20 LinkedIn tips voor interim professionals om je profiel te verbeteren

Blog 28 december 2015 6 min. lezen

Ben je interim professional? Verbeter dan nu je LinkedIn-profiel. DPA helpt je met 20 tips voor een optimaal profiel.

Waarom is je LinkedIn-profiel als interim professional zo belangrijk? In de eerste plaats voor jezelf. Wil je carrière maken, de interessantste opdracht pakken of jezelf in the picture zetten, dan moet je LinkedIn-profiel tot in de puntjes verzorgd zijn. En wat belangrijk is als je in de detachering werkt: je bent tenslotte het visitekaartje van het bedrijf. Met deze 20 LinkedIn tips verbeter je je profiel in een handomdraai en zet je jezelf goed in de schijnwerpers.

Missen we nog een belangrijke tips? Geef dan je reactie onderaan deze blog!

linkedin-optimalisatie-tips1.png

Tip 1. Zet de knop Notify your network op 'NO'

Voor je begint je profiel te verbeteren: zet de knop bij ‘Notify your network?’ op ‘NO’. Zo ziet niemand dat je achter de schermen je profiel aan het aanpassen bent:

LinkedIn-tip.jpg

2. Zorg voor een duidelijke headline, geef aan dat je een interim professional bent

Vul in voor welke opdrachtgever je werkt en vermeld dat je dit op interimbasis doet. Werk je via een detacheerder, zet de bedrijfsnaam er dan bij.

Bijvoorbeeld: Interim Legal Counsel bij KPN via DPA Legal.

Tip 3. Laat weten dat je beschikbaar bent

Een belangrijke LinkedIn tip als je opdracht binnenkort afloopt of opzoek bent naar een nieuwe opdracht: zet dit in je headline.

Bijvoorbeeld: Beschikbaar voor nieuw project vanaf maart - Interim Finance Consultant bij finance & control.

Tip 4. Schrijf een sterke samenvatting van maximaal drie alinea's

Deze tip blijkt een lastig onderdeel voor veel professionals te zijn. In maximaal drie alinea’s (van elk maximaal 500 karakters inclusief spaties) vertellen wie je bent, waarom je doet wat je doet, welke ervaring je hebt en wat je de wereld te bieden hebt. Het is je elevator pitch: het belangrijkste maar tegelijk het moeilijkst te formuleren deel van je LinkedIn-profiel. Kies eerst de zoekwoorden die voor jou relevant zijn en bouw dan je verhaal op.

In de eerste alinea vertel je waarom je doet wat je doet, waar je goed in bent en wanneer je zakelijk op je best bent. In alinea twee vertel je wat je opdrachtgevers te bieden hebt. 'Als bedrijven mij inschakelen, kunnen ze rekenen op...'. In de derde alinea som je op voor wie je hebt gewerkt. Grote namen werken altijd goed. Het is niet erg als je opdrachtgevers noemt van jaren geleden. Vaak ben je die zelf al bijna vergeten, maar anderen reageren er meestal heel positief op. Heb je onlangs een presentatie gegeven of videopitch opgenomen? Voeg de link toe aan je samenvatting.

Tip 5. Specificeer je werkervaring

Verbeter je werkervaringsoverzicht door in detail te treden. Beperk je niet tot de naam van je opdracht- of werkgever: vertel vooral wat je precies hebt bereikt voor het project of bedrijf. Leg dit uit in één alinea van maximaal 500 tekens inclusief spaties.

Voorbeeld:

  • Wat waren je verantwoordelijkheden?
  • Belangrijk project dat je hebt geleid
  • Welke resultaten heb je neergezet (zo specifiek mogelijk: verhoging van x% in de periode y)?
  • Wat doet het bedrijf?

Tip 6. Benoem interimopdrachten

Interimopdrachten kun je het beste als nieuwe werkervaring toevoegen. Je straalt autoriteit uit door de merknamen van deze bedrijven te laten zien. Koppel je werkervaring altijd aan een bedrijfsaccount. Zat je op een specifieke unit bedrijfsonderdeel dat benoemingswaardig is? Verander dan de displaynaam hiernaar.

Voeg bij de functietitel toe dat het gaat om een interimopdracht: voorkom dat je een ‘job-hopper’ lijkt. Laat ook zien via welke detacheerder je op de opdracht zit.

Voorbeeld titel bij werkervaring: Interim finance professional (via DPA).

Tip 7. Licht belangrijke projecten uit

Heb je onlangs aan een project gewerkt waarin je een bijdrage hebt geleverd met je expertise of waar je trots op bent? Laat dit project extra opvallen door dit los aan je LinkedIn-profiel toe te voegen:

project-toevoegen1.png

Tip 8. Kies de bedrijfstak waarin je gevonden wilt worden

LinkedIn onderscheidt 147 Industries (bedrijfstakken). Het is verplicht om er één te kiezen. Wees kritisch welke je kiest: het moet een relevante bedrijfstak zijn waarin je gevonden wilt worden.

