De kracht van kennisdeling: de eerste supply chain systems improvementsessie

#supplychain #businesscase #kennisdelen #ontwikkelen

Blog 01 november 2018 3 min. lezen
hr-risk1.png

Onlangs bezocht ik de eerste supply chain systems improvementsessie. Via deze sessies kan je kennis delen en leren van de ervaringen van je DPA-collega's. Deze avond stond in het teken van kwantitatieve businessanalyse en kreeg krachtige invulling met een actuele businesscase.

Een improvementsessie begint altijd met een introductierondje. We vertellen elkaar aan welke projecten we werken en welke uitdagingen rond kwantitatieve businessanalyses we tegenkomen. Hierbij blijkt dat iedereen het verzamelen en verwerken van data op een eigen manier aanpakt. Voorstanders van SQLs, Visual Basics, R en Excel buitelen bijna over elkaar heen. Het voordeel van deze systemen is dat ze generiek zijn en flexibel ingezet kunnen worden. Omdat we op de technische aspecten graag meer de diepte in willen, spreken we af om hier op 28 november een vervolgsessie aan te wijden.

"Het voordeel van deze systemen is dat ze generiek zijn en flexibel ingezet kunnen worden."

Betere planning van orders

De businesscase betreft de uitrol van een ERP-extensie bij een grote retailer  . Deze functionaliteit doet op basis van de datacenter-afgiften van de afgelopen drie jaar een voorspelling voor de komende 12 maanden. Gesteund door deze data stelt het systeem een order voor die de warehouse planners kunnen controleren en via SAP en EDI naar de leverancier kunnen doorzetten.

Full Truck Load vs. Minimum Order Quantity

Op dit gebied is winst te behalen omdat de parameters van dit systeem vaak niet goed geanalyseerd zijn. Iedere planner mag bijvoorbeeld zelf bepalen hoe vaak hij of zij bestellingen doet. Het kan beter zijn om bij kleine leveranciers eens in de maand te bestellen en bij grote leveranciers meerdere malen per week. Ook lijkt het besluit om een Full Truck Load (FTL) of Less than Truckload (LTL) te bestellen alleen gebaseerd te zijn op de inkoopprijs. Maar hoe kun je kwantitatief per leverancier/DC-combinatie bepalen wat beter is: een FTL of juist een Minimum Order Quantity (MOQ)?

"Als key user van dit systeem ben ik erg geïnteresseerd in de parameters."

Via crossdockhub of rechtstreeks leveren?

Als key user van dit systeem ben ik erg geïnteresseerd in de parameters. Dit is precies waar we met deze businesscase op inhaken. Er worden veel artikelen gecrossdocked via een bestaand DC, maar de opdrachtgever wil juist een crossdockhub openen. Hierdoor worden de vragen rond LTL/ FTL en MOQ weer relevant. We moeten namelijk besluiten of alles via de crossdockhub wordt gedistribueerd of dat grote leveranciers direct aan Frankrijk en Duitsland gaan leveren.

Optimale bestelhoeveelheid berekenen

Deze bespreking leidt ons naar de gangbare manier om de optimale bestelhoeveelheid te berekenen: de Economic Order Quantity- ofwel EOQ-formule. Op basis van de jaarlijkse vraag berekent deze formule de optimale verhouding tussen de bestel- en voorraadkosten. Naast de kosten van de (externe) voorraad zitten hier ook de handling- en transportkosten en de timing van de orders in. Maar een korting voor FTL tegenover LTL zou hier ook in meegenomen moeten worden, dit is voor mijn opdrachtgever zeer relevant. Daarnaast zijn servicelevels en de warehouse capacity natuurlijk belangrijke parameters.

Vervolgstap

We concluderen dat een model gebouwd moet worden waar de relevante data gemakkelijk als parameters kunnen worden ingevoerd. Hiermee kun je voor elke leverancier en ieder distributiecentrum berekenen of een FTL haalbaar en vooral kostenefficiënter is. Dit kan misschien met Visual Basics.Als dit niet het geval is, kan het via crossdock nog steeds efficiënt verspreid worden, hoewel de handling costs wel hoger zullen uitvallen zouden de voordelen van opslag en transport daar tegenop moeten wegen.

Over supply chain binnen DPA

Onze supply chain professionals zijn intelligent en vooral heel pragmatisch. Je denkt buiten de lijntjes. Ontwikkelt en implementeert het proces dat het beste bij de opdrachtgever past. Je brengt de blik van buiten en bent niet bang om de boel open te breken. Dat is juist het leuke aan interimmen, naast je voortdurende ontwikkeling. Steeds opnieuw raak je geïnspireerd door nieuwe klantvragen en uitdagingen. DPA Professionals geeft je de kans, ruimte en ondersteuning om die uitdagingen aan te gaan. Zo zorgen we samen voor resultaten, die we ook graag vieren. Bijvoorbeeld op onze borrels en barbecues, die we elke twee maanden organiseren. Vaak gekoppeld aan een kennissessie, want bij DPA blijf je altijd leren.

Bekijk alle vacatures