DPA Professionals blog compliance risk nieuwe loopbaanstap juist tijdens coronacrisis
Ervaring

Waarom je juist tijdens de coronacrisis een nieuwe loopbaanstap binnen compliance neemt

Tijdens de coronacrisis solliciteren naar een nieuwe functie? Onze interim compliance professionals Björn Mathijssen en Ephraïm Patty startten allebei op een nieuwe complianceopdracht bij een grootbank. Björn als compliance officer en Ephraïm als CDD analist. Hoe zij dit hebben ervaren? Björn en Ephraïm vertellen over hun bijzondere eerste werkdag, het succesvolle virtuele inwerktraject, nieuwe inzichten en het positieve effect van de maatregelen op hun werkzaamheden.

Eerste werkdag

Toen Björn met zijn nieuwe opdracht startte, waren de eerste coronamaatregelen al van kracht. “Toen ik het kantoor binnenstapte, was meteen duidelijk dat de grootbank de maatregelen serieus nam. De torens van het kantoorgebouw waren gesplitst via een aparte route. De helft van mijn nieuwe team ontmoette ik op kantoor. Heel apart dat ik geen handen kon schudden om mij voor te stellen.” Ook Ephraïm ontmoette een aantal nieuwe collega’s op gepaste afstand. “Maar na vier dagen kantoor werkte ik vanwege de coronamaatregelen al vanuit huis. De grootbank had de faciliteiten en de logistiek eromheen goed en snel geregeld. Ik logde in op mijn laptop en was direct plug & play.”

Virtueel inwerktraject

Het inwerktraject van zowel Björn als Ephraïm duurde ongeveer een maand en was goed georganiseerd. “Ik nam deel aan een programma voor alle nieuwe CDD medewerkers die door de organisatie in rap tempo opgezet was”, vertelt Ephraïm. “Via Microsoft Teams en Skype werden we gezamenlijk meegenomen in interactieve sessies. Hierin werden spelementen meegenomen zoals Kahoot quizzes.” Ephraïm kreeg zo uitleg over de systemen, procedures en werkinstructies over CDD, afgewisseld met e-learnings. Het online leerplatform zorgde voor betrokkenheid en plezier. “Zowel de indeling en de sprekers als de planning en interactie waren bij de grootbank goed geregeld. Het was vooral learning by doing. Na afloop vulde ik dagelijks een evaluatieformulier in. Daarmee bracht de grootbank doorlopend verbeteringen aan voor de nieuwkomers die na onze groep zouden worden ingewerkt. Daarnaast kreeg iedereen na het inwerktraject een buddy toegewezen, waar je met vragen bij terecht kon.”

Voordelen van werken op afstand

Björn en Ephraïm ondervinden beiden voordelen van het werken op afstand. Bij de grootbank waar Björn voor werkt, verliep de virtuele begeleiding voornamelijk via Microsoft Teams en mail. “In mijn opdracht krijg ik veel ruimte voor persoonlijke invulling. Ik heb geleerd dat fysieke aanwezigheid op kantoor voor de meeste werkzaamheden niet vereist is. Doordat er geen reistijd is, breng ik ook meer tijd door met mijn gezin. Ik kan mijn kleine kinderen naar school brengen en krijg daardoor meer van ze mee. De afleiding die bij een thuiskantoor komt kijken, kan ik inmiddels goed managen.”

De nieuwe manier van werken

Ook Ephraïm ondervindt voordelen van de nieuwe manier van werken. Hij leerde dat binnen de online werkomgeving meer mogelijk is dan hij dacht. “Tijdens mijn inwerkperiode kijk ik graag mee over iemands schouder. Via het delen van een scherm in Microsoft Teams of Skype kan dit ook. Het is een kwestie van meegaan met veranderingen.” Daarnaast is ook hij blij met de extra tijd voor zijn gezin. “Mijn vrouw was hoogzwanger en is inmiddels bevallen. Ik kan haar nu goed helpen en maak meer van de zwangerschap en de eerste weken mee dan wanneer ik fulltime op kantoor aanwezig ben.”