Tip 9. Update je locatie

Een lange tijd kon je een aantal plaatsnamen niet als locatie toevoegen aan je profiel. Woonde je in Rotterdam, dan stond er ‘The Haque Area’. Vrijwel alle plaatsnamen in Nederland zijn inmiddels toegevoegd. Heb jij je de juiste plaatsnaam op je LinkedIn-profiel staan?

Tip 10. Gebruik professionele en zakelijke foto's

Plaats een professionele portretfoto in de headline. Kies vervolgens een relevant, zakelijk headerbeeld (de grote afbeelding op de achtergrond). Bij DPA hebben we daar een standaardafbeelding voor. Download onderstaande achtergrond van DPA.

 

DPA-achtergrond-Linkedin-1024x312 (1).jpg

Tip 11. Profiel in meerdere talen publiceren

Wist je dat je je profiel in meerdere talen kunt publiceren? Mensen die in een internationale organisatie werken, vergeten dit wel eens te doen. Let op: voer eventuele aanpassingen door in alle versies.

create-profiel.png

Tip 12. Personaliseer je LinkedIn-url

Dat doe je via Account & Settings > Privacy & Settings > Edit your public profile. Vergroot de kans dat je goed gevonden wordt. Bijvoorbeeld: nl.linkedin.com/nl/mariekevandersteen. 

Tip 13. Kies je eigen volgorde van profiel-onderwerpen

Je kunt zelf de volgorde van onderwerpen in je profiel bepalen. Als jij Skills & Endorsements bijvoorbeeld belangrijk vindt, zet je deze bovenaan in je profiel. Je doet dit heel eenvoudig met de witte dubbele pijl in het blauwe vlakje naast de titel:

drag-experience.png

Kies bijvoorbeeld voor:

  • Samenvatting
  • Werkervaring
  • Skills & Endorsements
  • Recommendations
  • Opleiding
  • Certificaten

Tip 14. Laat recommendations schrijven

Vraag voor elke opdracht aan je opdrachtgever en directe collega’s een recommendation te schrijven. Dat is sowieso goede feedback over je werk waar je veel van kunt leren. En je netwerk weet wat je hebt gepresteerd. Je vergroot je kans op het ontvangen van een recommendation, door deze te vragen als je nog op opdracht zit. Zet bijvoorbeeld een maand voordat je vertrekt dit verzoek uit, dan heb je ook tijd voor een reminder.

Wanneer heb jij voor het laatst een recommendation voor iemand geschreven? Schrijf ook recommendations voor collega’s die je waardeert. Investeer in je netwerk.

recommendations (1).png

Tip 15. Voeg maximaal 50 skills toe

Je kunt maximaal 50 skills toevoegen, maar beperk je tot de meest relevante skills in je vakgebied. Ga in je profielpagina naar 'Skills & Endorsements', klik op 'Add skills' en vink 'Yes' aan bij 'I want to be endorsed'.

Ontvang endorsements door deze te geven aan collega’s in je netwerk. Endorse collega’s waar je mee samenwerkt. De kans is groot dat je een endorsement terugkrijgt.

Tip 16. Vermeld certificaten van trainingen en opleidingen

Voeg certificaten toe van trainingen en opleidingen die je met succes hebt afgerond. Voor alles op LinkedIn geldt: meld al je zakelijke wapenfeiten zodat mensen een compleet beeld van jou als professional krijgen.

Heb je onlangs een certificaat zoals een wft gehaald met een training van DPA? We hebben het gemakkelijk voor je gemaakt. Voeg direct je behaalde certificaat toe.

certificaten1 (1).png

Tip 17. Vermeld elke functieverandering

Vergeet ook niet je nieuwe opdrachten of functiewijzigingen bij een bestaande opdrachtgever te melden! Vermeld elke verandering in je werk, vaak denk je hier door drukte niet aan.

Tip 18. Maak het makkelijk om contact met je op te nemen

Website, telefoonnummer, e-mailadres, Twitter etc.. Dat maakt de drempel laag voor geïnteresseerden om contact met je op te nemen. Opdrachtgevers kunnen je hierdoor gemakkelijk benaderen voor nieuwe opdrachten. Voeg dit ook toe aan je samenvatting.

Tip 19. Zet nooit je contactgegevens in de headline

Als je je telefoonnummer, mailadres, website of andere contactgegevens in de header zet, kan LinkedIn je hiervoor straffen.

Tip 20. Kijk hoe hoog je scoort in de view-ranglijst

Op de pagina 'Most-viewed connections' zie je slimme trucs om je aantal views te vergroten. Leer van je contacten met grote aantallen views: hoe hebben zij hun profiel opgebouwd?

Meer LinkedIn tips?

Wil je ook interim professional worden en heb je meer tips nodig bij je LinkedIn-profiel? Neem contact op via online@dpa.nl.

Neem contact op met Octavie

Corporate recruitment manager Stuur een bericht