Hoe Sebastian Schreijer de jongste business unit manager van DPA werd

Blog 06 januari 2016 5 min. lezen

Ik zie DPA als één grote, hardwerkende, ondernemende familie. Iedereen is anders, en toch hebben wij allemaal die typische DPA-mentaliteit. Maar waar zit 'm dat dan in? Iemand die deze mentaliteit ten volle uitstraalt is Sebastian Schreijer. Hij is de jongste business unit manager en geeft leiding aan een van onze snelst groeiende business units: DPA Spanish Professionals. Hoe is deze ondernemerszoon op zo'n jonge leeftijd zo succesvol geworden?

Ondernemerszoon

Zijn eerste stapjes zette hij in de werkplaats van het metaalbedrijf van zijn ouders. Op zijn twaalfde hielp hij al mee met de salarisadministratie. Sebastian Schreijer is opgegroeid in een echt ondernemersgezin. Nu runt hij op zijn zevenentwintigste zijn eigen business unit bij DPA. 'Als kind kreeg ik aan de keukentafel mee waar een ondernemer mee te maken heeft. Vrolijke ouders als we een goed kwartaal hadden gedraaid, spanning als het financieel even tegen zat.'

Slaapverwekkende colleges

Wie Sebastian kent, zal het nauwelijks verbazen dat hij de leiding heeft over een succesvolle business unit. Maar hoe is hij daar precies terechtgekomen? Hij studeerde economie en bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam, maar haalde hier nauwelijks voldoening uit. 'Je zit met zeshonderd man in een collegezaal informatie te stampen. Er was geen sfeer, ik voelde geen enkele passie om me heen. Als je braaf leerde wat in de boeken stond, haalde je elk tentamen. Ik wilde iets praktisch leren dus koos ik voor de extra studie Spaanse taal en cultuur.'

Ogen open in Mexico met jaarvoorraad lenzen

Om zijn Spaans te verbeteren ging hij een jaar naar Mexico. In die periode ging letterlijk en figuurlijk een nieuwe wereld voor hem open. 'Voordat ik vertrok, dacht ik dat ik naar een derde wereldland zou gaan waar niets te koop is. Ik nam een webcam mee en lenzen voor een jaar. Heel naïef, want alles wat we in Nederland hebben, is in Mexico natuurlijk gewoon te koop. Ieder huis had bijvoorbeeld een gigantische flat screen. Kwam ik met mijn jaarvoorraad lenzen aan... Toch heb ik daar veel meer armoede gezien dan ik kende. En dat heeft mij tot op de dag van vandaag beïnvloed.'

"Een duidelijke visie, een sterk team en geduld zijn de belangrijkste factoren voor een succesvolle business unit."

Sebastian Schreijer

Verantwoordelijk voor eigen geluk

'In Nederland leer je dat je verantwoordelijk bent voor je eigen geluk. Ik ben het daar niet mee eens. Als je toevallig een paar duizend kilometer verderop bent geboren, ziet je wereld er anders uit dan bij ons. Dan kunnen je kansen heel anders liggen. De Zuid-Europese tandartsen die voor ons werken, hadden een paar jaar geleden 50% kans op werk in eigen land. Net zo goed opgeleid als in Nederland, maar stukken minder zicht op werk.'

Startup met Gllrmo

Toen hij weer in Nederland terug was, startte hij Gllrmo. Samen met een partner zette Sebastian zich in om professionals uit Spanje bekend te maken met de Nederlandse arbeidsmarkt. 'We begonnen vanuit idealistische motieven: we wilden het voor Spanjaarden makkelijker maken om te gaan werken in Nederland. Veel kennis uitwisselen, informatie geven en een netwerk opbouwen. Een fantastisch leerzame periode, maar we verdienden geen cent.'

Goed gesprek

Sebastian werd via LinkedIn benaderd door DPA. Daar voelden we wel iets voor het zolderkamer-initiatief van Gllrmo. 'Ik had een goed gesprek met jou, Eric. Jij zag business in ons idealistische bedrijfje en bood aan om het serieus aan te pakken onder de vleugels van DPA. Van jou heb ik geleerd dat je soms gas moet geven om zakelijk iets te bereiken.'

Duidelijke visie, sterk team en geduld

DPA Spanish Professionals werd een feit. Binnen een paar jaar wist Sebastian de jongste telg in onze DPA-familie uit te laten groeien tot een volwassen, succesvolle business unit. Hoe kreeg hij dat voor elkaar? Een duidelijke visie, een sterk team en geduld. Dat zijn volgens de jonge manager de belangrijkste succesfactoren.

Team DPA Spanish Professionals geheime wapen

Een van de geheimen achter het succes van DPA Spanish Professionals is het team. 'In het begin zat ik alleen met mijn computer in de Gatwickstraat. Ik had mensen nodig om de boel op te zetten, dus vroeg ik twee vrienden om te helpen. Arjen en Maarten vertrouw ik blind, dat werkt voor mij het prettigst. Inmiddels telt ons team meer dan tien man. Allemaal bijzondere mensen met een uniek verhaal. We selecteren op persoonlijkheid als we iemand aannemen. Ik zeg bewust 'we' want iedereen heeft inspraak in de keuze voor een nieuwe collega. We kijken eerst wie iemand is, en bedenken dan wat hij of zij kan bijdragen in het team.'

Doen waar je goed in bent

'Ik vind het belangrijk dat mensen een gelukkig leven hebben. Dat is voor mij het vertrekpunt van alles. Als je iets doet waar je goed in bent, krijg je daar enorm veel energie van. Jonge professionals zonder werk in Spanje, Portugal of Italië zijn ongelukkig. Als ik nu zie hoe onze buitenlandse tandartsen en engineers opbloeien in Nederland, word ik daar oprecht blij van.'

Idealist met oog voor commerciële realiteit

Wie denkt dat Sebastian een zweverige idealist is, heeft het goed mis. De positieve levenshouding en benadering van zijn business unit gaan hand in hand met keiharde commerciële doelstellingen. 'Vergis je niet, in het beursgenoteerde DPA zijn de resultaatverwachtingen groot. We werken keihard en gaan voor elkaar  door het vuur. Uiteindelijk werpt dat zijn commerciële vruchten af: buitenlandse professionals voelen zich bij ons op hun gemak, opdrachtgevers werken hierdoor graag met DPA.'

Waar gaat DPA Spanish Professionals heen?

'Ik heb het gevoel dat we nog maar net zijn begonnen. De trein is op stoom gekomen, we gaan nu in volle vaart naar het volgende station. De internationale arbeidsmarkt is continu in beweging. Daar zullen we in mee moeten gaan: nieuwe markten aanboren, uitbreiden en ons serviceniveau nóg beter maken. Met ons sterke team en een groeiend DPA heb ik daar alle vertrouwen in.'