Welkom in de wereld van Prénatal

Blog 29 april 2015 5 min. lezen
Supply chain hero image

Bij Prénatal weten ze wat een kleintje kost. Daarom vinden ze dat er af en toe best wat voordeel mag zijn. Tijdens de grote actieweek van Nederlands bekendste winkelketen voor alles op het gebied van gezinsuitbreiding vliegen de kortingen om de oren: de Mama Mazzeldagen. Het woord zegt het al ‘mazzelen’ op al je aankopen. Dit vergt een enorme voorbereiding. Niet alleen voor de winkels, maar ook voor het servicekantoor in Amersfoort. Wat komt er allemaal bij deze actie kijken? Als Interim Supply Chain Merchandiser mocht ik dit van nabij ervaren.

Bevoorrading

Het hele jaar werkt een projectgroep op het Service Kantoor aan alle voorbereidingen voor de Mama Mazzeldagen. Zo moeten alle filialen over voldoende voorraad van de juiste artikelen beschikken om aan de vraag van de consumenten te kunnen voldoen.

Enkele weken voor de MMD neemt de drukte op het distributiecentrum merkbaar toe. Dit begint met de inkomende orders om de voorraad aan te vullen. Enkele leveranciers komen 10 tallen vrachtwagens lossen, wat een enorme capaciteit vraagt. Het DC ziet er op het hoogtepunt ongeveer zo uit als op de foto. Zodra de meeste artikelen op voorraad zijn, begint het orderpicken, wat ruim tweeënhalve week in beslag neemt. Ondertussen loopt de reguliere bevoorrading van de filialen gewoon door.

Het uitrijden en ontvangen van de artikelen

Ook het uitrijden van de artikelen is een uitdaging, zowel voor de transporteur als de ontvangende filialen die alles moeten wegwerken. Het mooie is dat de filialen staan te springen om de artikelen te ontvangen. Als ze te horen krijgen dat ze 40, 60 of zelfs 80 tot 100 pallets geleverd krijgen, roepen ze: “Laat maar komen! We zijn er klaar voor!” That’s the spirit! Als het nodig is, kan Prénatal via transporteur Holwerda Logistics deze 100 pallets zelfs in één dag aanleveren.

Hoe concreter, hoe beter!

De projectgroep zorgt ervoor dat de doelen duidelijk, concreet en haalbaar zijn. Hier komt veel bij kijken op het gebied van voorraadplanning, salesplanning, warehouse-capaciteiten en lead times. Het op tijd binnenhalen van de voorraad en deze zo soepel mogelijk uitleveren aan de winkels is een grote uitdaging. Het voorafgaande jaar geeft een goede indicatie wat Prénatal kan verwachten, maar elk jaar moet de consument opnieuw verleid worden om te komen en te kopen.

Iedereen draagt een steentje bij

Het is duidelijk dat De Mama Mazzeldagen leven in de filialen. Ze doen er alles aan om de winkel zo feestelijk mogelijk aan te kleden. Om te laten zien dat ze zichzelf en elkaar steeds weer overtreffen, plaatsen ze foto’s op het interne social media platform Yammer. Ook plaatsen ze updates zoals “Tussen tussen 15.00 en 21.00 uur 43 van de 50 pallets weggewerkt. Hoe gaat het bij jullie?”

Ook leuk is de prijsvraag die het Servicekantoor onder de filialen uitzet om hen te laten raden hoeveel pallets er  in totaal aan de filialen uitgeleverd worden voor de MMD. Om zelf mee te genieten van de sfeer en om de verkoop te ondersteunen, gaat iedere werknemer van het servicekantoor tijdens de MMD minimaal een dag meehelpen in de filialen. Zowel de filialen als de SK-medewerkers ervaren dit als leuk en leerzaam. Zo draagt echt iedereen zijn of haar steentje bij aan een mooie MMD-omzet.

Succesfactoren

Hoe effectiever je bent in het creëren van een netwerk voor je initiatief, hoe groter de kans op succes. Met de projectgroep wordt een gemeenschap rond de Mama Mazzeldagen gebouwd. Door te werken met forecasting en besteladvies wordt de strategie zorgvuldig in kaart gebracht. Ook kun je snel inspelen op actuele ontwikkelingen.

Belangrijke succesfactoren bij de Mama Mazzel Dagen zijn:

  • Voorraadsturing niet alleen op basis van historie - Het servicekantoor heeft de cijfers, maar de winkel heeft de marktkennis. Dus hebben de winkels inspraak in het besteladvies.
  • Verdeling van voorraad naar de winkels - Door het toepassen van de juiste verhouding worden de grote hoeveelheden voorraad op het juiste moment over de winkels verdeeld.
  • Omnichannel - De consument bepaalt zelf op welk kanaal en wanneer geshopt wordt. Daarom profileert Prénatal zich ook door het mazzelen online te starten op de avond voor het starten van de actie in de winkel.
  • Toetsing - Tijdens de Mama Mazzeldagen is er dagelijks een koffiemoment om de voortgang en doorverkoop te bespreken en elkaar te enthousiasmeren.

Urgentie

Gevoel, noodzaak en betrokkenheid spelen een grote rol bij het succes van de Mama Mazzeldagen. Bij een goede actie wordt een gevoel van urgentie gecreëerd. Voorafgaand aan de actie worden er dus al veel posts op social media geplaatst om de aandacht van de consument te trekken. Het verhaal wordt zo gecommuniceerd dat de consument ziet dat er echt met goede aanbiedingen gestunt wordt. Niet zomaar een actie of een folder zoals ze al gewend zijn.

Contact met de doelgroep

Tijdens de actieweek maken de klanten bovendien dagelijks kans op te gekke prijzen. Een jaar lang gratis luiers of Prénatal cadeaubonnen bijvoorbeeld. Iedere dag kun je meedoen aan het Mama Mazzeldagen Geluksspel. Laat de blokken draaien en… duimen voor mazzel. De actie krijgt zo een interactief aspect, wat het winkelen bij Prénatal tot een belevenis maakt.

Houd het verhaal levend!

Storytelling en een gemeenschap bouwen rond de Mama Mazzeldagen doet Prénatal door te praten over "Het beste product voor de beste prijs” en te laten zien waarom zij er zo betrokken bij zijn. Vertel het verhaal erachter; hoe is het idee ontstaan? In welke fase bevindt het zich en waarom moet juist Prénatal hier deel van uitmaken? Door de consumenten steeds bij de activiteiten te betrekken, houd je het verhaal levend.

Heb je de basics voor een geslaagde actie staan? Staat het verhaal achter het initiatief overtuigend op papier? Zijn de tegenprestaties en looptijd vastgelegd? Voeg enthousiasme, lef en reële verwachtingen toe en de actie wordt een knallend succes. Prénatal bewijst dit al jaren met overweldigende resultaten.

Meer over Omnichannel?

Wil je meer weten over de laatste ontwikkelingen rond omnichannelmanagement? Bezoek de DPA Masterclass ‘Best practices in omnichannelmanagement’ op dinsdagavond 26 mei. Dan neemt Jorij Abraham je mee langs de uitdagingen en inzichten. Vanuit zijn recente ervaringen met het Shopping2020-programma van Thuiswinkel.org stelt hij actuele praktijkcases aan de orde en bespreekt hij de rol van supply chain manager en de procurement professional. Ook deelt Jacqueline Zuidweg, mkb-pionier en Zakenvrouw van het Jaar in 2012, haar ‘Keys to success’ voor ondernemers en consumenten.

Neem contact op met Onno

Directeur Stuur een bericht