikkeling die bedrijven eerder onderschatten dan overschatten, meent Prof. Dr. Frans Feldberg. Maar wat is big data precies? Wat moeten, en vooral, wat kúnnen bedrijven hiermee?
“Big data is like teenage sex. Everyone talks about it. Nobody really knows how to do it”. Met deze quote van gedragseconoom Dan Ariely probeert Frans Feldberg, hoogleraar Data Driven Business Innovation aan de Vrije Universiteit Amsterdam, aan te geven dat er vooral veel over big data wordt gesproken. “Het is waar”, zegt hij. “Iedereen heeft er wel van gehoord, wordt er ook een beetje zenuwachtig van, en maar weinig organisaties weten precies hoe ze met big data & analytics aan de slag moeten.” Eén ding weet Feldberg echter zeker: “De toekomst voor heel veel bedrijven gaat er dankzij big data heel anders uitzien.”
Data analyseren en tot inzichten verwerken
Waaróm big data zo’n grote en indrukwekkende ontwikkeling is, is wat hem betreft heel duidelijk. “Om te beginnen groeit de hoeveelheid data op deze wereld exponentieel. Onder andere door alle sensoren die in bijvoorbeeld auto’s, vliegtuigen en productielijnen zitten. Apparaten genereren vandaag de dag namelijk meer data dan mensen doen. Hetzelfde geldt voor ons vermogen om data om te zetten in kennis. De snelheid van computers verdubbelt elke achttien maanden. De processor in de computer die je nog geen twee jaar geleden kocht, heeft de helft van de capaciteit van een nieuwe. En dat gaat maar door. Al die rekenkracht maakt het mogelijk al die data te analyseren en tot zinvolle inzichten te verwerken. Big data kunnen we om die reden niet los zien van analytics. Tot slot hebben mensen steeds meer mogelijkheden om gebruik te maken van gratis krachtige software. Er is dus enorm veel data voorhanden, de systemen worden steeds sneller en krachtiger om daar iets mee te doen, en de software die daarvoor nodig is, is vaak vrij, als open source verkrijgbaar. Alle lichten staan op groen.”
Big data gaat toekomst van bedrijven bepalen
Maar wat moeten en kunnen bedrijven er mee? Feldberg: “De mogelijkheden zijn letterlijk ontelbaar: van het inzichtelijk maken van klantgedrag en het op afstand monitoren van de luchtkwaliteit of productieprocessen, tot en met het voorspellen van griepepidemieën en het sturen van verkeersstromen. Ga maar na: van alles wat we doen en zien, bestaan digitale gegevens. De kunst is om die tot nuttige inzichten te verwerken.”
Maar juist vanwege die immense mogelijkheden vinden bedrijven het lastig een start te maken. “Begrijpelijk”, zegt Feldberg. “Maar ze móéten op reis gaan. Noem het een ontdekkingstocht. Start de reis, durf te ontdekken en bouw een ecosysteem van andere bedrijven rondom je organisatie met wie je kennis en data kunt uitwisselen. Niets doen is geen optie.”
Dit artikel is eerder verschenen in het DPA Magazine, jaargang 1, nummer 1.