Afgestudeerd en dan? Mijn eerste jaar als interim supply chain professional

#supplychain #interim #ontwikkeling

Blog 27 mei 2019 3 min. lezen
chantal boots .jpeg

Blog geschreven door Chantal Boots, interim supply chain professional bij DPA

Na het afronden van de opleiding Business Studies met logistiek als specialisatie trad ik in juni 2018 in dienst bij DPA Professionals. Hier werk ik nu alweer een jaar als interim supply chain professional. Met deze blog wil ik mijn ervaringen delen. Mogelijk helpt dit andere starters en professionals bij hun beeldvorming over het werken als interim professional.

Tijdens mijn opleiding kon ik kennis van meerdere vakgebieden opdoen en dat was erg interessant. Maar voor je het weet, ben je bijna afgestudeerd en moet je bepalen voor wie en waar je wilt werken. Via LinkedIn en mail kwamen er allerlei bedrijven en functies voorbij. Logistieke functies en functies in andere vakgebieden. Dit maakte de keuze niet gemakkelijk. Daarom heb ik met veel mensen gesproken, anderen naar hun ervaringen gevraagd en goed rondgekeken op internet.

Voortbouwen op brede interesse

Mijn altijd al brede belangstelling is door mijn studie nog verder vergroot. Hier wilde ik iets mee doen. Ik vind het interessant om bij verschillende bedrijven te ontdekken hoe het daar werkt. Daarom besloot ik om bij DPA Professionals te solliciteren. Dit bedrijf is marktleider voor interim specialisten op gebieden als supply chain management, supply chain systems, logistiek en inkoop. Het mooie aan DPA zijn de mogelijkheden om voor afwisselende toonaangevende opdrachtgevers te werken en verschillende functies te vervullen. Zo vergroot je je kennis, ervaring en netwerk.

Opleidingsmogelijkheden

Een tweede doorslaggevende reden om hier te solliciteren waren de opleidingsmogelijkheden. Mijn opleiding heb ik afgerond, maar ik ben nog lang niet uitgeleerd. DPA heeft een eigen Academy waar je bij je loopbaanfase passende opleidingen en cursussen kunt volgen zoals APICS, LEAN en assertiviteits- en netwerktrainingen. Zo vergroot je je vakinhoudelijke kennis en blijf je ook op het persoonlijke vlak doorgroeien. Er zijn bijvoorbeeld meerdere communicatietrainingen. Deze competentie kwam tijdens mijn studie al vaak voorbij, maar ik heb nu in de praktijk gezien hoe belangrijk communicatievaardigheden zijn. Die kun je nooit genoeg ontwikkelen.

Mijn eerste opdracht

Mijn eerste opdracht was bij discount winkelketen Action. Hier was ik acht maanden supply chain coördinator in het internal planning supportteam. Ik hield me onder andere bezig met het managen van voorraadniveaus bij externe warehouselocaties en van voorraadverplaatsingen tussen de distributiecentra. Verder maakte ik kpi’s en een transportschema, werkte ik met servicelevels en onderhield ik contacten met externe partijen.

Steeds meer verantwoordelijkheden

Bij Action leerde ik hoe het is om in een snelgroeiend internationaal bedrijf te werken waar je veel hectiek ervaart. Hierdoor weet ik nu hoe belangrijk het is om onder druk te kunnen presteren en de juiste prioriteiten te stellen. Mijn wil om te leren werd zeer gewaardeerd en ik zag mezelf echt groeien. Ik kreeg steeds meer verantwoordelijkheden, kon beslissingen zelfverzekerder nemen en wist problemen gemakkelijker op te lossen.

Inzetbaarheid vergroten

Het afgelopen jaar heb ik verschillende opleidingen en trainingen gevolgd, waaronder de cursus assertiviteit. In drie avonden heb ik mijn sterktes en zwaktes in kaart gebracht en geleerd hoe ik dichter bij mijn doelen kom. Momenteel volg ik de APICS-opleiding op het gebied van supply chain management. Dit kan volledig online en wordt afgesloten met een extern examen. Hierdoor krijg ik diepgaander inzicht in relevante onderwerpen en zie ik meer verbanden. Zeker leerzaam dus. Bovendien is de APICS-certificering goed voor mijn toekomstige inzetbaarheid.

Improvement- en netwerksessies

Buiten het opleidingsprogramma van DPA Academy zijn er andere mogelijkheden om van elkaar te leren en je collega’s te ontmoeten zoals improvement- en netwerksessies. Dit zijn interessante en gezellige avonden. Ik heb bijvoorbeeld deelgenomen aan een interessante improvementsessie over systemen zoals SQL, VBA en Excel. Hier leerde ik wat je met deze systemen kunt doen en welke interim collega’s je hiermee kunnen helpen.

Verder ontwikkelen

Onlangs ben ik aan mijn tweede opdracht begonnen. Een andere functie en een ander bedrijf, precies wat ik wilde! Ik ben nu customer service specialist export bij Jacobs Douwe Egberts, de internationale speler op het gebied van koffie en thee. Zo kan ik weer nieuwe facetten van de supply chain ontdekken. En dat biedt ongetwijfeld weer nieuwe aanknopingspunten voor het verder ontwikkelen van mijn kennis en vaardigheden.

Een goede start

Ben jij je mogelijkheden aan het verkennen? En wil je net als Chantal je vakinhoudelijke kennis en competenties ontwikkelen? Neem een kijkje op onze vacaturesite. Mailen of bellen met Sophie kan natuurlijk ook!

Neem contact op met Sophie

business manager Stuur een bericht