DSC 0172 Jelle gedraaid crop

Jelle van der Kooi

Interim inkoopprofessional
Ervaring

Een vliegende loopbaanstart als interim inkoopprofessional

Jelle van der Kooi studeerde Facility Management aan de Haagse Hogeschool en deed de minor FM & Procurement. Hij startte meteen na zijn afstuderen als interim inkoopprofessional bij DPA Professionals. Wat hem betreft een aanrader voor iedere starter die veel wil leren. ‘Je krijgt verschillende kanten van het inkoopvak te zien en dat is heel waardevol. Hierdoor groei je sneller en kom je erachter wat je leuk vindt en wat je minder ligt.’

Ontdek meer over werken bij DPA

Talentenanalyse en coach

Kort na zijn indiensttreding bood DPA Jelle een Talenten Motivatie Analyse (TMA) aan. ‘Zo krijg je inzicht in je talenten, drijfveren, kwaliteiten, valkuilen, communicatievoorkeuren en ontwikkelbaarheid van competenties. Met de uitkomst kun je met je coach bekijken wat je wilt ontwikkelen. Ook ben ik meteen gestart met de  Leergang Inkooppraktijk A bij de InkoopAcademie. De andere cursisten werken aan gelijksoortige uitdagingen, dus je bespreekt veel voorbeelden uit de praktijk. Het is heel fijn om op deze manier ervaringen uit te kunnen wisselen.’

Maatschappelijk verantwoord inkopen

DPA koppelde hem al snel aan een mooie opdracht: operationeel inkoper bij het Centraal Orgaan opvang asielzoekers. ‘In eerste instantie hield ik me vooral bezig met het bestelproces en het eerstelijnscontact met leveranciers, operationele zaken, het ministerie en de opvangcentra. Geleidelijk kon ik meer dingen naar me toetrekken zoals ICT-minicompetities voor hardware en software. Hierbij ken je de leveranciers waarmee een raamovereenkomst is afgesloten opdrachten toe op basis van uitgevraagde offertes. Bij het COA heb ik ruim een jaar gewerkt en veel geleerd over maatschappelijk verantwoord inkopen en aanbestedingen.’

Nieuwe tool invoeren

De tweede organisatie die hij ondersteunde was ziekenhuis Tergooi. ‘Hier verving ik een operationeel inkoper tijdens haar zwangerschapsverlof. Ik was verantwoordelijk voor het facilitair pakket: de kantoorartikelen, ICT en andere ondersteunende voorzieningen. In deze rol werkte ik veel samen met de tactisch inkoper. Ik signaleerde een probleem bij de contractondertekeningen. Hiervoor waren ‘natte handtekeningen’ nodig en dat was voor veel mensen lastig door het thuiswerken. Daarom heb ik binnen de afdeling de tool DocuSign aangeschaft om documenten rechtsgeldig digitaal te ondertekenen en geholpen om deze te implementeren.

 

Schaarste en leveringsproblemen

Voor zijn derde opdracht ging hij aan de slag op de inkoopafdeling van het Spaarne Gasthuis. ‘Hier ging ik ook voor het gehele assortiment inkopen, dus ook medische producten. Inkopen voor OK’s en IC’s geeft een bijzondere dynamiek. Bij medische producten is er de laatste jaren regelmatig sprake van leveringsproblemen en schaarste. Voor producten die kritisch zijn voor het zorgproces, is het zaak om de bestellingen en het backorderoverzicht goed in de gaten te houden. Dan kun je tijdig alternatieven regelen. Dit zorgt voor veel extra werk. Je moet bijvoorbeeld veel met leveranciers bellen om te kijken wat zij wél kunnen leveren. Doordat we er goed bovenop zitten, ervaar je regelmatig het gevoel van succes als je iets toch weer weet te regelen.’

DSC 0181 bewerkt

Elektrodes naar Nederland halen

‘Mijn rol is vooral coördinerend omdat ik niet inhoudelijk kan beslissen of een bepaalde oplossing werkbaar is. Daarom heb ik veel contact met de assortimentscoördinator. Elk artikel dat in aanraking komt met een patiënt moet trouwens goedgekeurd zijn door de ziekenhuisbrede materiaaladviescommissie, dus alle alternatieve producten ook. Momenteel ben ik bezig met elektrodes. Die komen van een grote leverancier uit Amerika en zijn heel moeilijk naar Nederland te krijgen. Dit soort uitdagingen maken het werk uitdagend, al is de achterliggende oorzaak niet altijd leuk.’

Competenties

Wat ziet hij als belangrijke competenties voor een inkoopprofessional? ‘Allereerst natuurlijk overzicht weten te houden en kunnen samenwerken. Met leveringsproblemen omgaan, vergt veel afstemming met leveranciers en met je eigen team. Ook belangrijk is een positieve en oplossingsgerichte houding. Voor mijn huidige functie is het noodzakelijk om stressbestendig te zijn. Een werkdag kan vrij onoverzichtelijk zijn, dus je moet goed kunnen plannen en snel kunnen schakelen. Ook zit je veel aan de telefoon, wat goede communicatieve vaardigheden vereist. Om mijn persoonlijke kwaliteiten optimaal te benutten, ga ik als eerstvolgende training Persoonlijk Leiderschap volgen bij DPA Academy.’

Afwisseling

Binnenkort is het tijd voor een volgende opdracht. Heeft Jelle hier al ideeën over? ‘Ik zou graag weer een andere omgeving ontdekken. Uiteindelijk wil ik meer naar de tactische kant van inkopen groeien, maar de operationele kant trekt me ook nog. Bij mijn functie in het ziekenhuis merkte ik dat het veel voldoening geeft om mensen te ondersteunen die waardevol werk voor anderen doen. Het is fijn dat mijn business line manager Adam Glabus goed kijkt welke opdracht het best bij me past. Zo hou ik afwisseling en uitdaging, wat ik in mijn loopbaanfase erg belangrijk vind.’

Ontdek meer over werken als interim inkoopprofessional
Meer weten over werken bij DPA?

Neem contact op met Bianca
Procurement

DPA-professionals-procurement-contact-recruiter-Bianca-Fokken

Bianca

Recruiter procurement