“Je krijgt gevoel bij wet- en regelgeving én ontwikkelt communicatieve vaardigheden. Dat zijn allemaal bouwstenen voor een verdere carrière in compliance.”

Tijdens haar studie Notarieel Recht wist Nathalie Hagen nog niet precies wat ze wilde. De grote notariskantoren waren inhoudelijk interessant, maar voelden in de eerste instantie niet passend. Kleinere kantoren boden te weinig uitdaging. Via een bijbaan bij de Volksbank kwam ze in aanraking met klantonderzoek – een eerste stap richting het werkveld van compliance.
Na een korte periode als teamleider in de supermarkt na afronding van haar studie werd ze benaderd door DPA. Inmiddels werkt ze als compliance officer. Haar start in KYC (Know Your Customer) legde de basis voor de rol die ze nu vervult.
Wat haar aantrok in het vakgebied? “Het was nog niet dichtgetimmerd. Je moet veel nadenken, er is ruimte om mee te bouwen en om dingen zelf uit te zoeken. Dat sprak me enorm aan.” Via DPA startte ze als CDD-analist bij Rabobank.
Vervolgens werd Nathalie door haar opdrachtgever overgenomen. Na een uitstap van ongeveer 2 jaar keerde ze terug naar DPA, dit keer als KYC-advisor/compliance officer. “Juist de afwisseling in opdrachten maakt dat je jezelf blijft ontwikkelen. Ik wil niet te lang op één plek zitten, dan raak ik verveeld. Dat ik via DPA verschillende opdrachtgevers ontdek, past ontzettend goed bij mij.”
Vanuit de rol van analist groeide Nathalie door naar KYC-advisor en procesmanager en uiteindelijk naar compliance en risk officer. “Ik adviseer nu over beleid, stel onder andere risicoanalyses op zoals SIRA’s en CIRA’s, en denk mee over hoe we integriteitsrisico’s beheersen op verschillende aandachtsgebieden. Minder uitvoering, meer richting geven.”
Voor wie het niet dagelijks doet: SIRA staat voor Systematische Integriteitsrisicoanalyse, en CIRA voor Cliënt Integriteitsrisicoanalyse, beide zijn essentieel om risico’s binnen een organisatie scherp in beeld te krijgen.
Toch blijft haar ervaring als analist waardevol. “Omdat ik de uitvoering ken, begrijp ik waar collega’s in de praktijk tegenaan lopen. Dat helpt in mijn adviesrol. En als het nodig is, duik ik nog wel eens een dossier in.”
Dat is precies wat Nathalie aanspreekt in compliance: “Het is nooit af. Je werkt met verschillende stakeholders, moet communicatief sterk zijn, maar ook inhoudelijk scherp. Je moet weten wat er speelt in de organisatie én in de regelgeving. Die combinatie maakt het uitdagend.”
Ook de verbinding met integriteit vindt ze belangrijk. “Uiteindelijk gaat het erom dat mensen hun werk goed en eerlijk kunnen doen. Daar wil ik aan bijdragen.”
Nathalie ervaart DPA als een stevige en meebewegende basis. “Er is altijd ruimte om te sparren: waar sta je, waar wil je heen? Soms denk je bij een opdracht: past dit wel bij mij? Dan kijkt je business manager mee. Dat vind ik sterk. Bij mijn opdracht als procesmanager twijfelde ik in het begin. Maar juist doordat het buiten mijn comfortzone lag, leerde ik veel.”
Ook naast haar opdrachten krijgt ze ruimte. “Ik geef trainingen aan collega’s van DPA op het gebied van CDD (Customer Due Diligence), coach andere professionals en volg opleidingen als dat nodig is. DPA denkt daarin actief met me mee.”
Ze zou KYC zeker aanraden aan starters. “Je onderzoekt wie de klant is, waar het geld vandaan komt en of er signalen zijn van witwassen of financiering van terrorisme. Je leert dossiers analyseren, risico’s inschatten en de juiste vragen stellen. Je krijgt gevoel bij wet- en regelgeving én ontwikkelt communicatieve vaardigheden. Dat zijn allemaal bouwstenen voor een verdere carrière in compliance.”
Zelf weet ze nog niet precies waar ze over 5 jaar staat. “Maar dat hoeft ook niet. Zolang ik kan blijven leren en nieuwe dingen kan oppakken, zit ik goed. En bij DPA weet ik dat die ruimte er is.”