Case: Indrukwekkende carrière van een zorgzame controlfreak

Case 22 november 2016 5 min. lezen

Stel, je houdt ervan om mensen te helpen en je bent een controlfreak. Welk beroep past daar dan bij? Voor Melissa Lens van DPA Benkis werd het vrij snel duidelijk: ze koos voor een carrière in de financiële dienstverlening. De combinatie van klanten helpen en technische details uitzoeken, dat is de kracht van Melissa. 'De beste manier om klanten voor je te winnen? Behandel ze zoals je zelf behandeld zou willen worden.'

Reizen of verzekeren?

Melissa wist niet zo goed wat ze wilde, ze vond alles leuk. Ze koos voor een opleiding toerisme in Breda, een flinke stap voor een meisje dat net van de havo uit Emmen komt. Maar ze twijfelde over een toekomst in de toeristenbranche. Ze stopte met toerisme nadat ze haar propedeuse had gehaald. Ze begon aan een hbo-studie arbeids- en organisatiepsychologie en ging aan het werk als klantadviseur bij verzekeraar VGZ. 'Bij VGZ viel voor mij het kwartje. Ik ontdekte er hoe mooi ik het vind om écht iets te betekenen voor mensen door ze te helpen met hun verzekeringen.'

DPA-Benkis_visual-social-tijdlijn-M-Lens-02-1024x536.png

Uitpluizen voor anderen

Een van de sterkste punten van Melissa: ze is oprecht betrokken bij andere mensen. Een eigenschap die heel goed van pas komt in haar werk. Dat ze een zorgzaam type is, bewijst ze door het feit dat ze mantelzorger is voor een familielid. Daarnaast houdt ze ervan om dingen uit te zoeken voor anderen. 'Veel mensen hebben geen idee waar ze behoefte aan hebben als het gaat om hun verzekeringen. Ze vinden het gedoe en weten nauwelijks wat ze moeten doen om hun verzekeringen goed te regelen. Ik ben op mijn best als ik voor ze kan uitpluizen wat de beste opties, de beste deals zijn. Ik stop pas als ik de beste voorwaarden voor de laagste prijs heb weten te regelen.'

Afwisselend werk bij de Rabobank

Na VGZ ging Melissa aan de slag als verkoop- en serviceadviseur bij de Rabobank. Ze had het prima naar haar zin, maar voor haar gevoel was dit het nog niet helemaal. Tijdens een informatiedag van Rabobank ICT werd haar interesse gewekt voor de technische kant van haar werk. Ze werd applicatiemanager CRMi. 'Ik had het gevoel dat ik een beetje stilstond en dat is absoluut niets voor mij. In deze functie kon ik lekker puzzelen en met details bezig zijn. Na een jaar stopte ik omdat ik terug wilde naar Emmen om voor familie te zorgen.'

Op gevoel voor DPA gekozen

Eenmaal terug in haar geboortestreek, wilde de ongeduldige en leergierige Melissa verder kijken. Nadat ze ruim een half jaar voor Brunel werkte, reageerde ze op een vacature van DPA Benkis via LinkedIn. Al in het eerste gesprek met DPA had ze een klik en besloot ze als interim bancair professional haar carrière te vervolgen. Eerst een paar maanden bij de Rabobank in Utrecht als medewerker rentederivaten en daarna als assistent accountmanager Grootzakelijk bij de Rabobank in Assen. Op dit moment werkt ze bij de Rabobank als analist op de afdeling Financiële Economische Criminaliteit (FEC). 'Ik heb puur op gevoel gekozen voor DPA. De manier waarop ze met mij omgingen, gaven mij veel vertrouwen. Ze hadden echt interesse in wie ik ben en dat vond ik de beste basis voor een samenwerking.'

"Behandel iedereen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Als je dat doet, dan komen klanten vanzelf naar je toe."

Zo win je klanten voor je

In haar prille carrière heeft Melissa al veel geleerd. Wat haar vooral is opgevallen, is de manier waarop professionals omgaan met klantgericht denken. Van loze kreten moet ze niets hebben. 'Als ik van iemand hoor dat 'de klant centraal' staat, of dat we 'gaan voor een 9+ klantbeleving' dan vraag ik me af of die persoon wel op de juiste plek zit. Mensen helpen moet in je zitten, daar heb je geen cursus voor nodig. Anders kun je beter ander werk gaan zoeken. Behandel iedereen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Als je dat doet, dan komen klanten vanzelf naar je toe.'

Managementfunctie

Melissa ziet zichzelf uiteindelijk wel in een managementfunctie terechtkomen. Tot die tijd moet ze nog flink aan de bak om ervaringen op te doen en veel te leren. 'Een managementfunctie zie ik wel zitten, maar ik weet nog niet of dit binnen de financiële dienstverlening is. Ik wil graag in het hogere kader iets voor mensen betekenen, van toegevoegde waarde zijn en mensen in hun kracht zetten. In welke branche dan ook.'

Blijf jezelf, dan heb je het meeste te bieden

Ondanks haar jonge carrière heeft ze al een paar volwassen tips voor starters. 'Als je leergierig bent, maak je grote kans op een carrière waar je gelukkig van wordt. Je moet overal voor openstaan, maar neem niet zomaar iets aan van anderen. Blijf altijd jezelf en zeur niet als het even tegenzit. En heel belangrijk: zorg ervoor dat je iets kunt wat een ander niet kan. Dan ben je van toegevoegde waarde en onmisbaar voor een opdrachtgever.'

Iets voor jou? Bekijk de vacatures van DPA Benkis

Sta jij net als Melissa graag aan het roer van je eigen carrière? Bekijk dan de vacatures van DPA Benkis. We hebben veel uitdagend werk voor ondernemende, leergierige professionals met een goed ontwikkelde sociale antenne. Wat je van ons mag verwachten?  Afwisselend werk, direct contact met de opdrachtgever en veel opleidingsmogelijkheden. Werk je graag volgens Lean of Scrum, dan zit je hier goed. DPA Benkis is een hardwerkende, ambitieuze club professionals die altijd voor elkaar opkomen. We zijn benieuwd naar jou!

Neem contact op met Jeroen

Directeur Stuur een bericht