Irritaties op de werkvloer: wat doe je eraan?

Blog 07 juli 2014 3 min. lezen
blog-irritaties-bespreekbaar-maken.png

Als mensen lange periodes samenwerken, kunnen door schijnbaar triviale dingen de irritaties hoog oplopen. Uit verschillende onderzoeken krijg je een vrij helder beeld van de meest irriterende gedragingen op de werkvloer. Welke gedragingen storen jou het meest? En wat kun je eraan doen?

Top 9 irritaties volgens ILN:

  1. Te laat komen op vergaderingen (65%)
  2. Vuile koppen en borden op bureau laten staan (63%)
  3. Roddelen over collega’s (60%)
  4. Openbaar bespreken van vertrouwelijke zakelijke aangelegenheden (54%)
  5. E-mail ontvangen van iemand die recht tegenover je zit (56%)
  6. Luid gebruik van mobiele telefoon (42%)
  7. Regelmatige rookpauzes (39%)
  8. Collega’s die ziek op het werk komen terwijl ze in bed horen te blijven (34%)
  9. Kinderen mee naar kantoor (27%)

Omgaan met irritaties op de werkvloer

Veruit de meeste oorzaken schuilen in sociale omgang. Mensen die kletsen, roddelen of hun verantwoordelijkheden niet (voor de volle 100%) nemen. Niet zo gek dat hierdoor irritaties ontstaan, zeker als de werkdruk hoog is of er veel gebeurt in je werkomgeving. In elke baan tref je wel een lastige manager of klant of een collega met een heel ander karakter dan jij. Mensen die je soms vaker spreekt dan je beste vrienden. Probeer je irritaties in perspectief te plaatsen. En benader een karakterbotsing of meningsverschil als een middel om je grenzen aan te geven. Dit lukt alleen als je het probleem bespreekbaar maakt en een nieuwe modus afspreekt om samen positief verder te gaan.

Zelfreflectie

Het is belangrijk om goed te kijken naar je eigen aandeel in mogelijke irritaties. Soms ga je simpelweg teveel van je eigen normen uit of zijn er onuitgesproken verwachtingen. Bij mijn eerste managersfunctie kreeg ik de terugkoppeling van een medewerker dat ik nauwelijks complimenteerde. Zo kwam ik erachter dat ik de lat – net zoals voor mezelf – voor mijn team wel erg hoog legde. Doordat ik zelf nog aan mijn nieuwe verantwoordelijkheden moest wennen, kwam ik niet toe aan het geven van positieve feedback. Dit was een belangrijke les, want je merkt al snel hoe fijn mensen het vinden als hun bijdrage erkend en merkbaar gewaardeerd wordt. Wat er ook aan de hand is, probeer het voor jezelf inzichtelijk te maken en te benoemen!

Bespreken

Minstens zo belangrijk is het om je gedachten en gevoelens bespreekbaar te maken. Zo pak je het probleem aan. Maak ter voorbereiding voor jezelf concreet wat je vervelend vind en wat je graag veranderd zou willen zien. Spreek vooral geen oordeel naar je collega uit, maar geef aan wat je opvalt en wat dit voor jou betekent. Zo houd je het bij jezelf en verval je niet in verwijten. Zelf werk je graag tot 19.00 uur door, wetend dat je partner thuis hier geen moeite mee heeft. Maar die collega die om 16.00 uur vertrekt, heeft wellicht een reistijd van anderhalf uur en wil graag ‘s avonds nog wat tijd doorbrengen met zijn jonge kinderen. Vraag vooral niet “waarom ga je altijd zo vroeg weg?” Veel mensen ervaren dit als een waardeoordeel. Stel je in op de afwijkende werktijden of zoek een meer tactische manier om dit bespreekbaar te maken.

Samenwerken

Carrière maken en effectief samenwerken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gevoelens van weerstand en irritatie horen hier nu eenmaal bij. Zeker in grote organisaties en teams met veel diversiteit en hoge verandersnelheid. Aan jou de keuze om dingen aan te pakken of niet. Sommige zaken kun je maar beter gewoon accepteren, evenals veranderingen en tegenslagen. Accepteer dit en beschouw het als een leerervaring en verrijking. Wordt het je toch even teveel? Dan kun je altijd nog je voordeel doen met de zelfbeheersingstips van het Britse HR-adviesbureau The Mind Gym (bron: managersonline).

Maureen

Regiomanager

Sociaal domein

Neem contact op met Maureen

Regiomanager Stuur een bericht