Jouw nieuwe collega: een robot?

Blog 08 november 2017 3 min. lezen

Robots worden steeds slimmer en lijken door hun waarnemingsvermogen en fijne motoriek ook steeds menselijker. Nog even en ze lopen je leven binnen. Thuis én op je werk. Heb jij er al aan gedacht wat robots kunnen betekenen voor jou op de werkvloer?

Robots zijn al aardig ingeburgerd in productiebedrijven, de logistieke sector en zelfs in de chirurgie. Denk aan de productielijnen van autoproducent Tesla, de industrierobots van de Nederlandse autofabriek Nedcar en had je al gehoord van de bezorgrobots? Maaltijdbezorgbedrijf Just Eat en retailketen Metro zijn hier al een tijdje mee aan het proefdraaien. Chirurgen gebruiken ze bijvoorbeeld om met kleine instrumenten op moeilijk bereikbare plekken te komen. Door hun grote precisie kunnen robots helpen de kwaliteit en service verder te verbeteren. En ze kunnen dingen die wij niet kunnen, zoals loodzware objecten tillen en 24 uur per dag werken.

Betere dienstverlening en (merk)beleving

Er worden ook al robots met communicatieve vaardigheden ingezet om de dienstverlening van organisaties naar een hoger niveau te brengen. Denk aan sociaal intelligente robots die lijken op C-3PO uit Star Wars. Robots die je kunt inzetten om persoonlijker en gastvrijer te zijn. En om stress weg te nemen, het gemak te vergroten en de (merk)beleving van je organisatie te verhogen. Zo had de Eindhovense Media Markt een primeur met een robot die autonoom bestellingen van het magazijn naar de kassa brengt. Dienstverlener Receptel verwelkomde onlangs de duizendste gast met robot host Pepper. Het zal je niet verbazen dat inmiddels ook het eerste uitzendbureau voor robots een feit is.

Klanten blij maken

Met Welbo leveren we sociale robots met specifieke eigenschappen. We voorzien ze van een uitstraling en karakter dat naadloos aansluit bij de betreffende organisatie. Door hen te koppelen aan het bedrijfssysteem kunnen ze bovendien klantinformatie benutten. Zo kan de robot klanten bij naam aanspreken, hun wensen inventariseren en gericht advies geven. Het mooie is dat je robots alles kunt leren door ze volledig te programmeren voor de gewenste taken. Daardoor kunnen ze steeds meer. Een centrale vraag bij het ontwikkelen van onze robotdiensten is dan ook ‘Waar worden klanten blij van?’

"Inmiddels is het eerste uitzendbureau voor robots een feit."

Ready for robots?

Hoe ziet onze toekomst eruit als deze sociale hosts, helpers en teammates meedraaien op de werkvloer? Zie jij al robots in je omgeving? Of ben jij straks degene die een robot binnenhaalt als nieuwste collega? Tijdens DPA #KennisEnKunde gaan we onder andere in op de mogelijkheden die robotisering biedt om de dienstverlening te versterken. Een aanrader voor iedere professional die niet alleen bezig is met zijn rol van vandaag, maar ook met die van morgen!

Over de auteur

Roeland van Oers werkte 10 jaar in het bedrijfsleven en consulting, en richt zich sinds 2016 op het ontwikkelen en verspreiden van sociale robotoplossingen. Zo heeft hij al veel organisaties overtuigd van de kracht van de combinatie mensen-robots. Op woensdagavond 15 november verzorgt hij een powersessie op DPA #KennisEnKunde, het evenement dat DPA regelmatig organiseert om professionals te stimuleren om meer uit hun talent te halen. Zijn demonstratie, voorbeelden en praktische handvatten voor robottoepassingen zullen ongetwijfeld ook jouw beeld van de toekomst beïnvloeden.

Neem contact op met Octavie

Corporate recruitment manager Stuur een bericht