Als internationale tax professional aan de slag bij DPA

#tax #interimprofessional #internationaal

Blog 21 mei 2019 3 min. lezen
incirkel1.png

Dit is een interview met Tatiana Sokolianska, internationaal professional bij onze specialisatie tax.

Mijn partner kreeg een mooie nieuwe baan bij een tech startup en daarvoor verhuisden we vanuit Kiev naar Nederland. Zelf heb ik na mijn master corporate law en taxation als tax consultant bij KPMG in Oekraïne en als associate bij EY in Dubai gewerkt. Wat zou ik in dit nieuwe land gaan doen? Een mooi moment om stil te staan bij mijn volgende loopbaanstap. Inmiddels werk ik alweer anderhalf jaar als interim professional bij DPA. Dit bleek een uitstekende manier om mijn fiscale kennis en ervaring te verbreden.

Bij mijn oriëntatie op de arbeidsmarkt merkte ik al snel dat er meerdere opties waren. Het leukste gesprek dat ik heb gevoerd, was met Robert-Jan Buitenkamp, business unit manager tax bij DPA. We vonden allebei dat fiscale dienstverlening toegankelijker zou moeten zijn voor startups en middelgrote en kleine ondernemingen. Dit betekent dat meer moet worden geïnvesteerd in tax-services die van toegevoegde waarde zijn. Ook op andere gebieden vonden we elkaar en zo kwam het dat ik sinds februari 2018 bij DPA werk als interim VAT/tax-specialist.

Toegankelijke fiscale dienstverlening

DPA adviseert opdrachtgevers over de meest gunstige en passende fiscale oplossing en ondersteunt bij het in praktijk brengen van het advies. Hiertoe beschikken de interim professionals over veel praktische kennis die ze voortdurend uitbouwen vanuit werkervaring en opleidingen. Zo heb ik een intensieve transfer pricing-training gevolgd. Ook heb ik me voorbereid op het ADIT-examen voor indirecte belastingen in de eurozone.

Aan heldere doelen werken

Mijn eerste opdracht was als interim VAT compliance specialist bij VAT Technology Firm. Dit snelgroeiende bedrijf ondersteunt zijn klanten in de complianceprocessen rond grensoverschrijdend goederenverkeer. Hier werkte ik met de Europese btw en leerde ik veel over de waarde van een goed btw-compliancekader. Het leuke aan interimwerk is de afwisseling in de werkzaamheden. Ook ontmoet je steeds nieuwe mensen. Bij opdrachten heb je altijd een helder doel voor ogen. Als je een opdracht afrondt, schenkt het enorm veel voldoening dat je deze missie volbracht hebt.

De toekomst van fiscale dienstverlening

Ondertussen werk ik ook aan mijn persoonlijke missie: zo veel en zo snel als ik kan leren! In de digitale wereld is het belangrijk om flexibel te zijn en mee te veranderen met de uitdagingen van cliënten. Ik ben ervan overtuigd dat probleemoplossende interimdiensten de toekomst van fiscale dienstverlening zijn. Het is erg mooi om hier nu deel van uit te maken.

Kennis vergaren en toepassen

Diepgaande theoretische kennis is niet voldoende, het gaat erom hoe je deze in de praktijk toepast. Daarom kan ik tax professionals ten zeerste aanraden om bewust voor de rol van interim professional te kiezen. Ervaring bij verschillende bedrijven opdoen, is een goede manier om je kennis te verdiepen en verbreden. Als semi-buitenstaander kun je je voor 100 procent concentreren op een maatwerkoplossing voor het bedrijf waar je werkt. Zo heb je alle ingrediënten bij de hand om te blijven groeien en steeds betere prestaties te leveren.

Neem contact op met Nina

business manager Stuur een bericht