Case: Robert Bikha pakt sociale problemen zakelijk aan

Case 30 juni 2015 2 min. lezen

Als je hem hoort praten, denk je dat je met een zakenman te maken hebt. Toch werkt hij in de sociale sector. Robert Bikha is interim team-manager Maatschappelijke Dienstverlening bij de gemeente Uden. Hij legt uit hoe je mensen weer laat meedoen in de maatschappij. 'Vroeger klopte je bij de gemeente aan voor een uitkering als je die nodig had. En dan kreeg je die ook. Nu word je veel meer gestimuleerd om zelf oplossingen te bedenken voor je problemen.'

Afstand tot arbeidsmarkt verkleinen

Het team van Robert Bikha doet er alles aan om de afstand tot de arbeidsmarkt voor inwoners van Uden zo klein mogelijk te maken. Er zijn verschillende redenen waarom mensen zich melden: hun ww loopt af, ze hebben een lichamelijke beperking of hun schulden zijn boven het hoofd gegroeid. 'Natuurlijk verstrekken we uitkeringen. Maar het liefst zo kort mogelijk. Alles is erop gericht om mensen snel weer aan het werk te krijgen.'

Geen hulpverlening maar dienstverlening

Het woord zelfredzaamheid staat centraal. Een maatschappelijke trend die door de huidige regering wordt gevoed: iedereen moet opkomen voor zichzelf. Maar niet iedereen kan dat. Veel mensen hebben hier begeleiding bij nodig. 'Ons werk is verschoven van hulpverlening naar dienstverlening. Een groot verschil met vroeger is, dat we nu samen een probleem oplossen in plaats van bespreken.'

Zakelijke aanpak met warm hart

Die zakelijke houding ligt Robert wel. Overal waar hij tijdelijk werkt, probeert hij het Nieuwe Denken te introduceren. Daarmee bedoelt hij dat sociale professionals oplossingsgericht en pragmatisch moeten gaan denken en handelen. 'Hier in Uden zijn mijn teamleden wat dat betreft heel ver. Echte Brabanders: niet zeuren, aanpakken en oplossen. Maar altijd met een warm hart voor de mensen die onze steun hard nodig hebben.'

"Ons werk is verschoven van hulpverlening naar dienstverlening"

Ervaren inkomens- en wmo-professionals schaars

Hoewel de crisis voorbij schijnt te zijn, merken gemeenten in toenemende mate een grote behoefte aan maatschappelijke hulp. Mensen zijn door hun financiële reserves heen en hebben nog steeds geen werk. Maar het aanbod van ervaren inkomens- en wmo-consulenten loopt achter op de vraag naar hulp. Om elke burger van Uden de dienstverlening te geven die hij nodig heeft, schakelt Robert regelmatig externe professionals in.

Korte lijnen bij DPA Sociale Zekerheid

'Ik werk heel graag met Gianni Woearbanaran, directeur van DPA Sociale Zekerheid. Hij denkt en handelt een beetje zoals ik: snel en oplossingsgericht. Ik hou van die korte lijnen en snel zakendoen. Bij andere partijen heb je vaak te maken met accountmanagers en leidinggevenden. Ik vind het fijner om rechtstreeks contact te hebben met de eindverantwoordelijke. Daarom hoop ik dat DPA nog lang zijn platte organisatiestructuur blijft houden.'

"Een groot verschil met vroeger is, dat we nu samen een probleem oplossen in plaats van bespreken"

Tip voor starters: leer het vak in de praktijk

Voor jonge, startende professionals in deze sector heeft Robert nog een paar tips. 'Benader de mensen voor wie je werkt met een zakelijke aanpak en een sociaal hart. Dat haal je niet uit boeken en lessen. De finesses van dit vak leer je het beste in de praktijk.'

Neem contact op met Maureen

Regiomanager Stuur een bericht