Computers verzamelen en verspreiden elke werkdag oneindig veel data. Door er een betekenis aan toe te kennen, erkennen we data als informatie. Informatie die een behoefte kan creëren of invullen. Iets waar je al naar zocht? Iets dat je pas wilt hebben nu je ervan op de hoogte bent? Of misschien juist iets dat je niet wilt krijgen? Kunstmatige intelligentie is eigenlijk al overal aanwezig en kan veel betekenen in het datarijke inkoopvak.
Inkoopkeuzes stroomlijnen
Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop online catalogi inkoopkeuzes voor goederen en diensten vergemakkelijken en stroomlijnen. Ook kunnen ze aan de hand van historische data een suggestie voor een volgende aankoop doen. Bestel je bijvoorbeeld regelmatig koffie en thee? Dan ontvang je wellicht een suggestie voor andere warme dranken en krijg je ineens de mogelijkheid voorgeschoteld om warme chocolademelk te bestellen. En het kan nog veel slimmer.
Optimale aansluiting
Door suggesties met trends te combineren, krijg je naast de bekende warme dranken ook een voorstel voor een gezonde variant. Denk aan warm water met een vleugje vanille, cacao rechtstreeks uit het laboratorium of fair trade chocolademelk. Hoe meer de algoritmes kunnen beschikken over historische data over de bestellende persoon en zijn organisatie, des te beter deze voorstellen aansluiten bij zijn behoefte en interesses.
Inkooptransformatie
AI is in feite alles waarbij computers worden ingezet om menselijke intelligentie na te bootsen. Volgens marktonderzoeksbureau Gartner kan AI het inkoopvak transformeren door taken te automatiseren en performance management en risicobeheer voor de gehele leveranciersbasis te faciliteren. Van het verifiëren van transacties tot inkoopfuncties zoals spendanalyse, sourcing en contractmanagement. Wat betekent dit voor jou en je dagelijkse werk? Waarin kun en wil jij je onderscheiden als inkoopprofessional van vlees en bloed?
Aan de slag met AI-businesscases
Misschien denk je al na over manieren om AI in de inkoopfunctie te integreren. Dit is niet de beste manier om de businesscase te benaderen. De vraag die wij ons bij DPA Professionals altijd stellen is: hoe kan de inkoopfunctie meer bijdragen aan het belang van de business? Word jij enthousiast van dit soort ontwikkelingen en wil je alert blijven op de laatste ontwikkelingen in het inkoopvakgebied? Neem dan vooral contact met ons op!