Recruitment Quantillion-Style

Publicatiedatum

21 februari 2017

Als je de juiste personen wilt identificeren om je team mee uit te breiden, geloof ik dat je kandidaten kennis moet laten maken met de werkomgeving en met de mensen die nu al in die omgeving werkzaam zijn. Ook moet je iemand zoveel mogelijk in zijn context laten om te zien hoe die persoon te werk gaat en op wat voor manier hij of zij samenwerkt.

Meer dan 150 sollicitaties!

Ons team uitbreiden, dat was het plan. Daarom hebben we ongeveer een maand geleden een ietwat onconventionele vacature online gezet. Ondanks dat we in de kern op zoek waren naar data scientists (mensen die magische dingen kunnen met grote hoeveelheden data), nodigden we iedereen die dacht iets te kunnen toevoegen aan het Quantillion-team uit om te “solliciteren”.

Ondanks dat we het hier hebben over functies die nog niet heel lang bestaan (of in ieder geval nog niet volledig gedefinieerd zijn) en mensen die zonder enige moeite bij de top-bedrijven kunnen werken, kregen we meer dan honderdvijftig sollicitaties binnen! Ongekend voor een doelgroep waarin, als we de markt mogen geloven, een gigantische schaarste heerst.

In onze start-up fase, waar je soms hoopt dat er 80 uren in een werkweek passen, hadden we niet de tijd om gesprekken te voeren met alle kandidaten. Zelfs niet nadat we na een lastige selectieprocedure tot een shortlist waren gekomen. Daarom hebben we besloten een event te organiseren waarin de kandidaten kennis konden maken met ons team.

De negentien aanwezigen hadden uitlopende achtergronden en zaten in verschillende fases van hun loopbaan. Met studenten, PhD’ers en mensen met tientallen jaren ervaring in super interessante projecten hadden we een mooie mix in ons kantoor aan de Gatwickstraat in Amsterdam.

Tijdens de introductie van het bedrijf Quantillion maakte de groep in een vogelvlucht kennis met de korte geschiedenis van onze organisatie. Er werd duidelijk gemaakt dat het niet ging om strijd en zorgen dat je persoonlijk het beste naar voren komt ten koste van anderen. Belangrijk voor ons was er achter komen wat je kunt en hoe je omgaat met werken in een groep. Er is dan ook niet echt een vacature bij Quantillion. Als wij vinden dat jij bij onze ambitie past en dat jij direct waarde toevoegt aan het team, dan willen we jou hebben.

De case

Bij een twee uur durende data-case kon er worden gekozen voor het werken aan een financiële case, of aan een case over de arbeidsmarkt. Organisch splitste de groep zich in vieren en elke groep moest tot een zo goed mogelijke uitwerking van de case proberen te komen. Tijdens het presenteren van de uitkomsten was iedereen erg gedreven en moesten we af en toe, omwille van de tijd, het enthousiasme van de groepen temperen.

Na de case doorliepen de groepen drie verschillende korte interactieve sessies. Pablo en Alfonso gaven bij “solution design and development”een inkijkje in de technische oplossingen en ontwikkelingen waar we aan werken. Sebastian en Nienke gingen op zoek naar de intrinsieke motivatie tijdens de “Your dream project” sessie en Kevin Sipin had het bij “The future of Quantillion” over de uitdagingen en toekomstplannen van de organisatie.

Tijdens de aansluitende borrel kregen we al het idee dat iedereen de creatieve benadering van dit recruitment evenement erg waardeerde. Ook in het contact dat we na het event hebben gehad met de kandidaten blijkt dat we ons op een vernieuwende manier hebben gepresenteerd en dat Quantillion aanspreekt als organisatie om bij te werken.

Nu komt het leukste gedeelte: de gesprekken voeren om daadwerkelijk ons team uit te breiden!

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

  • *