Hoe voorkomen we dat Albert Heijn drie keer per dag door dezelfde straat rijdt?
In navolging van Albert Heijn bezorgen meer en meer supermarkten aan huis. Allemaal op de traditionele manier: de supermarkt om de hoek levert je boodschappen nu ook bij je thuis af. Ook Bol.com, Amazon, Coolblue en Zalando rijden door de straten om pakketjes te bezorgen. Al deze bezorgdiensten zorgen voor steeds meer bewegingen op de weg. Wat betekent dit voor de logistiek?
Nederland telt zo'n 4.300 supermarkten waardoor bijna iedereen op korte afstand van zijn of haar huis boodschappen kan doen. Langzaam stijgt het het online aandeel in de verkoop van eten en drinken, vooral door de opkomst van landelijke maaltijdboxaanbieders zoals Hello Fresh. Met deze bezorgservice wordt (nog) geen winst gemaakt, al is al wel bekend dat het doenbaar is om er een winstgevend model van te maken. Daarbij speelt wellicht in het achterhoofd het gegeven dat 80% van de consumenten de voorkeur aan thuisbezorging geeft en hier 4 euro voor over zou hebben (Bron: NRC/dataleverancier Syndy).
"Flexibiliteit bieden kost geld. En als eenmaal de mogelijkheid geboden is om zelf het bezorgtijdstip te bepalen, is dit zeer lastig terug te draaien."
Online supermarkt
Een andere veelbelovende nieuwkomer is online supermarkt Picnic. Waarom betreedt dit bedrijf een markt waar al meerdere partijen zitten en nog geen winst wordt gemaakt, terwijl nog maar 1,5 procent van de 35 miljard euro aan supermarktinkopen online wordt gedaan? Michiel Muller, de man achter de onbemande tankstations van Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, durft de strijd met gevestigde orde aan. Want Picnic neemt twee belangrijke drempels voor consumenten weg: moeten wachten op hun boodschappen en betalen voor de bezorging.
Superslanke supply chain
Bovendien onderscheidt Picnic zich door het ontbreken van winkelpanden en de niet-traditionele manier van distributie, met supermarktketen Boni als inkooppartner. De leveranciers leveren direct op het distributiecenter van Picnic, van waaruit de strategische overslagpunten worden bevoorraad. Vanuit deze hubs krijgen de klanten hun boodschappen aangeleverd met elektrische bezorgbusjes. Picnic komt drie keer per week in vaste routes met de busjes in de buurt van de klant. Hierdoor gaat het totaal aantal bewegingen omlaag, en reduceren ze de kosten. Daardoor zijn er geen bezorgkosten, iets wat nu nog veel mensen ervan weerhoudt om online te bestellen.
Samenwerken
Bij Hello Fresh en AH kunnen klanten zelf aangeven hoe laat ze hun pakket bezorgd willen hebben. Hierdoor kan het dat de bezorgauto van AH drie keer per dag dezelfde straat bezoekt. Deze flexibiliteit kost geld. En als de consument eenmaal de mogelijkheid geboden is om zelf het bezorgtijdstip te bepalen, is dit zeer lastig terug te draaien. Volgens Walter Ploos van Amstel, o.a. Lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, is samenwerken de oplossing. Vooral de supermarkten moeten gaan samenwerken om zo de kosten te drukken en het aantal bewegingen per dag te verminderen.
Same day delivery
Hoe dit werkt? Bij het bestellen van je boodschappen kun je bij het kiezen van het aflevermoment korting krijgen als je je boodschappen op hetzelfde moment laat bezorgen als je buurman. Hierdoor hoeft de bezorger minder vaak dezelfde route af te leggen. Dit drukt de kosten en het aantal bewegingen op straat. Zeker als je dit gaan combineren met meerdere bezorgdiensten. Door de overname door Ahold kon Bol.com het ‘same day delivery’-principe invoeren: klanten bestellen een artikel en kunnen het enkele uren later ophalen bij een afhaalpunt bij AH. Dit zorgt voor minder bewegingen, dus wordt het goedkoper. Tevens wordt een van de ergernissen van de consument opgelost: de levertijd.
Big data aan het werk
De toekomst voorspellen is altijd lastig. Maar laten we dit eens verbinden aan de opkomst van zelfrijdende auto’s, Uber en Google. En met de mogelijkheden van big data analytics. Je komt ’s ochtends aan op kantoor, bestelt je boodschappen plus een pakketje bij Bol.com. Door alle data die ze van je hebben en de koppeling met je agenda, weten de bedrijven hoe laat je ongeveer thuis aankomt. Desgewenst kan ook een Flitsmeister-koppeling worden ingezet om je exacte aankomsttijd te bepalen. Als je via de Uber-app je vervoer regelt, is ook bekend dat er nog een pakketje bij je afgeleverd moet worden. In plaats van dat er een bezorgauto thuis langskomt, wordt jij nu thuisbezorgd met je pakketje én boodschappen. Dit kan natuurlijk ook met een pizza.