Na drie jaar als sea-specialist groeide Mitchell door naar online advertising consultant binnen een onlinemarketingbureau. Daarna werkte hij twee jaar bij NCOI Groep als online marketeer. Mitchell besloot zijn loopbaan te vervolgen als interim professional bij DPA. ‘Met name omdat ik op zoek was naar ondernemerschap, afwisseling en vrijheid. De eerste ontmoeting met directeur Sebastian en recruiter Samentha was geen standaard sollicitatiegesprek. Nee, dit was een persoonlijk, open en eerlijk gesprek dat draaide om elkaar leren kennen. We bespraken de verwachtingen die we van elkaar hadden en ik voelde al snel een goede klik.’
Je kan als interim professional echt wat voor elkaar krijgen
Waarom detachering? ‘Toen ik banensites doorscrollde, leken alle vacatures op elkaar. Ik dacht, waarom kan ik niet bij meerdere bedrijven een kijkje in de keuken krijgen? In mijn eerdere werk als consultant heb ik geleerd om scherp te zijn op het in korte tijd behalen van resultaat. Dat past goed bij interim en ik houd wel van een uitdaging. Op opdracht moet je proactief en zelfstandig zijn. Omdat je met een frisse blik bij een bedrijf binnenkomt, kan je echt wat voor elkaar krijgen en zijn bedrijven sneller bereid om je advies op te pakken. Verder heb ik bij DPA een onbeperkt opleidingsbudget. In mijn begintijd hier heb ik vooral veel certificaten behaald, bijvoorbeeld van Google.’
Ontdekken wat bij je past
Door de afwisseling van opdrachten weet Mitchell nu nog beter wat bij hem past. Hij werkt momenteel drie dagen op opdracht bij het Oogfonds en een dag op het DPA-hoofdkantoor. Daarnaast werkt hij een dag in de week voor zijn eigen onlinemarketingbedrijf. Dat vindt DPA geen probleem. Andere bedrijven deden daar moeilijk over. ‘Ze hadden het gevoel dat ik dan de focus op mijn eigen bedrijf zou houden. DPA waardeert het tonen van ondernemerschap. Dat ze daarvoor openstaan, vind ik mooi.’
Er komt van alles bij kijken, zelfs een stukje consultancy
‘Waar ik me momenteel mee bezighoud? Ik werk nu op opdracht bij het Oogfonds. Daar ben ik verantwoordelijk voor de online fondsenwerving. Denk hierbij aan het op gang krijgen van de stroom online donaties door conversieoptimalisatie, contentcreatie, e-mailmarketing en marketing automation.’ Mitchell werkt nauw samen met het onlinemarketingbureau. Samen zetten ze de strategie uit. ‘Omdat het Oogfonds een goededoelenorganisatie is, is budgettering een uitdaging. Daarnaast moet ik rekening houden met de privacygevoeligheid. Er komt van alles bij kijken, zelfs een stukje consultancy. Zo hebben we in de samenwerking tussen de verschillende partijen een meer actiegerichte mentaliteit ingebracht. Eerst werd teveel overlegd. Nu krijgen we meer gedaan en dat geeft veel voldoening.’
Door wisselende situaties leer je snel schakelen
Wat Mitchell vooral leuk vindt aan online marketing, is dat je met verschillende tools werkt die steeds veranderen. ‘Scherp blijven op ontwikkelingen in de markt, dat houdt het vakgebied boeiend voor mij.’
‘Bij DPA beland ik steeds in een andere situatie. Hierdoor leer ik snel schakelen en maak ik veel mee. Als consultant heb ik geleerd over reorganisaties, teamvorming en procesoptimalisatie. Op persoonlijk gebied heb ik mijn communicatieskills en aanpassingsvermogen verbeterd.’
Iets voor jou?
Zou hij detachering adviseren aan andere professionals? ‘Zeker, als je behoefte hebt aan meer afwisseling, verantwoordelijkheid en vrijheid. Bij DPA heb je bovendien goede begeleiding en steun van je interim collega’s. De relaxte, open sfeer maakt mijn werk extra leuk.’ Spreekt het je aan om als interim online marketeer aan de slag te gaan?