Robotisering: in hoeverre zijn wij hier klaar voor?

Publicatiedatum

17 januari 2018

Robotisering: in hoeverre zijn wij hier klaar voor?

Op 15 oktober was ik aanwezig bij #KennisEnKunde in het Spant! in Bussum. Roeland van Oers gaf een interessante en leerzame Powersessie over sociale robots. Maar in hoeverre zijn wij eigenlijk klaar voor robots?

In Japan kun je er niet meer omheen; de robot. Ze runnen hotels, lopen op straat en vullen veel openstaande vacatures op. De bevolking van Japan slinkt en robots nemen veel werkzaamheden van de mens over.

Acceptatie

De Japanners hebben de robotisering al jaren geaccepteerd. Dat is wel anders in Europa en al helemaal in het nuchtere Nederland. ‘Hoe realistischer de robot wordt, hoe meer acceptatie er ontstaat bij mensen, totdat de robot te echt wordt. Ze lijken op mensen maar er is iets verkeerd. Zo ontstaat de uncanny vally’, zo vertelt Roeland van Oers.  Daarom zien we in de Europese markt geen robots met het uiterlijk van echte mensen. Ze blijven kleiner en hebben geen menselijke trekken. De robot blijft echt een robot. ‘De acceptatie van robots in Nederland gaat wel omhoog zodra de robot ogen krijgt, omdat dit veel met de gebruikservaring van mensen doet’, aldus Roeland van Oers.

Werkzaamheden robot

Robots kunnen veel verschillende werkzaamheden van mensen aanvullen of overnemen. Robot Pepper is zo een sociale robot: hij observeert, stapt op mensen af en gaat het gesprek aan. Welbo biedt de robot aan en stemt het karakter en uitstraling op de organisatie af.  Pepper is een aanvulling op de receptie van een bedrijf. Hij stapt op de bezoekers af en vraagt of de persoon een afspraak heeft en stuurt vervolgens een sms naar de desbetreffende medewerker. De interactie met de robot is nog minimaal: je loopt een aantal standaard stappen door en meer niet. ‘Over een jaar is de technologie van Pepper beter dan Siri en kun je een spontaan gesprek voeren met hem’, aldus Roeland van Oers.

‘De acceptatie van robots in Nederland gaat wel omhoog zodra de robot ogen krijgt, omdat dit veel met de gebruikservaring van mensen doet’, aldus Roeland van Oers.

De toekomst

In een jaar tijd kan veel gebeuren. In 2050 kunnen we zelfs een robot als coach verwachten, volgens Frey & Osborne. De vraag is ook, of we over een paar jaar werk nog werk noemen? De robotisering kan leiden tot verschuiving in de werkgelegenheid per sector. Dit zorgt voor bedreiging, maar ook kansen. Robots gaan zorgen voor efficiency en de kwaliteit en kwantiteit van productie gaan omhoog.

De toekomst van robots vanuit de ogen van de professionals

De professionals van DPA die aanwezig waren bij #KennisEnKunde hadden innovatieve ideeën voor de invulling van robots in de toekomst. Zo willen zij dat robots ingezet worden voor autistische kinderen, als steunpilaar en maatje. Daarnaast werd het idee geopperd om robots in te zetten in kinderziekenhuizen of kinderafdelingen. De robots kunnen een aanspreekpunt worden voor kinderen, voor moeilijke en leuke momenten. Robots hebben alle tijd, luisteren continu en raken niet geïrriteerd of moe.

Door deze Powersessie zie ik sociale robots als een kans voor de arbeidsmarkt. Ze kunnen het werk makkelijker maken en ervoor zorgen dat de host van een bedrijf zich volledig op de bezoeker kan richten. Er liggen nog veel kansen en ontwikkelingen wat betreft robots de komende jaren. Ik ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt. Maar ik kan met volle overtuiging zeggen: ik ben er klaar voor!

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • *