Dat is een ver-van-mijn-bed-show, dacht je misschien bij de eerste berichten over het coronavirus. Maar al snel werden delen van China hermetisch afgesloten en reisbeperkingen afgekondigd. Sinds 27 februari grijpt het virus ook in Nederland om zich heen. De hele wereld ervaart een domino-effect. Wat betekent dit voor toeleveringsketens van westerse bedrijven en voor jou als supply chain professional?
Miljoenenstad Wuhan wordt gezien als epicentrum van de ramp. Inmiddels zitten grote delen van de zwaargetroffen provincie Hubei al weken op slot. Om verdere verspreiding van het virus te voorkomen, werd de nieuwjaarsvakantie in meer dan de helft van de Chinese regio’s met een week verlengd. Voor Chinese fabrieken betekende dit een tiendaagse sluiting. Door de virusuitbraak is de productie in veel fabrieken vertraagd of zelfs stilgelegd. Dit brengt veel techgiganten, automakers en farmaceutische bedrijven in de problemen.
Afhankelijkheid van China
Naast de productie door maakbedrijven raakt het virus de bevoorrading van retailers zoals H&M, Zara en Action. Ook gaat de prijs van producten die uit China komen volgens ondernemersvereniging Evofenedex mogelijk omhoog door druk op de vervoertarieven en aanvullende toeslagen. Coolblue besloot eind februari om de prijzen te verhogen en de marketing uit te zetten om de verkoop te verminderen. De retail wil de voorraden op peil houden uit angst voor gebrekkige levering uit China.
Economische gevolgen
Het is duidelijk dat het coronavirus nu al een negatief effect heeft op de economie. China is goed voor 15,4% van het wereldwijde bbp. Ratingbureau S&P voorspelt dat de economische groei in China mogelijk terugvalt van 6,1 procent in 2019 naar 5 procent en dat de wereldeconomie met zo’n 0,3 procentpunt geremd wordt. En Dun & Bradstreet stelt dat het coronavirus bijna 1.000 Nederlandse bedrijven direct economisch treft. De extra economische onzekerheid kan ertoe leiden dat nieuwe projecten, investeringen en innovaties enige tijd uitblijven. Daar staat tegenover dat bedrijven er alles aan zullen doen om de opgelopen achterstand te compenseren.
Risicoanalyses en verbetervoorstellen
Als er iets is dat helder is geworden door deze epidemie, is het wel hoe kort de bestellijnen tegenwoordig zijn. In hoeverre wordt een supply chain verstoord? Dit hangt onder andere af van de organisatie ervan, het voorraadniveau en de beschikbaarheid van alternatieve bevoorradingsbronnen. Ik kan me voorstellen dat bedrijven hun processen beter willen inregelen. Hieraan bijdragen met noodscanario’s, risicoanalyses en verbetervoorstellen is iets waarvoor wij onze kennis en kunde als interim supply chain professionals graag inzetten.