Optimaliseer je LinkedIn-profiel: 10 tips

Blog 27 mei 2014 3 min. lezen
optimaliseerlinkedin.png

Naast een goed hulpmiddel om je netwerk op te bouwen en te onderhouden, is LinkedIn een waardevol onderdeel van je personal branding. Daarom hechten kennis- en flexwerkers steeds meer waarde aan een krachtig LinkedIn-profiel dat hun onderscheidende kennis en kunde helder weergeeft. In deze blog vind je tien tips die je wellicht helpen om jezelf goed op de kaart te zetten.

1. Zorg dat je profiel compleet is

Als je voor een goed en compleet profiel zorgt, is LinkedIn een krachtig online visitekaartje. Hoe meer velden je invult, hoe sneller je wordt gevonden door zoekmachines. Je kunt ook bijvoorbeeld links naar je Twitter-account, website, blogpagina of een landingpagein in je profiel verwerken (en zowel op deze kanalen als in je digitale mailondertekening naar je LinkedIn-profiel verwijzen).

2. Kies een professionele foto

De foto is vaak de eerste indruk die iemand van je krijgt. Met een goede foto val je extra op. Het geeft een beter beeld van de persoon achter het profiel en schept meteen vertrouwen. Ook helpt dit mensen om je bij of na een eerste ontmoeting te herkennen. Gebruik een duidelijke, representatieve foto van je hoofd (geen pasfoto of vakantiefoto). Dit kan een jpg-, gif- of png-bestand zijn van maximaal 4 mb. De foto moet vierkant zijn; de ideale pixelgrootte ligt tussen 200×200 en 500×500 pixels.

3. Bepaal je kopregel met zorg

De ‘headline’ is de tekst die LinkedIn naast je foto toont, direct onder je naam. Je professionele kopregel dus: de titel van je profiel. Erg belangrijk dat je jezelf hierin goed en pakkend omschrijft en een in je vakgebied gangbare functietitel kiest. En dat in 120 tekens! Standaard is dit je huidige functietitel. Durf je hier te onderscheiden door naast je huidige functie aan te geven wat jij voor mensen kunt bekijken. Bijvoorbeeld ‘Recruiter bij DPA | Bemiddelt Sociale Zekerheid Professionals binnen gemeenten in heel Nederland’.

4. Profileer je met een goede samenvatting

De ‘summary’ is dé plek om jezelf te profileren. Een soort elevator pitch, waarin je een korte samenvatting van je kennis en expertise geeft. Geschreven voor de bezoeker van je pagina, dus richt je in gedachten bijvoorbeeld tot een (potentiële) opdrachtgever terwijl je dit verhaal schrijft. Je kunt hier ook hier presentaties gebruiken. Sla bijvoorbeeld een Powerpoint-presentatie – met werkzaamheden waar je trots op bent – op als pdf en voeg deze toe aan je profiel.

5. Vermeld al je specialismen

Onder ‘specialties’ kun je laten zien over welke vaardigheden, kennis en expertise je beschikt, en welke diploma’s of certificering je hebt. Hier kun je gangbare afkortingen en jargon gebruiken. Ook kun je informatie vermelden als artikelen waaraan je hebt meegewerkt, bijzondere projecten, ervaring als gastdocent et cetera.

6. Toon je bedrijven, opdrachtgevers, functies en rollen

Bij het overzicht van je werkervaringen vermeldt je naast de naam van de werkgever en de functie(s) ook de jaartallen. Je kunt indien nodig ook omschrijven wat het bedrijf doet en hoeveel mensen er werken. Beschrijf bij voorkeur bij iedere functie resultaten die je hebt bereikt. Geef feitelijke informatie, en wees kort en concreet. Ook hier kun je presentaties toevoegen. De volgorde van je functies is chronologisch. Als je bij ‘Profiel’ naar ‘Profiel aanpassen’ gaat, kun je eenvoudig functies naar de juiste plek slepen.

