De supply chain van een eetrijpe avocado

Blog 20 juni 2017 4 min. lezen

De populariteit van de avocado is tot ongekende hoogte gestegen, zo blijkt ook uit de recente opening van een avocadorestaurant in Amsterdam. Mede dankzij de beschikbaarheid van ‘ready to eat’ avocado’s in de schappen van de supermarkten groeit de vraag naar dit superfood nog steeds. Alleen blijken deze avocado’s vaak niet zo eetrijp te zijn als de verpakking doet geloven.

Gezondheidsvoordelen zoals vermindering van de kans op kanker en hart- en vaatziekten, tegengaan van veroudering en hulp bij afvallen maken de avocado tot een gewilde vrucht. Natuurlijk geven social media deze trend een extra boost, evenals de enthousiaste aanprijzingen van tv-kok Jamie Oliver. Zelfs tijdens de voor adverteerders bijna onbetaalbare reclamebreak van de Super Bowl worden avocado’s aangeprezen. Dan kan het voor teleurstelling zorgen als de belofte ‘eetrijp’ in de supermarktschappen niet wordt waargemaakt. Waarom is dit zo moeilijk? In de supermarkt zijn immers steeds meer verse producten te koop, van sandwiches en sushi tot vruchtensappen.

Rijpingsproces

In de verssector is het binnen de keten aansturen van het rijpingsproces voor fruitsoorten al heel gewoon. Bekende voorbeelden zijn bananen en mango’s. Wat is er zo uitzonderlijk aan de supply chain van de avocado dat deze niet dagelijks in perfecte rijpheid in de supermarkt aangeboden kan worden? Laten we eens kijken naar de supply chain van avocado’s. Deze begint bij de avocadoboom. Na acht tot 14 maanden groeien kan de vrucht geoogst worden. Dit betekent niet dat de avocado al rijp is. Alle avocado's produceren van nature ethyleen, een gas dat ervoor zorgt dat ze rijpen. Dit rijpingsproces kan na aankomst in Nederland worden nagebootst, waarbij de luchtvochtigheid en temperatuur op maat worden ingesteld.

Na de VS is Nederland‘s werelds grootste importeur van avocado’s. Megaproducent Mexico bedient veelal de VS en nieuwe Aziatische markten. De meeste avocado’s voor de Europese markt komen uit Chili en Peru. Na een recent slecht oogstjaar in Mexico neemt de druk vanuit de VS op met name Peru toe. Door de tekorten loopt de prijs op en is het waarborgen van de kwaliteit belangrijker dan ooit. Dus gaan leveranciers, transporteurs en importeurs met de grootst mogelijke voorzichtigheid te werk om deuken, schimmels en bruine vlekken te voorkomen. Transporteren gebeurt in een speciaal gekoelde ruimte met weinig zuurstof en veel stikstof, en het rijpen in rijpcellen of klimaatkamers.

Knijpgrage klanten

Als de avocado’s volledig gerijpt in de schappen van de supermarkt terechtkomen, vallen ze ten prooi aan onvoorzichtige vakkenvullers en knijpgrage klanten. Juist hier ontstaat de meeste schade en worden de avocado’s op den duur zelfs onverkoopbaar. Veel supermarkten kiezen er daarom voor om de avocado net iets minder rijp, en dus harder, in de schappen te leggen. Dit om voortijdige beschadiging en dus verspilling te voorkomen.

Volgens Nature’s Pride, een van Nederlands grootste avocado-importeurs, is hier een simpele oplossing voor. In de meeste supermarkten liggen de avocado’s in het schap op een temperatuur van 16 tot 20°C. Deze temperatuur verkort de periode waarin de avocado zijn perfecte rijpheid behoudt en vergroot de kwetsbaarheid van de vrucht. Bij een temperatuur van rond de 6°C zijn de avocado’s zeker een week langer houdbaar en beter bestand tegen invloeden van buitenaf. Maar de koelschappen zijn de duurdere plekken in de supermarkt en bovendien zijn de avocadoprijzen al tot recordhoogte gestegen.

Agility

Dit vraagt om een efficiëntieslag stroomopwaarts in de keten. Een term die bij dergelijke vraagstukken direct valt is ‘agility’, ofwel het meer responsief maken van de supply chain. Vooral in de verssector is dit een belangrijke uitdaging, aangezien hier vaak sprake is van verstoringen in zowel de vraag als het aanbod.

Vanwege de continue replenishment wordt in versketens voortdurend geschakeld op basis van wat er op de winkelvloer gebeurt. Op basis van end-to-end transparantie en datakwaliteit wordt de keten steeds beter afgestemd op de vraag. Naast het vraaggestuurd inrichten van de keten is differentiatie ook een optie. Hierbij kan door event-besturing de onvoorspelbaarheid van bijvoorbeeld een slechte oogst geadresseerd worden. Om de aanvoer en prijs stabiel te houden kan in de avocadoketen uitgeweken worden naar landen zoals Zuid-Afrika en Israël. Vervolgens is het natuurlijk afwachten of de vraag vanuit de markt blijft stijgen, stabiliseert of dat de avocado-bubbel barst. Want voor je het weet, stapt de consument over op nieuwe superfoods zoals de Indiase geelwortel...

Over de auteur

Na het behalen van zijn master business logistics & supply chain management trad Jelle Groeneveld in 2011 als Supply Chain Specialist & Logistics Analyst in dienst bij Fiat Chrysler Automobiles, een rol die hij drie jaar vervulde. Vervolgens werkte hij een jaar als productmanager voor Fiat Professional. In 2016 vertrok hij naar Australië waar hij luchtvaartcateraar Pourshins ondersteunde als Supply Chain Coördinator. In mei 2017 voegde Jelle zich bij DPA Supply Chain, het DPA-bedrijf dat specialisten verbindt aan actuele ketenvraagstukken bij food-, retail-, farmaceutische en high tech-bedrijven.

Neem contact op met Onno

Directeur Stuur een bericht