Inkoopanalyses en rapportages: nut en noodzaak?!

Inkoopprofessional Bas Cillessen vertelt

#inkoopprofessional #rapportage #blog

Blog 09 december 2018 7 min. lezen
Schermafbeelding 2018-12-12 om 12.18.25.png

Al enige jaren is er een tendens gaande om de opmars van inkooprapportages en -analyses een halt toe te roepen. In dit blog roept contract & supplier manager Bas Cillessen inkopers en contractmanagers op om kritisch te kijken naar het nut en de noodzaak van bepaalde rapportages.

Al te vaak zie ik analyseren om het analyseren en rapporteren om het rapporteren. Het vakgebied inkoop en contractmanagement is geen hogere wiskunde waarbij vergaand onderzoek noodzakelijk is om van nut te kunnen zijn voor de business. Het is een wereld waarin vooral logische nadenkers en verkopende inkopers zich onderscheiden door waarde te creëren. Met hun persoonlijke competenties bereiken ze veel meer dan degenen die vooral analyses en kpi-rapportages rondpompen.

De betaler bepaalt

Inkopers en met name contractmanagers moeten denkers zijn met daadkracht. Geen analisten die hun plan van aanpak puur op cijfers baseren. Natuurlijk is analyse van de klantwensen, marktgegevens en inkoopresultaten noodzakelijk. Maar wat is nut en noodzaak van analyses en rapportages als de business aangeeft ‘supertevreden over leverancier X’ te zijn?

Goed contract én contact

Wat heb je eraan als de business niet begrijpt waarom ze naar leverancier Y zouden moeten? De betaler bepaalt. Luister naar de business. Is die zeer tevreden over het contract én contact met de leverancier? Kom dan niet met spendanalyses en rode kpi-smiles aan.

Vicieuze cirkel doorbreken

Ik adviseer inkopers en contractmanagers om eens kritisch naar de vicieuze cirkel van hun analyses en rapportages te kijken. En om vragen te stellen zoals: waarom doe ik dit? Wie leest dit? Welk resultaat haal ik ermee? Vraagt de business hierom?

Koffiedrinken

Nodig de gebruikers of betalers van de contracten uit om een kopje koffie te drinken. Zie je tevreden gezichten? Durf dan tijdverslindende analyses te schrappen en ga ‘hospitality-gericht’ verkopen. Dat is nuttig en noodzakelijk om als inkoper en contractmanager van meerwaarde te zijn. De klant als vertrekpunt voor inkoop: inkopen met businessfocus!

 

Wil jij weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op met Fenna Goedheer per mail via fenna.goedheer@dpa.nl of bel naar 06 - 20 58 56 42.

GoedheerFenna_cirkel (1).png

Stel je vraag aan Fenna

Stuur een bericht