Opvallen met je profiel of cv? 3 recruiters delen hun beste tips.

Blog 24 maart 2016 6 min. lezen
blog_header_6.png

Tegenwoordig levert het invullen van een paar specifieke trefwoorden een waslijst aan potentiële kandidaten voor een vacature op. Wordt het hierdoor lastiger om je te onderscheiden op zaken als persoonlijkheid, kennis en ervaring? Ik vroeg het drie recruiters van DPA.

Opvallen-met-je-profiel-of-cv-5-recruiters-delen-hun-beste-tips-blog.png

LinkedIn en solliciteren zijn niet meer los van elkaar te zien. Door effectief gebruik te maken van dit platform kan je het netwerk benutten dat je tijdens je studietijd en werkverleden hebt opgebouwd. Ook kun je aan de hand van zoekwoorden gevonden worden door recruiters. Belangrijk dus dat je je LinkedIn-profiel zo volledig mogelijk invult. Volgens Johan Verhees, Recruiter Pensioen & Leven bij DPA Banking & Insurance, dient je profiel behalve up-to-date ook voorzien te zijn van een goede foto. “En vergeet vooral niet om aandacht aan de samenvatting te besteden! Die geeft direct een indruk van een persoon en zijn of haar onderscheidende eigenschappen. Dit werkt zeker in je voordeel.”

"Een up-to-date profiel met een goede foto werkt zeker in je voordeel."

Johan Verhees

Scheidslijn zakelijk en privé

LinkedIn is bij uitstek het platform voor professioneel netwerken. Ik was benieuwd in hoeverre de recruiters naar andere social media zoals Facebook kijken. Het blijkt dat zij dit over het algemeen niet doen, aangezien mensen deze media vooral privé gebruiken. Mark Bottinga, Accountmanager Finance & Control bij DPA Finance gaat het liefst zo blanco mogelijk een gesprek in. “Als je mensen gaat googelen of andere social media dan LinkedIn bekijkt, wordt dit lastiger.” Hij vindt het belangrijk om de scheidslijn tussen zakelijk en privé te respecteren. Desondanks dienen kandidaten zich ervan bewust te zijn dat recruiters Facebook-profielen kunnen meewegen in de beslissing om een kandidaat wel of niet uit te nodigen voor een kennismakingsgesprek.

"Je wilt een positieve indruk achterlaten en jezelf goed presenteren. Hier kun je zelf op sturen.”

Mark Bottinga

Als een recruiter iets ziet op een niet-afgeschermde account, heeft dit dan invloed op het proces? “In principe niet”, zegt Johan. “Het ligt er natuurlijk wel aan om wat voor informatie of foto’s het gaat. Zichtbaar aangeschoten in beeld staan, komt niet erg professioneel over. Dan zou ik de kandidaat adviseren om zijn account af te schermen of dit soort foto’s niet online te plaatsen.” Mark concludeert dat de scheidslijn tussen zakelijk en privé steeds vager wordt. “Bovendien kan het ook positief zijn om persoonlijke kanten van iemand te zien. En wie drinkt er nu nooit een biertje?” Ook hij zou een kandidaat in geval van openbare kroegfoto’s adviseren om zijn Facebook-profiel af te schermen.

Lees ook: 20 tips voor interim professionals om LinkedIn-profiel te optimaliseren

Opmaak en indeling van je cv

Wat doen kandidaten zoal om op te vallen? En waardoor vallen zij ook echt op? Sophie Dik, Senior Accountmanager bij DPA Supply Chain vertelt dat kandidaten zich positief kunnen onderscheiden met een overzichtelijke opbouw van hun cv en motivatiebrief. “Omgekeerd chronologisch en overzichtelijk opgemaakt met bijvoorbeeld bullet points en headers. Zo had ooit een kandidaat bij haar werkervaring kleine logo’s van de betreffende bedrijven geplaatst. Dit zag er zeer overzichtelijk en professioneel uit.”

Je cv in meerdere kleuren of creatief opmaken? Daar win je het niet mee. Je valt wellicht op, maar zelden op een positieve manier. Alledrie de DPA-recruiters beoordelen kandidaten primair op de inhoud: opleiding, werkervaring, nevenactiveiten en dergelijke. Daar verandert een creatief cv niets aan. De ervaring leert dat het handig is om je LinkedIn-profiel te voorzien van ‘keywords’: zoektermen waarop je gevonden wilt worden. De recruiters zoeken vaak op woorden die relevant zijn voor een vacature. Je kunt keywords in de header opnemen, maar ook in velden als ‘summary’ en ‘specialties’.

