Ook iets voor jou?
Lijkt het je net als Kas leuk om stage te lopen op de Marketing & communicatie afdeling van DPA? Solliciteer dan direct. Wie weet drinken wij binnenkort een (digitaal) kopje koffie!
Kas Veeren (21) loopt sinds september 2020 stage op de Marketing en communicatie afdeling van DPA. Nu zijn stage bijna afgelopen is, vertelt hij je graag over de ervaring die hij heeft opgedaan. Wat voor werkzaamheden mocht hij als marketing & communicatie stagiair uitvoeren? Wat was de impact van corona? En wat heeft hij geleerd? Kas vertelt je er alles over.
Kas is derdejaars student Business Studies (Bedrijfskunde) aan Hogeschool InHolland in Haarlem. “In het eerste leerjaar moest ik een financieel adviesrapport met marktanalyse schrijven over een beursgenoteerd bedrijf. Ik kreeg daarvoor DPA toegewezen. Ik verdiepte me in het bedrijf en het concept detacheren. DPA is actief in veel verschillende vakgebieden en kent een complexe bedrijfsstructuur. Dat is heel leerzaam voor een stage en daarom ben ik gericht gaan zoeken naar een marketing stage bij DPA. Toevallig stond er op dat moment een vacature open.”
“Bij DPA krijg ik veel ruimte om te ondernemen. Ik mag veel verschillende marketing activiteiten oppakken en ben volwaardig onderdeel van het team. Mijn collega’s houden daarnaast veel rekening met mijn persoonlijke interesses. Ik ben bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in digital marketing, dus daar mocht ik ook veel taken in uitvoeren. Je werkt niet alleen voor DPA, maar ook voor jezelf. Je krijgt en voelt de vrijheid om te ontdekken waar je goed in bent en wat je leuk vindt.”
“Mijn werkzaamheden waren erg breed. Ik deed ervaring op met het CMS en mocht toen ik startte direct verschillende blogpagina’s verversen en optimaliseren. Ik mocht actieve vacaturecampagnes implementeren, analyseren en verbeteren en de vacatureteksten herzien. Wat betreft digital marketing deed ik SEO-analyses en optimalisaties. Ook voerde ik site audits uit. Ik ging aan de slag met analytische gegevens en maakte daarbij gebruik van tools zoals Google Analytics, SEMrush en Hotjar. Ook keek ik mee naar nieuwe content voor de website en social media.”
Door de coronacrisis solliciteerde Kas tijdens de eerste lockdown in maart via Teams. “Gelukkig kon ik de eerste weken in september wel op kantoor starten. Mijn collega’s wisselden de dagen af waarin ze mij konden inwerken. Maar vanaf november werkte ook ik volledig vanuit huis. In het begin was dat wel even wennen. Belangrijke meetings en gesprekken online voeren is wel echt iets anders dan online lessen volgen.”
“De reguliere feestjes en borrels van DPA heb ik door corona helaas moeten missen. Maar we hebben als team wel een leuke online kerstshow georganiseerd. DPA vindt het heel belangrijk om verbinding met medewerkers te versterken en behouden. Dat is nu moeilijker omdat alles online is, maar erg leerzaam voor mij als stagiair. We hebben verschillende activiteiten ondernomen, zoals het opzetten van de DPA Spotify playlists en het ontwerpen van DPA sportshirts voor alle collega’s. Erg leuk om bij mee te helpen.”
“Naast mijn werkzaamheden deed ik ook een stageonderzoek naar merkactivatie. Ik koos dit onderwerp omdat DPA veel bezig is met branding en ik dit heel interessant vind. Met de uitkomsten van mijn onderzoek gaat het team vervolgens echt aan de slag. Heel tof om daar een bijdrage aan te leveren.”
“Ik vond het mooi om in de praktijk aan de slag te gaan. Op school hoor ik alleen maar theorie. Die kon ik nu direct toepassen en ervaren hoe het echt is om met het vak bezig te zijn. Zo wist ik vanuit mijn opleiding wel wat SEO was, maar niet welke tools je daarvoor had om te analyseren en optimaliseren. Je komt soms voor verrassingen staan en je leert hoe je die aanpakt.”
Zou Kas anderen aanraden om bij DPA stage te gaan lopen? “Ja! Je krijgt veel vrijheid en ruimte om te onderzoeken wat je leuk vindt. Zo kwam ik erachter dat ik affiniteit heb met branding. Als marketing stagiar maak je grote stappen en heb je veel programma’s en tools tot je beschikking. Met de ervaring die ik bij DPA heb opgedaan, ga ik nu alweer op weg naar een andere mooie functie die ik anders niet had gekregen. Ik start volgende maand als junior marketing & communicatiemedewerker bij een online beleggingsplatform. Dit ga ik 20 uur per week doen naast mijn studie.”
Lijkt het je net als Kas leuk om stage te lopen op de Marketing & communicatie afdeling van DPA? Solliciteer dan direct. Wie weet drinken wij binnenkort een (digitaal) kopje koffie!