7. Vraag gerust om aanbevelingen

Om je LinkedIn-profiel 100% compleet te maken, heb je drie ‘recommendations’ van andere LinkedIn-gebruikers nodig. Een recommendation is te vergelijken met een referentie. Lezen hoe anderen jou beschrijven, Het wekt vertrouwen: dat je een goed werk hebt geleverd of dat het prettig is om met je samen te werken. Je moet er in het algemeen wel om vragen, want er zijn weinig mensen die spontaan een aanbeveling schrijven. Als je  weet dat iemand heel tevreden was over je bijdrage aan een project of de tijdens een interim-opdracht behaalde resultaten, kun je vrij zeker zijn van een goede aanbeveling. Via deze link kun je direct om een een aanbeveling vragen.

8. Stel een eigen LinkedIn-url in

Als je je profiel aanmaakt, wordt hier standaard een URL aan gekoppeld op basis van een reeks letters en cijfers. Je kunt ook een eigen LinkedIn-URL maken. Dit staat wel zo professioneel. Deze kan je ook vermelden op bijvoorbeeld je visitekaartje. Daarnaast verbetert het de zoekresultaten bij zoekopdrachten op jouw naam.  Dit werkt als volgt: bezoek je profiel en kies bovenaan de pagina voor ‘edit’. Onderin de kolom aan de bovenkant van je profiel is de huidige URL te vinden. Kies ‘edit’ om de pagina te openen waar je (onder andere) de URL van je LinkedIn-profiel kunt wijzigen. Kies rechts onderaan de pagina bij ‘Your public profile URL’ voor ‘Customize your public profile URL’. In het venster dat nu opent, kun je een nieuwe URL kiezen.

9. Denk ook aan de contactgegevens

Vergeet niet de juiste contactinformatie te vermelden. LinkedIn gebruikt het adres waarop je je profiel hebt aangemaakt als e-mailadres. Dit wordt bij je profiel getoond en door LinkedIn gebruikt voor updates. Door een tweede mailadres toe te voegen, voorkom je dat je geen toegang meer tot je account hebt als er iets wijzigt in je primaire e-mailadres (bijvoorbeeld als je van baan verandert).

10. Hou je profiel actueel

Ziet je profiel er al aardig uit? Zorg dan vooral dat het up-to-date blijft. Een inkopper, maar dit wordt vaak vergeten. Vergeet niet om je status te actualiseren als je nieuws te melden hebt. Dit is immers de ideale plek om je contacten op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen. Onder je ‘professional headline’ vind je de status-update. Daarin kun je vertellen waar je op dit moment mee bezig bent. Je kunt zelf aangeven wie je status-update mogen zien. Zijn dat alleen je contacten, is dat je netwerk of iedereen? Hou er rekening mee dat elke verandering in je profiel in de update op de LinkedIn-homepage bij al je connecties langskomt. Tijdelijk je privacy-settings aanpassen voorkomt dat. Kies ‘Turn on/off your activity broadcasts’ en haal het vinkje weg bij ‘Let people know when you change your profile’. Klik op ‘Save changes’. Als je je profiel helemaal hebt bijgewerkt, kun je de optie weer aanvinken in de settings.

Wist je trouwens dat je je LinkedIn-profiel kunt exporteren als pdf-bestand? Zo kun je het ook als cv gebruiken. Ga naar ‘Profiel’ en klik bij ‘Profiel bewerken’ op ‘Exporteren als pdf’. Hou er rekening mee dat de afbeeldingen en logo’s niet meegenomen worden. Het nieuwste hulpmiddel bij het verbeteren van je LinkedIn-profiel is de ‘How You Rank‘-functie. Die laat zien hoe een LinkedIn-profiel scoort ten opzichte van je eigen netwerk en wat je eraan kunt verbeteren. Ook leuk is het inzicht in relevante zoekwoorden dat je hiermee krijgt. Zeker de moeite van het proberen waard! Een andere recent geïntroduceerde functionaliteit is het ‘Definitive Professional Publishing Platform‘. Daarmee kan jij jouw expertise delen met een bredere doelgroep dan alleen je volgers. Zo kun je ‘influencers’ volgen zonder met elkaar gelinkt te zijn. Deze service is nog niet voor iedereen beschikbaar, maar je kunt je al wel aanmelden voor toegang.

Neem contact op met Octavie

Corporate recruitment manager Stuur een bericht