Hoe overleef ik mijn eerste interimopdracht?

#facility #aandacht #leerzaam

Blog 08 oktober 2018 4 min. lezen
Minou Meulenkamp

Terwijl ik dit stuk schrijf, besef ik dat ik geen moment spijt heb gehad van het besluit om interim facility professional te worden. Het afgelopen halfjaar keek ik mee achter de schermen bij voorstellingen en beurzen, ontmoette ik artiesten in het theater en bezocht ik toeristische trekpleisters in Zandvoort, Volendam en Marken. Wat een avontuur!

Sinds januari 2018 werk ik bij DPA. Het eerste contact was naar aanleiding van een mail die direct mijn aandacht trok. Of ik interesse had in de functie van interim facility professional. Dat had ik zeker! Enkele contactmomenten later zat ik om de tafel met business unit manager Sander van der Poll. We bespraken mijn motivatie en ambities. Bij mijn toenmalige baan als facilitair coördinator met marketing- en communicatieprofiel zat ik op mijn plek: leuke collega’s, prima werkzaamheden en een kantoor te dichtbij om te fietsen. Maar ik merkte dat mijn werkzaamheden steeds meer verschoven en dat ik mijn focus juist wilde leggen op het facilitaire werkveld.

Verbeterpunten aanpakken

Ik heb de opleiding Facility Management afgerond, wat geen toeval is met een vader die facility manager is. Waar de meeste kinderen niet op hun ouders willen lijken, heb ik net als hij een ‘facilitair oog’ ontwikkeld - mede dankzij zijn opvoeding. In mijn hoofd analyseer ik elk gebouw dat ik binnenloop en de dienstverlening die ik ervaar. Geheel in de stijl van facilitair management vallen de negatieve aspecten meestal sterker op. De verbeterpunten die ik dan signaleer, zou ik het liefst ter plekke aanpakken. Aan de andere kant kan ik ook genieten van een optimale dienstverlening die is uitgewerkt tot in soms verrassende details.

In verschillende keukens kijken

Het leuke was dat Sander dit herkende. Tijdens het gesprek vertelde hij heel open over de voor- en nadelen van werken als interimmer. Het leek me ontzettend interessant om op verschillende plekken een kijkje in de keuken te nemen. Kortere periodes bij een opdrachtgever werken zorgt voor extra uitdaging in je werk. Het betekent bijvoorbeeld dat je veel mensen leert kennen en snel ingewerkt moet zijn. Dat kan intensief zijn, maar maakt het voor mij juist enerverend.

"Het leek me ontzettend interessant om op verschillende plekken een kijkje in de keuken te nemen."

Minou Meulenkamp, interim facility professional

Meer en verder reizen

Door je kennis en vaardigheden in verschillende omgevingen in te zetten, ontwikkel je jezelf enorm snel. Daarnaast is er bij DPA veel aandacht voor persoonlijke groei en zijn ze erg betrokken als werkgever. Vaak werk je minimaal een halfjaar bij dezelfde opdrachtgever. Dit kan betekenen dat je niet alleen figuurlijk wat meer en verder gaat reizen. Dit was evident bij de overstap die ik maakte, maar vormde voor mij niet zo’n probleem. Mijn auto was vaak toch al het verlengde van mijn kledingkast.

Waarde toevoegen in opstartfase

Na mijn officiële start bij DPA zat ik enkele weken ‘op de bank’ in afwachting van mijn eerste opdracht. Ik hoefde niet letterlijk op de bank te zitten, want ik kon me in deze periode nuttig maken op het kantoor van DPA in Utrecht. Omdat de activiteiten rondom facilitair management bij DPA nog in de opstartfase waren, kon ik Sander mooi ondersteunen als manusje-van-alles. Ook heb ik deze periode benut om DPA, als mijn eigen werkgever, beter te leren kennen. Daarmee werd het toch een leerzame periode.

Geslaagde eerste opdracht

Toen kwam die opdracht die de overstap nu al helemaal geslaagd maakt: het waarnemen van de functie facilitair coördinator bij de Stadsschouwburg & Philharmonie in Haarlem. Op interimbasis verzorgde ik de facilitaire zaken in samenwerking met gebouwbeheer en horeca. Dit varieert van leidinggeven aan het facilitaire team tot het verzorgen van de inrichting van verhuurbare ruimtes en contractbeheer voor horeca-apparatuur en schoonmaak. Een bijzondere organisatie en een ontzettend leuke opdracht!

Op naar de volgende opdracht

Haarlem ligt voor mij als ‘Limburgs maedje’ aan de andere kant van Nederland. De hele werkweek in de Randstad werken én slapen, dat vroeg echt om flexibiliteit. Maar wat musicalster Chantal Janzen als mede-Limburgse lukte, moest ik ook kunnen. Het navigatiesysteem bleek een goede vriend die me meermaals redde, behalve dan een keer op mijn werk waar ik na een verkeerde afslag per ongeluk op het podium belandde. Al met al was het een mooie tijd, waarvoor ik iedereen die ik heb ontmoet enorm wil bedanken. Voor nu zeg ik “Haije Haarlem, op naar het volgende avontuur!”

Je loopbaan in een hogere versnelling brengen

Als interim facility professional werken bij DPA: iets voor jou? Zo breng je net als Minou je loopbaan in een hogere versnelling. Bekijk de vacatures of neem contact op met Sander van de Poll via sander.vandepoll@dpa.nl of 06 46 79 99 35.

Stel je vraag aan Sander

Directeur Stuur een bericht