Lekker druk?

#weekvandewerkstress #werkenbijDPA #improvingyourperformance

Blog 14 november 2018 2 min. lezen
whiteboard_lachende_vrouw.png

Werkstress: we hebben er allemaal weleens last van. Toch besteden we weinig aandacht aan dit belangrijke onderwerp. Daarom is de periode van 12 tot en met 16 november aangewezen als ‘Week van de werkstress’. Een goed moment om stil te staan bij wat werkstress is, hoe het ontstaat en belangrijker nog: hoe je stressklachten voorkomt.

Schermafbeelding 2018-11-14 om 16.18.28.png
Oorzaken van werkstress in kaart gebracht

Laten we eerst kijken wat de belangrijkste oorzaken van werkstress zijn. Volgens onderzoek door TNO zijn dit te weinig autonomie, te hoge taakeisen, ongewenst gedrag en pesten.

Wat doen werkgevers tegen werkstress?

TNO bracht ook in kaart wat werkgevers doen om werkstress tegen te gaan. Belangrijke preventiemaatregelen zijn werknemers meer ruimte geven (55%), een aanspreekpunt voor werknemers creëren (33%) en veranderingen in de werkorganisatie doorvoeren (43%).

Wat kun je er zelf aan doen?

Zelf kun je ook veel doen om werkstress te verminderen of te voorkomen. Het begint met zorgen voor meer ontspanning in je leven. Een beetje googelen levert ontzettend veel praktische tips tegen werkstress op. Met de onderstaande zeven tips kom je heel ver.

 

  1. Blijf in beweging!

Ga lekker het huis uit om te sporten. Dit is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Geen zin of geld om lid van een sportclub te worden? Kom eens meetrainen met de DPA-bootcamp op maandag in Amsterdam Sloterdijk! Ben je niet zo’n sportieveling? Probeer yoga of meditatie, dit geeft ook rust in je hoofd.

 

  1. Schrijf je hoofd leeg

Vaak loopt je hoofd vol met informatie: verplichtingen, taken, schema’s et cetera. Hou dit in de gaten, want het kan een trigger voor werkstress zijn. Maak eens in de zoveel tijd je hoofd leeg door al deze zaken op papier te zetten. Nu hoef je er niet meer steeds aan te denken.

 

  1. Een dag zonder moeilijke taken

Taakeisen zijn in jouw werkomgeving lastig te veranderen, maar je kunt ze wel managen. Probeer in ieder geval één dag per week geen moeilijke taken uit te voeren. Routineklussen of gemakkelijke taken doen kan wel en dit werkt meestal stressverminderend.

 

  1. Schrap onnodige verplichtingen

Je hebt een overvolle agenda en 1.000 verschillende activiteiten gepland. Ken je dit gevoel? Probeer te kijken welke zaken echt belangrijk voor je zijn en schrap onnodige verplichtingen. Dit geeft behoorlijk wat rust in je hoofd.

 

  1. Eet gezond en vermijd suiker

Als je gestresst bent, zijn je hormonen uit balans. Hierdoor krijg je zin in suiker en ongezonde snacks. Je bent wat je eet, dus probeer de verleiding te weerstaan. Ook cafeïne kun je beter vermijden, omdat dit de aanmaak van het stresshormoon cortisol stimuleert.

 

  1. Ga eens uit van het best case scenario

Op je werk moet je veel rekening houden met het worst case scenario. Dit is echter niet het enige scenario dat ertoe doet: vaak wordt het best case scenario vergeten. Stress komt voort uit de angst dat iets mislukt, terwijl dit in de praktijk bijna nooit gebeurt. Een beetje optimisme en vertrouwen kan geen kwaad!

 

  1. Willen in plaats van moeten

Dit jaar staat werkplezier centraal in de Week van de werkstress. Werkzaamheden worden snel afgeschilderd als dingen die je móet doen. Probeer te onthouden waarom je plezier in je werk hebt. Als je werktaken ziet als dingen die je wílt doen, worden ze veel leuker. Je krijgt het vanzelf niet ‘vreselijk’ maar juist ‘lekker’ druk!


Volg ons op Facebook en LinkedIn voor de week van de werkstress.

Roos_van_Bruggen.png

Stel je vraag aan Roos

Stagiaire marketing en communicatie Stuur een bericht