Toen Björn met zijn nieuwe opdracht startte, waren de eerste coronamaatregelen al van kracht. “Toen ik het kantoor binnenstapte, was meteen duidelijk dat de grootbank de maatregelen serieus nam. De torens van het kantoorgebouw waren gesplitst via een aparte route. De helft van mijn nieuwe team ontmoette ik op kantoor. Heel apart dat ik geen handen kon schudden om mij voor te stellen.” Ook Ephraïm ontmoette een aantal nieuwe collega’s op gepaste afstand. “Maar na vier dagen kantoor werkte ik vanwege de coronamaatregelen al vanuit huis. De grootbank had de faciliteiten en de logistiek eromheen goed en snel geregeld. Ik logde in op mijn laptop en was direct plug & play.”
Virtueel inwerktraject
Het inwerktraject van zowel Björn als Ephraïm duurde ongeveer een maand en was goed georganiseerd. “Ik nam deel aan een programma voor alle nieuwe CDD medewerkers die door de organisatie in rap tempo opgezet was”, vertelt Ephraïm. “Via Microsoft Teams en Skype werden we gezamenlijk meegenomen in interactieve sessies. Hierin werden spelementen meegenomen zoals Kahoot quizzes.” Ephraïm kreeg zo uitleg over de systemen, procedures en werkinstructies over CDD, afgewisseld met e-learnings. Het online leerplatform zorgde voor betrokkenheid en plezier. “Zowel de indeling en de sprekers als de planning en interactie waren bij de grootbank goed geregeld. Het was vooral learning by doing. Na afloop vulde ik dagelijks een evaluatieformulier in. Daarmee bracht de grootbank doorlopend verbeteringen aan voor de nieuwkomers die na onze groep zouden worden ingewerkt. Daarnaast kreeg iedereen na het inwerktraject een buddy toegewezen, waar je met vragen bij terecht kon.”
Voordelen van werken op afstand
Björn en Ephraïm ondervinden beiden voordelen van het werken op afstand. Bij de grootbank waar Björn voor werkt, verliep de virtuele begeleiding voornamelijk via Microsoft Teams en mail. “In mijn opdracht krijg ik veel ruimte voor persoonlijke invulling. Ik heb geleerd dat fysieke aanwezigheid op kantoor voor de meeste werkzaamheden niet vereist is. Doordat er geen reistijd is, breng ik ook meer tijd door met mijn gezin. Ik kan mijn kleine kinderen naar school brengen en krijg daardoor meer van ze mee. De afleiding die bij een thuiskantoor komt kijken, kan ik inmiddels goed managen.”
De nieuwe manier van werken
Ook Ephraïm ondervindt voordelen van de nieuwe manier van werken. Hij leerde dat binnen de online werkomgeving meer mogelijk is dan hij dacht. “Tijdens mijn inwerkperiode kijk ik graag mee over iemands schouder. Via het delen van een scherm in Microsoft Teams of Skype kan dit ook. Het is een kwestie van meegaan met veranderingen.” Daarnaast is ook hij blij met de extra tijd voor zijn gezin. “Mijn vrouw was hoogzwanger en is inmiddels bevallen. Ik kan haar nu goed helpen en maak meer van de zwangerschap en de eerste weken mee dan wanneer ik fulltime op kantoor aanwezig ben.”
Een gemiddelde werkdag
Na het inwerktraject, dat een maand in beslag nam, is het echte werk inmiddels begonnen. Ephraïm krijgt elke week een nieuwe planning met de takenverdeling voor zijn team. “Ik krijg wekelijks een file op mijn naam die ik in dezelfde week moet afronden. Iedere ochtend om half acht begin ik met werken. Vervolgens sluit ik om half tien aan bij de dagelijkse team calls. Eerst een call voor de sector waartoe de file behoort, gevolgd door een call met het gehele onboarding team. In beide calls bespreken we kort de stand van zaken en hulpvragen. Daarna werk ik gedurende de dag aan de file, waarbij we veel met elkaar schakelen binnen ons sector team. De grotere zaken en algemene veranderingen bespreken we op dinsdag in onze wekelijkse teammeeting. Daarbij gaan we ook dieper in op de inhoud.”