Vaardigheden benoemen

Een andere tip van Sophie is om aan mensen die je huidige functie of rol begrijpen te vragen of ze willen meekijken naar je brief en cv. “Kandidaten vinden sommige vaardigheden zo vanzelfsprekend dat zij ze niet benoemen. Denk daarbij aan competenties die relevant zijn voor de functie die je op het oog hebt, maar ook aan vaardigheden die altijd van pas komen.” Mark vindt het prettig als kandidaten iets persoonlijks in hun brief zetten. “Een korte omschrijving van hun persoonlijkheid, sterke kanten, unieke kwaliteiten en ambities. Maar dit moet uiteraard niet twee alinea’s lang zijn!”

"Kandidaten vinden sommige vaardigheden zo vanzelfsprekend, dat ze ze niet benoemen."

Sophie Dik

Niet gebeld is niet gesolliciteerd?

Bij mijn voorbereidingen op dit gesprek stuitte ik op artikelen over het onderwerp ‘niet gebeld is niet gesolliciteerd’. Hoe werkt dit en wát vraag je als je een recruiter belt voordat je je sollicitatie mailt? Sophie wordt regelmatig gebeld door kandidaten die vragen of een sollicitatie in goede orde is ontvangen of willen weten hoe de procedure verloopt. Ook de andere twee recruiters zeggen vrij vaak telefoontjes te krijgen. Deze proactieve houding zien ze als positief, mits de kandidaten het niet overdrijven. Hun tip is: alleen bellen met inhoudelijke vragen! Mark waarschuwt dat mensen door te bellen ook onderuit kunnen gaan. “Vraag vooral niet naar informatie die al in de vacature staat of die ook op onze website te vinden is.”

Het sollicitatiegesprek

Dan het gesprek zelf. Hoe kunnen kandidaten zich hier het beste op voorbereiden? Het is vooral belangrijk dat een kandidaat een duidelijk beeld heeft van wat hij of zij wil en kan toevoegen aan het bedrijf. En dat je goed kunt verwoorden waarom je juist deze functie wilt invullen. Probeer aan de hand van concrete voorbeelden uit de praktijk aan te geven waarom je voor deze richting kiest. De recruiters ervaren het unaniem als negatief als tijdens een gesprek blijkt dat iemand geen idee heeft wat een bedrijf doet of wat een functie inhoudt. Dus verdiep je hierin, en kijk goed naar wat jou aanspreekt in het bedrijf, de kernwaarden en de dienstverlening. Een tip van Sophie is om vooraf te bedenken wat je gesprekspartner over jou te weten wil komen. Welke vragen kun je verwachten?

Geen eenrichtingsverkeer

Mark benadrukt dat een sollicitatie geen eenrichtingsverkeer is waarbij de recruiter de spelregels bepaalt. “Je wilt een positieve indruk achterlaten en jezelf goed presenteren. Hier kun je zelf op sturen.” Hij ervaart het als positief als mensen sociaal zijn en inspringen op hij zegt, zodat er geen eenrichtingsverkeer ontstaat. “Wat ook in het voordeel van een kandidaat kan werken, is het vinden van overeenkomsten of raakvlakken. Daardoor associeer je iemand met positieve zaken, en herinner je je hem of haar eerder als plezierig in de omgang.” Uiteindelijk is ook solliciteren iets dat je kunt blijven verbeteren. Oefening baart kunst.

Lees ook: Must reads: vijf top-boeken over personal branding

Zorg voor een glashelder verhaal

In een sollicitatie draait het niet alleen om je vakinhoudelijke expertise, maar ook om je persoonlijkheid en karakter. Uiteindelijk zijn recruiters gewoon mensen en is de selectie van kandidaten deels een subjectief proces. De stijl van recruiters kan enorm verschillen, zelfs binnen één bedrijf. De eerste stap naar succes is om je kwaliteiten met verve uit te dragen. Zorg daarom op LinkedIn voor een glashelder verhaal over je kennis, kunde en kwaliteiten! En vergeet vooral niet om je LinkedIn-profiel en cv regelmatig te onderhouden. Zo kun je de kans op een goede match aanzienlijk vergroten.

Octavie

Corporate recruitment manager Stuur een bericht