Interim professional in online marketing: senior consultant René Raaphorst

#interim #onlinemarketing #consultant

Blog 15 oktober 2018 6 min. lezen
Man witte blouse

René Raaphorst weet ontzettend veel van zoekmachine- en conversieoptimalisatie, zoekmachine-adverteren, social marketing en analytics. Sinds 2005 helpt hij organisaties om SEO, SEA en CRO zo effectief mogelijk in te zetten. Als interimprofessional zet hij zijn brede ervaring nu in voor online marketing uitdagingen bij opdrachtgevers van DPA.

In het online marketing speelveld zijn het de organisaties met de meeste data en ontwikkelkracht die vooroplopen, stelt René. “Het is enorm belangrijk om bij te blijven en nieuwe technieken zoals Google Assistant en de impact op search te volgen. Voor je het weet, ziet de wereld er heel anders uit. Een relatief constante factor is de dominantie van de populaire zoekmachine van Google. In feite is de hele industrie hieromheen gebouwd.” De belangrijkste innovatie van dit moment? “Dat is ongetwijfeld machine learning. Hierdoor kunnen bedrijven nog relevanter zijn voor potentiële klanten, en eenvoudiger en sneller betere resultaten halen.”

Ervaring in combinatie met een frisse blik

René merkt dat veel organisaties het lastig vinden om te bepalen waar ze heen willen met hun digitale ontwikkeling. “Ze hebben wel ideeën, maar worden gehinderd door de status quo en door hun legacy-systemen. Externe consultants en interim professionals met de juiste ervaring kunnen goed helpen om deze impasse te doorbreken. Hun frisse blik kan leiden tot nieuwe inzichten en verbeteringen of zelfs tot het omgooien van de online marketing strategie.”

Brede vakkennis

René startte zijn loopbaan bij een online marketing services-organisatie. Ook werkte hij voor een affiliate-marketingbedrijf en een online marketing consultant waar hij bedrijven zoals Hallmark en Brunel over hun online strategieën adviseerde. Zo bouwde hij een brede vakkennis op. In mei 2018 voegde hij zich bij DPA. “In deze fase van mijn loopbaan wil ik ontdekken wat ik écht leuk vind. Daar biedt interimwerk bij verschillende organisaties volop mogelijkheden toe.”

Ontdekken wat je echt leuk vindt

“Ik ben ondernemend, flexibel en gewend om aan te pakken. Als zzp'er werken was ook een mogelijkheid, maar ik hecht erg zekerheid en stabiliteit. Bij DPA wordt alles rond het werk voor je geregeld. Dit gaat heel soepel. Ze zorgen uitstekend voor hun mensen. Bij mijn eerste contacten had ik meteen een goed gevoel en dat is de afgelopen maanden bevestigd.”

Beter toekomstbeeld

“Bij elke opdracht bedenk ik wat ik er het leukst aan vind. Op basis hiervan kan ik beter bepalen wat ik in de toekomst ga doen. Wat ik vooral goed aan DPA vind, is dat we samen kijken wat bij me past en hoe een nieuwe uitdaging aansluit bij mijn ontwikkeling. Momenteel ondersteun ik relatiegeschenkenbedrijf Allgifts bij het uitzetten van hun online marketingstrategie en het inzetten van SEO, SEA en CRO en analytics. Ook stuur ik het online marketing bureau aan.”

Tips voor online professionals

Wat zou hij andere online professionals aanraden? “Ga actief op zoek naar het specialisme dat het best bij je past. Dit doe je door steeds nieuwe uitdagingen op te zoeken. Daarnaast is het belangrijk om je te blijven ontwikkelen door opleidingen en trainingen te volgen. Zelf lees ik veel over nieuwe technologie en over smaakmakende bedrijven zoals experimenteerplatform Optimizely. Processen en initiatieven goed testen is ook belangrijk. Zo kun je uitvinden wat wel en niet werkt. Verder kan ik iedereen aanraden om in data-analyse te investeren. Zorg dat je daar goed in wordt, want dit leidt tot betere beslissingen.”

Bijdragen aan online succes?

Toonaangevende bedrijven ondersteunen als interim online marketing professional, iets voor jou? Zo geef je net als René een extra versnelling aan je loopbaan.

Neem contact op met Sebastian

Business unit manager Stuur een bericht