De kracht van personal branding

Blog 17 december 2013 2 min. lezen
Blog header 1
focus-1024x728.jpg

Hoe onderscheidt je je als professional in een arbeidsmarkt die continu in beweging is en waarin geen baan meer zeker is? Het antwoord is personal branding: jezelf neerzetten als ‘merk’.

Zet je kennis en kunde op de kaart! Dit draagt ertoe bij dat potentiële werkgevers, opdrachtgevers en collega’s weten waar je voor staat, en dat ze je altijd weten te vinden. Als bekend is waarin jij je van anderen onderscheidt, kun je hier beter op worden ingezet. Personal branding helpt je bovendien om je focus te behouden en aan je ontwikkeling te blijven werken. Bij personal branding benader je jezelf als merk. Je kijkt gericht naar je profiel en ambities en baseert hier je (marketing)strategie op. Je formuleert en communiceert ambities en benoemt de stappen die je maakt en de resultaten die je boekt. Het gaat in feite om het ontdekken, versterken en zichtbaar maken van je competenties. Hiertoe breng je niet alleen je kennis en kunde, maar ook je drijfveren en passies in beeld. Kortom: gericht en gedreven bezig zijn met je ontwikkeling als professional.

Win-win

Bij DPA ervaren we dagelijks hoe een sterke ‘brand’ helpt om (de juiste) opdrachten binnen te halen. In het huidige virtuele en individuele tijdperk wordt het onderhouden van een personal brand voor professionals steeds essentiëler. Goed werk doen en deskundig zijn in je vakgebied is niet genoeg, je moet het ook weten te vertellen. Om maar met Steve Jobs te spreken: “A story told is a product sold.” In de kenniseconomie ervaren ook de werkgevers personal branding als zeer constructief. Consultancies en projectorganisaties zien personal branding zelfs als een krachtig en effectief onderdeel van hun sales en marketingstrategie. Niet de tent maar de vent maakt immers het verschil.

Toegevoegde waarde

Vaste banen maken steeds meer plaats voor flexibele arbeidsrelaties. In de visie van DPA is de toekomst aan de ondernemende professionals die op een goede manier aan hun inzetbaarheid en toegevoegde waarde blijven werken. Personal branding is hier onlosmakelijk mee verbonden. We zien dat veel succesvolle professionals zich serieus inspannen om hun personal brand te ontwikkelen en te managen. Een goede zaak, want deze investering verdient zich ondanks het immateriële karakter altijd terug.

Waarom personal branding?

  • Focus in je professionele ontwikkeling
  • Een personal brand vertelt wie je bent en benoemt waar je goed in bent
  • Door heldere en authentieke profilering onderscheidt je je in je markt
  • Relaties onthouden je en weten je eerder te vinden
  • Het versterkt de acquisitiestrategie van professionals
  • Het is voor (potentiële) klanten en collega’s duidelijk wat ze van je kunnen verwachten
  • Het is een investering in jezelf die je altijd kunt ‘meenemen
  • Bewust aan je brand werken is een sleutel tot toekomstig succes

Stay tuned

Dit blog is de eerste in een serie over ‘personal branding’. We gaan je natuurlijk ook meer vertellen over de manier waarop je dit aanpakt en de stappen die je kunt volgen. Verder zijn we momenteel bezig om praktische tips over personal branding te verzamelen bij onze arbeidsmarktdeskundigen.