Generatie-alfabet X, Y en Z: conflict of synergie?

Blog 31 oktober 2017 4 min. lezen
blog_header_4.tif

Wouter Hylarides werkt als Digital Strategy Manager veel met professionals van generatie Y en Z. Hij legt ons uit waarom het werken met deze generatie zo leuk en leerzaam is.

Er is al veel geschreven over generatie Y en Z en vaak worden ze gekenmerkt als lastig en veeleisend. Klopt dit eigenlijk wel of ligt dat aan hoe je met ze omgaat? In mijn rol als Digital Strategy Manager bij DPA werk ik veel samen met mensen van generatie Y en Z. Ontzettend leuk én leerzaam.

Zelf behoor ik in theorie tot de pragmatische generatie (1970-1980). Ik ben een digital immigrant die ooit zonder mobiel en internet zat en de afgelopen 20 jaar is meegegroeid met digitale platforms als Google, LinkedIn, Twitter en Facebook. Iedereen geboren tussen grofweg 1980 en 1995 is een millennial en valt onder generatie Y. Naar verwachting vervult deze groep in 2025 meer dan driekwart van alle banen. Althans volgens Gian Zandonà, managing director bij carrièresite Monsterboard. Ondertussen betreedt ook Generatie Z (geboren na 1996) de arbeidsmarkt: de digital natives.

Generatie Y versus generatie Z

Generatie Y is opgegroeid met internet en zag de smartphone opkomen, maar kan zich een wereld zonder nog wel herinneren. ‘Alles mag’ en ‘alles kan’ typeert deze twintigers en jonge dertigers. Ze groeiden op in een tijd van grenzeloze economische groei, maar werden vervolgens ‘gehard’ door de kredietcrisis van 2007 en de impact van 9/11. Zij zijn gedreven en gewend te vechten voor een opdracht of baan. Tevens zijn dit de eerste echte jobhoppers. Verder hechten ze meer waarde aan groei- en ontwikkelingsmogelijkheden en maatschappelijke relevantie in hun werk dan aan salaris.

Bij Generatie Z vond de werkelijke verschuiving plaats naar online handelen en denken vanuit een 'global' oriëntatie. Deze generatie vereenzelvigt zich met haar online presence en profiel en gaat daar zeer bewust mee om. Het online imago is pure persoonlijke marketing. Verder is dit straks de hoogstopgeleide generatie. Deze jonge talenten zijn zelfstandig, doelgericht en erg bezig met de toekomst. En ze zijn altijd op zoek naar feedback, verbetering en meer voldoening. Ze zijn realistisch en vooralsnog spaarzamer dan generatie Y.

Generatie Y en Z als klant

Bij generatie Y en Z zijn nieuwe technologieën het belangrijkste onderdeel van hun leven. Bij generatie Z ís het zelfs hun leven! De smartphone en wifi behoren tot de eerste levensbehoeften. Snelle visuele communicatie via apps als Snapchat en Instagram hebben de voorkeur. Marketeers en adverteerders worden continu uitgedaagd mee te bewegen met het veranderende gedrag van deze generaties. Als 'cloud-natives' kopen zij op basis van reviews, meningen van influencers en hun ‘inner circle’.  Inzichten verkrijgen ze via vergelijkingssites. Sturen op korte termijn ROI werkt niet bij deze generaties. Wat wel werkt, is credibility opbouwen en aanwezig zijn op de plekken waar zij komen om de aandacht te trekken en vast te houden.

Generatie Y en Z als medewerkers

Generatie Y en met name Z brengen een nieuwe mentaliteit en andere verwachtingen mee naar de werkvloer. Salaris is een randvoorwaarde. Het gaat hen meer om ervaringen en maatschappelijke impact. Generatie Z lijkt een voortzetting van Generatie Y, maar is bijvoorbeeld nog meer geneigd om te kiezen voor een werkgever die past bij hun persoonlijke waarden en interesses. Hun belangrijkste eigenschap als medewerker is de bereidheid om te ondernemen en innoveren. Een uitdaging voor de gevestigde orde: ze nemen geen genoegen met antwoorden als “zo hebben we het altijd gedaan”. Deze jonge talenten floreren als zij de ruimte hebben nieuwe ideeën te bedenken en uit te werken. Portals, intranet en projectmanagement-apps spelen hierin een belangrijke rol. Ze zijn altijd digitaal aangesloten, maar hebben ook behoefte aan ‘echt’ contact met collega’s. Belangrijk om ze onderdeel van het succes te maken: laat ze projecten doen die hier direct aan bijdragen. En geef ze alle ruimte om zich te ontwikkelen op basis van samen vastgestelde doelen.

"Het leuke aan DPA is de diversiteit in de organisatie. Het vertaalt zich in een aantrekkelijke mix van vertrouwen, verantwoordelijkheid en oprechte feedback."

X,Y en Z bij DPA

Wie opgroeit met internet en social media communiceert anders, zoekt anders naar informatie en netwerkt anders. Dat zie je ook terug op de werkvloer. Het leuke aan DPA is de diversiteit in de organisatie. Ook doet het management veel moeite om nieuwe generaties te begrijpen. Zo bieden ze onderscheidende kennis en kunde om het potentieel van de verschillende generaties optimaal te benutten. Dit vertaalt zich in een aantrekkelijke mix van vertrouwen, verantwoordelijkheid en oprechte feedback. Naast ruimte om je eigen loopbaan te regisseren en te versnellen, is er veel ruimte om te experimenteren en te groeien. Dit levert verrassende resultaten op, onder andere via de interdisciplinaire ideeënverzamelplek Innovationlab en de ondernemingen Digital Marketing Professionals en DPA Greenhouse waar op gedurfde wijze wordt geïnvesteerd in innovatie en ondernemerschap. Zo is het programma voor onze DPA Masterclasses op 15 november waar meer dan 400 deelnemers komen volledig door onze eigen interim professionals bedacht en opgezet. Door je in de communicatiestijlen en werkvoorkeuren van deze generaties te verdiepen, zie je nog beter hoe je elkaar kunt aanvullen en versterken.

Ben je op zoek naar een bedrijf dat open staat voor jouw ideeën en ondernemerschap? Lees meer over DPA, check onze vacatures of stuur een open sollicitatie.

Neem contact op met Sebastian

Business unit manager Stuur een bericht