Een gemiddelde werkdag

Na het inwerktraject, dat een maand in beslag nam, is het echte werk inmiddels begonnen. Ephraïm krijgt elke week een nieuwe planning met de takenverdeling voor zijn team. “Ik krijg wekelijks een file op mijn naam die ik in dezelfde week moet afronden. Iedere ochtend om half acht begin ik met werken. Vervolgens sluit ik om half tien aan bij de dagelijkse team calls. Eerst een call voor de sector waartoe de file behoort, gevolgd door een call met het gehele onboarding team. In beide calls bespreken we kort de stand van zaken en hulpvragen. Daarna werk ik gedurende de dag aan de file, waarbij we veel met elkaar schakelen binnen ons sector team. De grotere zaken en algemene veranderingen bespreken we op dinsdag in onze wekelijkse teammeeting. Daarbij gaan we ook dieper in op de inhoud.”

Werken als CDD analist

Als interim compliance professional werk je aan diverse opdrachten. Als specialist of generalist, afgestemd op je achtergrond. Als CDD analist houdt Ephraïm zich bezig met het analyseren van nieuwe klantfiles. Hij screent grote, zakelijke klanten volgens de Wwft en de organisatievereisten. “Het is belangrijk dat we de risico’s die de bank loopt bij het onboarden van de nieuwe klant goed inschatten. Daarnaast is het zaak dat dit binnen de vooraf vastgestelde termijnen juist geregistreerd staat.”

DPA Professionals compliance risk Ephraim patty
Ephraïm Patty

Een functie als compliance officer

Björn richt zich als compliance officer specifiek op het beleid van de bank om de risico’s van handelen met voorkennis door medewerkers te managen. “Als een bankier voorkennis heeft, mag hij daar geen gebruik van maken. De juiste registratie van deals en een duidelijk proces van de bank omtrent privé-beleggingen is hierin heel belangrijk.” Björn is verantwoordelijk voor de uitvoering en verbetering van de processen omtrent privétransacties van medewerkers. “Ik handhaaf het proces en begeleid trajecten van overtredingen van eventuele wet- en regelgeving door medewerkers. Als medewerkers privé beleggingen niet juist registreren, behelst dat een risico voor de bank en dient de medewerker of de manager actie te ondernemen. Data-analyse en communicatie zijn essentieel om dit tot een succes te maken.”

DPA Professionals Compliance Risk interim Björn Mathijssen
Björn Mathijssen

Snel groeien binnen je vak

Bjorn en Ephraïm konden na hun sollicitatiegesprek direct starten bij de klant. Ephraïm: “Mijn fieldmanager vroeg regelmatig hoe het met mij ging.” Dat contact vond ook Björn fijn. “DPA hielp me in een voorbereidend intakegesprek. Dat was echt van toegevoegde waarde.” Waarom Björn en Ephraïm voor DPA kiezen? Björn: “Ik heb bij DPA de mogelijkheid om opdrachten uit te voeren in het gehele vakgebied van compliance en bij diverse gerenommeerde opdrachtgevers. Van steeds nieuwe dingen leren in nieuwe omgevingen, krijg ik energie.” Ephraïm vertelt dat hij zich meer wilde specialiseren binnen de bancaire sector en CDD. “Ik wilde me sneller ontwikkelen en groeien binnen compliance. Dat bood DPA mij onder andere in verschillende trainingen en opleidingen.”

Solliciteren tijdens de coronacrisis

“Laat de coronacrisis je er niet van weerhouden om nieuwe dingen te leren en in je kracht te staan. Dit wordt de nieuwe manier van werken”, vertelt Björn. Daar is Ephraïm het mee eens. “Als je je verder wil ontwikkelen, blijf dan gewoon solliciteren. De huidige situatie vereist flexibiliteit en de arbeidsmarkt houdt daar rekening mee. In een online werkomgeving is ten slotte heel veel mogelijk.”

Meer informatie?

Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden binnen compliance en wil je weten wat DPA voor jouw carrière kan betekenen?

Lees meer
Meer weten over compliance & risk?

Neem contact op met Leonie

DPA-Professionals-compliance-risk-Leonie-van-Hove

Leonie

Business manager Bel of WhatsApp: +31653627727