Top 5 meest leerzame punten van de training op Google HQ in Dublin

Blog 29 juni 2016 4 min. lezen

De Traineeship Digital Marketing Professional is afgerond in stijl. Na acht weken van intensieve training bezochten de online marketeers het hoofdkantoor van Google voor een tweedaagse training. In gesprek met Ruben ten Brinke, Young Digital Professional. Wat waren de hoogtepunten van deze trip? Wat heeft het meest indruk gemaakt?

"Ga er niet vanuit dat een briefing altijd compleet is. Wat de klant als eerste pijnpunt aangeeft, hoeft niet altijd meteen het grootste pijnpunt te zijn. Vraag daarom altijd door."

- Ruben ten Brinke, Young Digital Marketing Professional

Welke nieuwe tools en technieken waren volgens onze Young Professionals het meest inspirerend?

  • Training over 'effective questioning': hoe stel je de juiste vraag om het pijnpunt van de klant te ontdekken?
  • Inzichten in nieuwe tools als Attribution Marketing, Building Brands with YouTube en Programmatic Buying.
  • De presentatie van Marc Bond over 'micro-moments'. Hoe speel je als bedrijf in op I-want-to-go en I-want-to-do momenten?
  • Wat is de beste briefing van een opdracht om het meest effectief te werk te gaan?
  • Hoe interpreteer je de cijfers die verkregen worden uit conversie attributie?

Ruben, op welke manier hebben de trainingen van Google jou een betere online marketeer gemaakt?

De trainingen bij Google hebben mij nog meer inzicht gegeven in de mogelijkheden die er zijn en hoe de diensten van Google daarbij kunnen helpen. Daarnaast was het een goede toevoeging dat er werd ingegaan op effective questioning: hoe stel ik nou de juiste vragen om het pijnpunt van de klant te ontdekken?

Hoe doe je dat: tot de kern van het echte probleem komen?

Ga er niet vanuit dat een briefing altijd compleet is. Wat de klant als eerste pijnpunt aangeeft hoeft niet altijd meteen het grootste pijnpunt te zijn. Door te blijven doorvragen (waarom, hoe, et cetera) kom je vaak tot het kern-pijnpunt. Door dit direct bij de briefing toe te passen kom je samen met de klant veel sneller tot de kern. Vervolgens kun je gaan kijken wat voor oplossing jij hebt voor het (kern)probleem.

Wat is volgens Google de beste briefing?

De beste briefing van een opdracht is er een waarin je direct alle informatie tot je beschikking krijgt. Maar in de praktijk gebeurt dit natuurlijk zelden. Daarom is het van belang om de juiste vragen te stellen. Neem daarbij in acht dat je allereerst moet nagaan of hetgeen wat is verteld duidelijk en begrijpelijk is. Dan wordt al snel zichtbaar of de briefing compleet is: ‘heb ik genoeg informatie om het probleem op te lossen of aan de doelstelling te gaan werken?’ Zoals gezegd, vaak is dit niet het geval. Vraag daarom door. Niet alleen op inhoud, maar ook met betrekking tot de context. Hoe past dit in het grotere geheel? Dan kan je aan de slag.

Hoe voldoe je aan de wensen van de klant?

Een kleine laatste tip: zorg ervoor dat je een paar dagen voor de deadline jouw presentatie doorneemt met de klant. Zo kun je de laatste zaken nog bijsturen. Maar geef ik dan mijn hele plan al weg? Als het goed is niet, de slides die de klant ziet dienen ter ondersteuning van het verhaal wat jij gaat ‘verkopen’. Door dit toe te passen, kun je nog beter het plan afstellen op de wensen van de klant.

Welke ervaring is jou het meest bijgebleven of heeft jou het meeste geïnspireerd?

Naast het gebouw en wat er allemaal mogelijk was binnen het kantoor van Google, wat mega indrukwekkend was, hebben nog twee andere zaken mij geïnspireerd. De spreker bij Mobile Advertising, Marc Bond, begon zijn presentatie over zogenoemde micro-moments. Bijvoorbeeld, I-want-to-know, I-want-to-go en I-want-to-do momentjes. Wat zijn dit dan? Hoe speel je hier op in?

Wat zijn micro-moments?

Deze micro-momenten zagen we terug in de super gave onderwerpen die aan bod kwamen, zoals Mobile Advertising, Attribution Modeling en Building Brands with YouTube. Laat ik er twee toelichten. Mobile is growing, maar hoe moet je hier dan gebruik van maken als online marketeer? Bij de training over Mobile Advertising ging het met name over deze micro-momenten. De kleine momentjes waarop iemand iets wil opzoeken op zijn of haar mobiel. Je bent bijvoorbeeld via een grote advertentie in een bushokje in aanraking gekomen met een bepaald product of merk. Vervolgens wil je hier wat meer over weten. Het eerste wat je doet is je mobiel pakken en dat product intypen op Google. Hier wil je als bedrijf dus aanwezig zijn.

Wat is Attribution Modeling?

Bij Attribution Modeling - hoeveel waarde schrijf ik toe aan elk kanaal of touchpoint waar mijn klant mee in aanraking is geweest - werden de verschillende soorten attribution perspectieven besproken en de verschillende modellen die Google Analytics aanbiedt. Als voorbeeld een voetbalwedstrijd. Meestal krijgt degene die scoort alle credits en erkenning, vaak de spits. Maar er zijn veel meer spelers die hebben gezorgd dat die spits überhaupt kon scoren. Waarom geven we die spelers dan geen erkenning? Dit geldt hetzelfde voor de verschillende marketinguitingen waar een consument mee in aanraking kan komen.

Hoe werkt Attribution Modeling in de praktijk?

Het kan zijn dat de consument door een banner op een website een product heeft gekocht. Je zou dan zeggen dat die banner alle waarde moet krijgen van de conversie. Echter deze persoon heeft eerst een tv-commercial gezien en daarna de website direct bezocht. Drie dagen later heeft deze persoon, via de banner, een conversie gedaan. De tv-commercial en het websitebezoek hebben bijgedragen aan de conversie. Deze twee touchpoints of marketinguitingen moeten ook erkend worden in de waarde verdeling. In Google Analytics kan dit op verschillende manieren met verschillende attributiemodellen. Je kunt ervoor kiezen om alle waarde toe te kennen aan de laatste klik. Of je kiest ervoor om juist alle waarde toe te kennen aan de eerste klik. Ook kun je een lineaire verdeling toepassen, dan krijgt elk touchpoint even veel waarde.

Officieel Digital Marketing Professional

Ruben heeft met succes de Traineeship Digital Marketing Professional afgerond en is daardoor klaar om aan de slag te gaan als SEO/Advertising specialist voor toonaangevende bedrijven. Gefeliciteerd!

Neem contact op met Sebastian

Business unit manager Stuur een bericht