Rob Kroeze DPA IT

Rob Kroeze

Servicedesk medewerker
Ervaring

Hoe Rob van het bankwezen naar de ICT-wereld ging

Het is alweer zeven jaar geleden dat Rob voor het eerst via DPA aan het werk ging. Na jaren bij opdrachtgevers in de bank- en verzekeringssector te zijn gedetacheerd, maakte hij zijn ICT-ambities kenbaar bij zijn manager. Met succes, want tegenwoordig werkt Rob als medewerker servicedesk bij Bosch. “En dat allemaal dankzij de goede samenwerking en open gesprekken tussen DPA Banking & Insurance en DPA IT”, aldus Rob.

Hallo DPA

“In 2015 werd mijn toenmalige contract bij een bank niet verlengd, wat ervoor zorgde dat ik via een uitzendbureau bij Rabobank terechtkwam. Daar had ik een collega die bij DPA werkte en vol lof over zijn werkgever sprak. Hij stelde me voor, ik ging op gesprek en van ‘t een kwam ’t ander. Ik werd overgenomen door DPA, terwijl ik gewoon bij Rabobank bleef.”

IT-dromen

"Tijdens een volgende opdracht bij RKS Almere besprak ik voor het eerst met mijn toenmalige manager Sanne bij DPA wat ik naast het bank- en verzekeringswezen nog meer interessant vind. We spraken over ICT en de gedachte aan een switch liet me daarna niet meer los. Als kind al was ik úren in de weer met de Atari en Pentium 486 en op de middelbare school wilde ik eigenlijk liever de IT-richting op. Omdat de markt toen slecht was en mijn hele familie in de financiële wereld werkte, heb ik toen voor mbo Bank- en Verzekeringswezen en later voor hbo Financial Services Management gekozen. Aangezien ik nog steeds droomde van een IT-carrière, was het tijd het roer om te gooien en mijn baan op te zeggen!"

Coronaperikelen en handvatten

"Ik zwaaide DPA uit, om ergens op een servicedesk te gaan werken. Helaas gooide de coronacrisis roet in het eten en werd mijn contract niet verlengd. Daar stond ik dan. Zonder diploma of veel ervaring in de ICT was het lastig om een nieuwe baan te vinden. Ik belde Sanne van DPA, die me direct weer aannam. Bij de Rabobank kon ik weer aan de slag, terwijl Sanne me ondertussen handvatten gaf om in de IT terecht te komen. Ze tipte me opleidingen, open dagen en suggereerde een werk-/leertraject."

"Ik hoorde dat je ook door kunt stromen naar andere business units binnen DPA. Dat ga ik proberen, dacht ik meteen."

Gunfactor

"In december 2021 – ik zat intussen op een opdracht bij Rabobank – hoorde ik tijdens een online kwartaalbijeenkomst dat je ook door kunt stromen naar andere business units binnen DPA. Dat ga ik proberen, dacht ik meteen. Mijn sollicitatie naar de functie van servicedesk medewerker bij DPA IT werd goed ontvangen; manager Gabor wilde me graag overnemen van DPA Banking & Insurance! Ik besprak mijn plannen met mijn nieuwe manager Sylvia, beide managers gingen met elkaar in overleg en de overstap werd me door beide partijen gegund. Momenteel ben ik werkzaam als servicedesk medewerker bij Bosch in Nieuwegein. Super dat Gabor me deze kans heeft gegeven."

Studeren in avonduren

"Om mijn IT-kennis op te vijzelen, ben ik bezig met een LOI-opleiding. Eén certificaat heb ik al binnen, met Comptia Plus ben ik nu bezig. Het bijbehorende boek is een aardig dikke pil, dus ’s avonds als mijn kinderen op bed liggen probeer ik een half hoofdstuk door te nemen. Het is best pittig combineren met een gezin, maar ik weet waar ik het voor doe."

Klanten blij maken

"Klanten helpen met hun problemen vind ik superleuk om te doen. Onderzoeken waar een error of bug in de software door komt? Samenwerken met andere afdelingen? Ik krijg er energie van. Natuurlijk zitten er tussen mijn klanten ook ongeduldige mensen, maar uiteindelijk is iedereen blij als iets wat ze zelf niet snappen goed opgelost wordt. In mijn rol is het belangrijk klanten netjes te woord staan en ze goed op de hoogte te houden van de status van een project. Even een belletje of mailtje is een kleine moeite, dus ik krijg regelmatig complimenten over mijn werk. Ja, dat bevestigt me dan wel dat ik op de goede weg ben."

Consultancy ambities

"In de toekomst zou ik graag richting IT consultant groeien. Bij klanten langsgaan om software te installeren en te helpen bij het inrichten. Kijken naar de efficiency van processen en de adviesrol innemen. Het lijkt me allemaal even leuk en bovendien stort ik me graag in de IT-brede uitdaging om iedereen naar de cloud te krijgen. Via DPA ben ik momenteel bezig met het md100 certificaat van Microsoft. Het feit dat ze ook hier weer meedenken en dit willen faciliteren, zegt veel over DPA. Als je hier aangeeft wat je wilt bereiken, dan stoppen ze tijd en geld in je. Voorlopig heb ik geen enkele reden om van werkgever te wisselen. Ik heb het hier simpelweg te fijn en te goed."

Benieuwd naar je mogelijkheden?

Vraag het aan Mayka