Hoe een marketeer bankier werd: de carrière van Klaas Salverda

Case 10 oktober 2016 5 min. lezen

Klaas Salverda studeerde marketing en werkt inmiddels bijna tien jaar als bankier bij de Rabobank. Klaas vertelt over zijn opmerkelijke keuze aan het begin van zijn carrière, de toekomst van banken en de rol van professionals in de bancaire sector. 'De kerncompetenties van banken blijven overeind, zelfs als de hele sector te maken krijgt met flinke veranderingen. Als professional moet je vooral doen wat je leuk vindt. Niet alleen maar najagen dat je hogerop wilt. Die tijden zijn voorbij.' 

Wereldreis

Na zijn studie marketing ging Klaas op wereldreis. Een geweldige periode waarin hij letterlijk meer van de wereld zag. Toen hij terugkwam, was zijn geld op. Tijd om serieus aan het werk te gaan. Zijn oud-stagebegeleider tipte hem over het traineeship bij de Rabobank. 'Ik was nummer 51 op de lijst met 50 kandidaten, dus de kans was klein dat ik aangenomen zou worden. Maar mijn presentatie aan een groep recruiters ging zó goed, dat ze me hebben aangenomen.'

Startende ondernemers financieren

Als trainee bij de Rabobank gaf hij aan dat hij graag de marketing van de bank wilde doen. Maar na verloop van tijd ontdekte Klaas dat hij het bankvak leuker vond. Hij ging werken als bedrijfsadviseur bij Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland. 'Ik was vooral bezig met financiering van kleine bedrijven in de regio. Op basis van businessplannen beoordeelde ik of zo'n bedrijf in aanmerking kwam voor financiering. Heel leuk om te doen, want ik moest echt denken vanuit de behoefte van de ondernemer. Ik kreeg de meest vreemde financieringsaanvragen. Elke aanvraag beoordeelde ik op het ondernemersplan en de persoon. Uiteindelijk draait het namelijk, populair gezegd, om de vent en zijn tent.'  

DPA-Benkis_visual-social-tijdlijnK-Salverda.png

Uitstapje naar reclamebureau

Klaas maakte de overstap naar grootzakelijke klanten bij Rabobank Sneek-ZuidwestFriesland. Hij hield zich bezig met financieringen van ondernemingen met meer dan 10 miljoen omzet. 'Die markt vind ik spannender dan het mkb, want hier gaat het echt over grote financieringen met veel meer impact.' Na vier jaar werd hij accountmanager bij een reclamebureau, maar na zes maanden was hij weer terug bij de Rabobank. 'Dat avontuur was van korte duur. Ik dacht dat ik meer richting ondernemerschap zou willen, maar ik merkte dat de klik er niet voldoende was. Wat ik wel leerde is dat ik het leuk vind om ergens binnen te komen, problemen op te lossen en verder te gaan. Interimwerk past hier perfect bij, daarom koos ik voor DPA Benkis.'

Mogelijkheden via DPA Benkis

Het leek me wel leuk dat interimwerk, maar er kan veel reistijd bij komen en het is onzeker waar je aan de slag gaat. Ik wist dat DPA Benkis veel opdrachten heeft waarin ik zou worden uitgedaagd. Bovendien zijn hier geweldige opleidingsmogelijkheden. En een ondernemende, positieve cultuur. Ook al had ik in het begin wat twijfels, ik heb geen seconde spijt gehad van mijn beslissing om voor DPA Benkis te gaan werken.'

Van marketeer naar bankier naar IT-er

In korte tijd heeft Klaas verschillende opdrachten gedaan, zoals Accountmanager Grootzakelijk en Financieringscoach MKB. ‘Daarnaast heb ik een bijdrage geleverd aan de nieuwe opleidingen voor zakelijk financieren, een kans die ik zonder DPA niet had gekregen.’
Voor Klaas betekende DPA ook de stap naar weer een andere tak van sport, namelijk IT. Op dit moment is hij werkzaam als Business Analist bij Rabobank Nederland. Klaas vertelt hier vol enthousiasme over: ‘Met meerdere scrumteams zijn we bezig om de bank van de toekomst te creëren. Dit doen we in een omgeving waarin we samenwerken met heel veel betrokken partijen, die elk op hun eigen manier naar de materie kijken. Mijn taak is om al deze beelden bij elkaar te brengen, zodat we software kunnen bouwen waarmee we onze klanten nog beter kunnen bedienen. Het is geweldig om op zulk detailniveau een bijdrage te kunnen leveren aan een 9+ klantbeleving.’

Toekomst van banken

'Ik heb in tien jaar veel veranderingen gezien. Zo is de bank zich veel meer gaan richten op klanten dan op producten. We krijgen steeds meer te maken met technologie: datagedreven organisaties gaan de dienst uitmaken. Maar vergeet niet dat de Rabobank al behoorlijk datagedreven is. We weten veel over onze klanten en over risico's. Natuurlijk zijn er de bedreigingen van onder andere fintechs. Maar we moeten niet uit het oog verliezen waar banken van oudsher sterk in zijn: financieren en risico inschatten. Met nieuwe technieken kunnen we data steeds beter omzetten in kennis en dus onze klanten beter helpen. Advies op basis van kennis is het sterkste punt van een bank: op dit gebied staan banken sterker dan nieuwe partijen.

Neem contact op met Jeroen

Directeur Stuur een bericht