Thuiswerken: hoe ga je hier professioneel mee om?

Blog 12 september 2014 4 min. lezen
Man uitrekken laptop

Thuiswerken. Zowel Yahoo als HP willen ervan af. Dit omdat samenwerking belangrijk is om de organisatie te kunnen verbeteren en tot innovatieve ideeën te komen. Werk jij veel thuis? En hoe ga je er als professional het beste mee om?

Nederlandse werkgevers zijn behoorlijk flexibel als het gaat om waar en wanneer je werkt. Daardoor is het aantal werknemers dat de mogelijkheid heeft om thuis te werken, en dat ook doet, toegenomen. In 2012 werkte ongeveer één op de drie werknemers thuis, blijkt uit cijfers van het CBS. Dit heeft immers veel voordelen. Je verliest geen tijd aan woon-werkverkeer, wordt niet gestoord door collega’s en kunt gestructureerd je mail en taken afhandelen. Zo kun je productiever en effectiever werken, al zijn de thuiswerkplek en de Coffee Corner natuurlijk ook niet geheel afleidingsvrij.

Voor- én nadelen

Zowel de organisaties als de mensen op de werkvloer zijn wisselend enthousiast over thuiswerken, blijkt uit onderzoek van TNO en Profile Dynamics. Dit komt wellicht omdat mensen bij thuiswerken vaak de gemaakte werkafspraken en de beoogde doelen uit het oog verliezen. Vooral in een veeleisende omgeving kun je verdrinken in de dagelijkse mails. Voor je het weet, werk je simpelweg de verzoeken af van iedereen die dringend iets van je wil. Wat jij met je team had afgesproken om te doen, blijft waarschijnlijk onderop de stapel liggen. Ook blijkt dat mensen die regelmatig thuiswerken vaker in de knel komen met hun tijd dan traditionele werknemers. Doordat ze geïsoleerd en buiten een stramien werken, werken ze vaker ’s avonds door. Dit verstoort de werkprivébalans en gaat bovendien gepaard met gezondheidsrisico’s.

Olifant in de kamer

Yahoo ceo Marissa Meyer vergelijkt thuiswerken met een olifant in de kamer. Ze vindt dat mensen weliswaar productiever zijn als ze alleen zijn, maar beter samenwerken en innovatiever zijn als ze op één plek samenkomen. De beste ideeën komen immers voort uit het bundelen van verschillende inzichten. Op kantoor is de dynamiek: hier gebeuren de dingen. Daar wil je toch bij zijn? Bovendien kan het kantoor een stimulerende omgeving zijn die uitdaagt tot persoonlijke groei. Alleen al door het informele contact bij de koffieautomaat of barista. Ook de kennisdeling komt onder druk te staan als veel op wisselende werkplekken wordt gewerkt.

Tips

Het is aan jou om te bepalen welke manier van werken het beste bij de geplande activiteiten past. Net zoals het aan jou is om een heldere scheidslijn tussen je werk en privéleven te handhaven. Vanuit mijn persoonlijke ervaring als flexwerker heb ik wat tips verzameld waar je wellicht iets aan hebt.

1. Bedenk goed welke vorm van werken bij welke activiteit hoort. Werk je met je team aan complexe vraagstukken? Dan biedt het fysiek samenzijn veel voordelen. Veel routinewerk af te handelen? Dan kun je prima een paar dagen thuis flink doorwerken.

2. Zorg dat je technische faciliteiten op orde zijn en dat je online veilig toegang hebt tot bestanden en samenwerkmogelijkheden.

3. Zoek een afgescheiden werkplek of ruimte waarin je ongestoord kunt werken en wees duidelijk naar je huisgenoten dat je niet gestoord mag worden.

4. Ontwikkel de discipline om een bepaalde tijd aaneengesloten en geconcentreerd te werken, bijvoorbeeld drie kwartier. Weersta de verleiding om iets anders te doen, je privémail te checken of door te lezen over iets dat je interesseert op internet. Beloon jezelf na een periode gefocust werken door even iets te gaan drinken of iets heel anders te doen.

5. Videoconferencing, skype, chat en e-mail kunnen echte ontmoetingen nooit helemaal vervangen. Organiseer bewust sociale contacten en regelmatige ontmoetingen met collega’s. Zet je ook op andere manieren in voor het teamgevoel. Bijvoorbeeld door activiteiten te organiseren die teamleden samenbrengen.

6. Maak een planning en bepaal hoe lang je aan elke taak mag of wilt besteden. Zo hou je overzicht en merk je op tijd dat je niet uitkomt met de beschikbare tijd of de planning niet haalt

7. Geef duidelijk aan waar je bent, wanneer je beschikbaar bent en wanneer je niet bereikbaar bent. Dit kan mogelijk via je digitale agenda. Je kunt je collega’s op de hoogte houden van je voortgang door bijvoorbeeld e-mails of chats.

8. Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat je in een sociaal isolement raakt. Denk bijvoorbeeld aan maximaal twee dagen per week op een flexwerkplek werken, lunchafspraken maken met teamleden of collega’s en na kantooruren deelnemen aan kennisuitwisselingsprogramma’s.

9. Langdurig beeldschermwerk kan bij een verkeerde houding nare lichamelijke klachten opleveren. Vergeet vooral niet om een ergonomische werkhouding aan te nemen.

10. Als je het gevoel hebt dat je 24/7 met je werk bezig bent, gaat er iets goed mis. Plan vooral ook je vrije tijd en zorg dat je dan je volle aandacht kunt richten op andere mensen en activiteiten die belangrijk voor je zijn.