Case: WMO en Participatiewet in de praktijk

Case 01 juni 2015 3 min. lezen
privacy

De regering wil dat burgers zoveel mogelijk zelf oplossen. Maar dat is voor een behoorlijk grote groep Nederlanders door vervelende omstandigheden niet makkelijk. Gelukkig zijn er mensen als Barbara van Bree. Deze DPA-professional is steun en toeverlaat van gezinnen met problemen. 'Hoe uitzichtloos de situatie van sommige mensen ook lijkt, ik probeer ze altijd vanuit hun eigen kracht dingen op te laten lossen.'

Keukentafelgesprek

Wie met Barbara van Bree een keukentafelgesprek voert, zoekt naar hulp bij een probleem. Barbara werkt voor DPA Sociale Zekerheid als klantmanager Participatiewet en WMOin de gemeente Scherpenzeel. Haar klanten zijn mensen die maatschappelijke hulp nodig hebben: van schuldhulpverlening tot een scootmobiel aanvragen. 'Ik kom over de vloer bij mensen voor wie het leven niet altijd even makkelijk is. Je hebt echt te maken met de sociale onderkant van de samenleving.'

"Hoe meer je zelf kunt regelen, hoe beter dat is voor je eigenwaarde."

Zoveel mogelijk zelf regelen

Barbara zorgt ervoor dat mensen uitkeringen en bijzondere bijstand krijgen. Daarbij laat ze haar klanten zoveel mogelijk zelf regelen. 'Zelfredzaamheid is een groot thema in Nederland. Ergens is dat prima. Want hoe meer je zelf kunt regelen, hoe beter dat is voor je eigenwaarde. Maar mijn klanten zijn echt niet in staat om alles zelf te doen. Voor die mensen ben ik de vertrouwenspersoon die samen met hen naar oplossingen zoekt. Je moet een mensenmens zijn, anders kun je dit werk niet aan.'

Bijstand is een vangnet, geen hangmat

In haar twintig jaar ervaring als sociaal hulpverlener, heeft Barbara veel zien veranderen. De wereld is volgens haar zakelijker geworden. En dat is niet per definitie slecht. Met zo min mogelijk geld een maximaal resultaat halen, is het devies nu. 'Een van mijn oude docenten kon het mooi verwoorden: 'de bijstand is een vangnet, geen hangmat.' Hij had toen al een goed punt. In de huidige maatschappij is achterover leunen en je hand ophouden geen optie. Je zult voor jezelf moeten opkomen. Hoe moeilijk je het ook hebt.'

"Ik heb geleerd dat niet elke oplossing voor iedereen werkt. Ik kijk nu veel meer naar de persoon die tegenover me zit en combineer mogelijkheden."

Helikopterblik en sluiproutes

De manier waarop Barbara haar werk doet, is ook veranderd in de loop der jaren. 'Vroeger dacht ik redelijk zwart-wit en was ik erg gefocust op een specifiek issue. Heb je dit probleem? Nou, dan moet je gewoon dit en dit doen. Ik heb geleerd dat niet elke oplossing voor iedereen werkt. Ik kijk nu veel meer naar de persoon die tegenover me zit en combineer mogelijkheden. En ik ben veel pragmatischer geworden. Er zijn ook sluiproutes naar de ideale oplossing.'

Oog voor persoonlijke details

Ze werkt nog niet zo lang bij DPA, maar Barbara is erg enthousiast over het bedrijf. Wat ze in haar dagelijkse werk aan haar klanten geeft, krijgt ze aan de andere kant terug van haar werkgever. 'Wat ik zo mooi vind, is dat het grote DPA oog heeft voor heel belangrijke, persoonlijke details. Laatst had ik bijvoorbeeld te maken met nare privé-omstandigheden. Om die reden kreeg ik een mooie bos bloemen van mijn collega's bij DPA. Het lijkt een kleinigheidje, maar het heeft me echt geraakt.'

"Wat ik zo mooi vind, is dat het grote DPA oog heeft voor heel belangrijke, persoonlijke details."

Advies voor starters: blijf nieuwsgierig

Voor jonge professionals die een carrière in het vak sociale hulpverlening ambiëren, heeft Barbara eigenlijk maar één advies. 'Blijf nieuwsgierig! Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk interesse in mensen is. En dan bedoel ik ook echt oprechte interesse. Probeer je altijd goed in te leven in de situatie en gedachtegang van elk mens. Combineer dit met je kennis van wet- en regelgeving en je gaat een mooie carrière tegemoet.'

Neem contact op met Linda

Business manager sociaal domein Stuur een bericht