De inkoper van de toekomst: voldoening en uitdaging in je werk

Xander van Huizen

#procurement #blog #future

Blog 30 januari 2019 6 min. lezen
Xander-van-Huizen.png

De inkoper van de toekomst: voldoening en uitdaging in je werk

Sinds 2017 werk ik via DPA als interim technisch inkoper bij NS Supply Chain Operations. In deze periode nam ik daarnaast deel aan de leergangen Inkooppraktijk A en B bij de InkoopAcademie. De nieuwe inzichten die je in deze opleiding aangereikt krijgt, kun je meteen toepassen op de werkvloer. Zo kun je de spreekwoordelijke koe meteen bij de horens vatten en nog meer waarde toevoegen.

 

Inkopen doe je niet voor jezelf, maar voor de (interne) klant. Waar haal je dan je voldoening uit? Dat is toch de waardering die je krijgt. Daarmee bedoel ik geen schouderklopje, dikker salaris (hoewel dat altijd mag natuurlijk) of leaseauto. Ik doel op de waardering van collega´s voor de resultaten die je boekt. De collega’s die voor advies aan je bureau staan. Zij hebben iets nodig: ze willen een product of dienst aanschaffen. Jij bent de aangewezen persoon om hen hierbij te helpen.

Contacten en impact

De contacten met collega’s en leveranciers en de impact die je kunt hebben: dat maakt dit vak zo leuk voor mij. Iedere inkoopprofessional brengt natuurlijk eigen sterke eigenschappen mee waarmee hij of zij zichzelf neerzet in de organisatie. De één is goed in keihard onderhandelen, de ander is liever met technische aspecten bezig. En er zijn ook inkopers die de voorkeur geven aan een combinatie van vaardigheid in onderhandelen, samenwerken en technische kennis.

Productkennis vergaren

Als technisch inkoper is het belangrijk om te weten hoe een product tot stand komt, dus hoe het bedacht of gemaakt wordt en wie erbij betrokken is. Hoe complexer het geheel, hoe interessanter het voor mij is. Het is goed om onderzoek naar de ketenintegratie te doen om te bepalen hoe de kostprijs ontstaat en wie daar een bijdrage in levert.

Should costing

Kostprijsbepalen door specifieke cost drivers transparant te maken wordt ook wel should costing genoemd. In artikel ‘substantieel besparen met should costing’ geeft mijn collega Marc Janssen een heldere beschrijving van deze manier van werken. Dit geeft goed inzicht in hoe je als inkoper aan het werk kunt gaan om de markt uit te diepen.

Nieuwe uitdagingen

In de toekomst zal ik via DPA ook bij andere opdrachtgevers actief zijn. We ondersteunen veel grote, gerenommeerde organisaties. Zo krijg je steeds nieuwe uitdagingen voorgelegd en blijf je alert op de laatste ontwikkelingen in het inkoopvakgebied. Het lijkt me vooral interessant om te zien wat artificial intelligence (AI) gaat betekenen voor operationele inkoopfuncties. Verdwijnen ze? Of veranderen alleen de eisen waar je als inkoper aan moet voldoen? Hier worden hopelijk snel cursussen voor ontwikkeld.

Artificial intelligence in inkoop

Je kunt AI goed toepassen binnen inkoopfuncties zoals spendanalyse, sourcing en contractmanagement. Dit verbetert de besluitvorming, de procesvoering en het gebruiksgemak. Doordat AI ons gedrag bestudeert en gaat voorspellen, hoeven we bepaalde keuzes niet meer zelf te maken. Beangstigend? Ja, want je mist het gevoel dat je invloed hebt. En zeker ook nee, want doordat bestel- en bevoorradingsprocessen efficiënter gaan hou je tijd over voor zaken die je kunt beïnvloeden. Ik ben benieuwd!

GoedheerFenna_cirkel (1).png

Stel je vraag aan Fenna.

Stuur een bericht